El
Unikt namn: Svårt att hitta något vettigt, eller rättare sagt rimligt prissatt. Höjden på 20mm är en begränsande faktor för mångs spottar. Skåpet är ju skadat då lampan ramlat ned och smält bort en bit av foileringen , så känner mig lite för snål för att köpa två 500kronors spotar plus drivare. Då är det ju lika bra o köpa ett nytt skåp iställer. Men får kika mer ikväll.
Fairlane: I det här fallet är det väldigt enkelt om bastun står i Sverige. Jag tror inte du kan hitta någon elektriker som ens kommer drömma om att koppla in den på enfas 40A. Jag tror inte heller du hittar någon som kommer försöka koppla in den på 3 fas med 230V mellan faserna eftersom vi inte har det så i Sverige. Då återstår bara ett sätt, inte mycket som du behöver diskutera med
Mikael_L: 10W är väldigt bra. Många har 50-80W i tomgångsförbrukning. Någon skrev något om att det finns inverters som har nästan noll, att de är avstängda (typ) tills de känner av att en förbrukare ansluts/slås på. Låter som en bra grej om man bara vill köra vattenpump och/eller kylskåp. edit: Det kan vara de som du hade i länken, det har ju något som de kallar "Zero load power in
Bo.Siltberg: Dosan täcker man med ett doslock med näsa. I från dosan går man ut med en installationskabel t.ex EXLQ till första armaturen. Se till att köpa armaturer som stöder detta, och vidarekoppling till nästa. [bild]
avh67f: Om diskhon har kontakt med sann jord så är det vanligt att det uppstår en liten potentialskillnad mellan den och en skyddsjordad apparat som tvättmaskinen som i sin tur kan driva en liten ström. Den är ofarlig och inget som är fel. Det går att åtgärda med potentialutjämning om det är störande.
avh67f: [citat] [citat] Den tredje satsen under a bör då gälla för dina ledningar. I bilaga 52H finns fina bilder på förläggningen beroende på hur många ledare det är.
ARJU: Hade gn/ye ledaren bara varit dragen rakt igenom dosan, utan en extra loop/längd i dosan kan man gissa att det rör sig om jordledare till ett skyddsjordat utrymme som badrum eller kök. Men den extra längden antyder att det som redan nämnts kan röra sig om att det är förberett för skyddsjordning av det aktuella rummet. Det är jätteviktigt att man innan anslutning av ledaren till ett
mk123: Här är ytterligare en bild på hur den satt inkopplad. Inte helt säker på att det verkligen är kontaktorn som är trasig, men den luktar verkligen bränt.
snaggletooth: Finns väl VVS-detaljer i samma dimensioner som borde passa? Kolla t.ex. på Biltema.
Jozef2.0: Tack allihopa👍 Får fixa en konding så att det blir lite snurr.
Alfredo: [citat] Jag har uppnått stadiet att jag svär samtidigt som jag klipper och millisekunden efteråt hör jag JFBn trippa och allt blir svart. Åtminstone känns det så...
Fredrik K80: [citat] Låter som ett klokt val att antingen dra 2 st 16 slangar eller 1 st 20 slang till varje uttag. Jag skulle nog föredra 2 st 16 slang för då har man bästa förutsättningarna. Då kan varje nätverksuttag utan problem få 2 kablar och uttaget blir fullkopplat så att säga. Sen när det kommer til slang vs rör så är det väl beroende på förhållande. Jag drog kanalisation till
RoAd: [citat] Redan min på 30W räcker till tre (troligen 4) kameror så jag vet inte varför du tycker att det ska överdrivas ännu mer. Lite marginal är bra, men det får ju vara någon måtta ;) Sedan får jag erkänna att jag inte ens tänkte på om det var switchat eller inte, det trodde jag nog att alla moderna transformatorer är. [citat] Du ska nog inte vara för hård mot elektrikern. 9 av
Tom Andersson3: [citat] Tjena! Nyfiken på om du löste installationen?
PontusAP: Hej! Någon som lyckats köpa en front? Jag ska byta en dimmer bredvid termostaten och då kommer det bli glipa i täckramen, tror jag i alla fall. Hur snyggt har det blivit för er? Håller tummarna ni fått ihop det 😊
Linda Ö: [citat] Ahaa, ja- jag hade ju hellre haft dom äldre- men jag hade ju inga äldre taklampor heller…så det fick bli nya…😎
Jan Arthur: Bottenfläktens lager har skurit. Fläkten snurrar inte. Hastighetsregulatorn trasig
hempularen: Det är nog inte speciellt många apparater som skulle klara en isolationstestning med 50 000 V. Det är nivåer man använder för åsktester. Men ingen begär att isolationen skall klara en åskträff, utan det handlar bara om vad som får gå sönder eller inte vid ett åsknedslag. El "hoppar" ca 1mm per 1000V . I vacuum, längre i luft, och om det finns en (isolerande) yta att krypa över.
Purre: Här, inlägg #22 så ser man skillnad på kopplingarna för konstantström (350, 700mA) och konstantspänning (12, 24VDC). Går en lampa sönder slocknar alla på konstantström eller om man tar bort en bygel i kopplingen eftersom kretsen inte blir hel. Konstantspänning kan man ta bort en lampa utan att det påverkar kretsen och resten kommer fortsätta lysa vidare.
Talskog: och orsaken till varför JFB löser ut då nolla och jord kommer i kontakt med varandra: JFB mäter strömmen mellan nolla och fas, och om det fattas mera än JFBs märkström oftast 30mA, så ska den lösa ut. Direkt då du bryggar ihop jord och nolla efter JFB, så kommer strömmen som fanns i nollan att delas upp på jord också, i och med att nollan och jorden sitter ihop före JFB. Då
Maledictus: [citat] Tack för svar. Ibland får man ju skämmas. Jag läste om dimmern på Schneiders hemsida utan att hitta informationen men när jag skulle länka till dimmern så sökte jag bara upp den på Elbutik (utan att läsa på) men där stod det ju klart och tydligt. Skämskudde på.
tommib: Den senaste tråden i ämnet är här, bara några dagar gammal. https://www.byggahus.se/forum/threads/gar-det-att-koppla-spishall-med-2-faser-till-2-stickproppar.564767/ Just denna beskriver dock en otroligt dålig lösning så gör inte så. Resonemang om varför, och varför NL har just det där alternativet, finner du i tråden.
hempularen: Men om du byter dem till LED så kan det fungera bättre. En G4 (pinkompatibel) led som ger lika mycket ljus drar kanske 1,5W. Tänk på att vissa typer av LED med G4 sockel har lite annan mekanisk form och kanske inte får plats i armaturen.
lennart larsson 75: [citat] Din nuvarande kombipanna körd på el, jag antar du har 3 effektsteg, 3-6-9 kW. Vid 9 kW är strömmen 13 A, vid 6 kW = 8,6 A. Då är det inte mycket kvar att spela med.
hempularen: Men om vi förutsätter att det alltså har suttit två brytare i dessa dosor, med EN knapp vardera. Då är en rimlig gissning att det är en normal trappkoppling, med matande fas på svart, de två gula trådarna är mellantrådar och den gröna (eller den blå) med wago på är tändtråd till lampan. Det här kan man verifiera grenon att följa trådarna mellan dosorna. Du får titta i någon
SH92: Hellu ! Här kommer det lite uppdatering med arbete, case 1-9 Ej färdigställda så men WIP 😎 Direktstart Felet är att NC knapparna ligger i parallelt och då går ju strömmen genom båda så det går inte att bryta kretsen när man trycker på någon av dem. Man få lägga den i serie istället och så ska man även bygga in motorskydd före F3 Direktstart Även här har vi samma symptom
J-banan: [citat] De blir känsligare ju oftare de löser ut. Jag har t.ex. fått byta säkring till diskmaskin som plötsligt började lösa ut när de kört snabb program, i snabb programmet förbrukar den 2400W. C10A säkringen höll i början några år tills den löste ut direkt
Bujin: [citat] Ja, vår nätägare har olika pris för varje säkringsstorlek. Jag spanade in Ellevios prismodell. Den var intressant. Om jag var du skulle jag nog säkra upp och försöka maximera effektuttaget nattetid. Mellan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen. https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/#h-priser