B
Bujin: [citat] Ja, vår nätägare har olika pris för varje säkringsstorlek. Jag spanade in Ellevios prismodell. Den var intressant. Om jag var du skulle jag nog säkra upp och försöka maximera effektuttaget nattetid. Mellan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen. https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/#h-priser
36 svar · 6,9k läst
·
D
Dilato: [MEDIA=youtube]OOgw8SRNxPk[/MEDIA]
47 svar · 2,7k läst
F
Fredrik K80: [citat] Stort tack för dem orden 😊
46 svar · 19,0k läst
·
useless
useless: [citat] Enligt Kjell&Co är kablarna 0,75 kvadrat. Jag skulle inte ha valt några tunnare än så.
5 svar · 571 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är riktigt. Det är mindre personfara vid kortslutning L-N. Där medger reglerna en frånkopplingstid på 5 sekunder, eller så länge som kabeln tål strömmen utan att skadas. En B6 dvärg kräver endast 30 A för att lösa inom 0.1 s. Det motsvarar en total impedans på 230/30=7.6 ohm i nätet vilket är helt orimligt. TS behöver en kabel på 250 meter (1.5 mm²) för att komma i
10 svar · 847 läst
A
avh67f: Ja det anges nog bara kapacitet i min och max genom förskruvning och eventuell plint på insidan. Sedan ska det inte vara en flatkabel i en vanlig förskruvning. Det blir aldrig bra. I mittersta bilden ser man tydligt att kabeln ska vara rund.
5 svar · 637 läst
·
K
karkka: [citat] Missade ditt gömda finstilta "undantaget".
22 svar · 1,7k läst
·
M
maxman: Hej Lokso, nu har min 520:a lagt av ... hur gjorde du? Köpte 530? Min sitter ganska osynligt, så utseendet spelar ingen roll för mig, i princip Max
8 svar · 12,3k läst
·
H
HammerGuuurl: Det här är så intresant. Jag har lärt mig massor i den här tråden.
51 svar · 3,8k läst
·
L
Lars_P2006: Ah, tackar! Såg inte det,,, misstog mig på de bruna och blå trådarna och trodde de loopade utanför bilden...
21 svar · 928 läst
·
S
sepani: [citat] Det gjorde det men dessa verkar ok. Apple puck. Men det verkar ha varit utomhus uttaget
28 svar · 2,6k läst
·
S
Syra Bas: Hej, Jag försöker få ordning på min nya video dörrklocka som jag vill installera med kabel. Jag skulle uppskatta hjälp från någon som kan mer om el än mig. 😅 Min nuvarande installation: Hus byggt 2003 2 separata dörrklockor (grov & huvudentré). Ringtransformator i elcentralen (bild 1) Mekanisk dörrklocka chime (bild2) Nuvarande dörrklocka som ska bytas ut (bild 3) Nya
0 svar · 329 läst
·
H
Humsipums: [citat] Låter helt rimligt. Notifikationerna är av och jag håller utkik efter eventuella proppar som går. Tack! [citat] Det ska de väl vara? Eller vore det tjänstefel om elektrikern inte installerat sem på så vis? [citat] Tack för svar!
7 svar · 720 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag har en med för klen märkström men kanske duger den att slakta för delarna. [bild] [bild] 150 kr plus porto.
86 svar · 14,4k läst
·
J
Jansson69: [citat] It acts as a lubricant, https://en.wikipedia.org/wiki/WD-40
16 svar · 1,1k läst
K
KarlJsson: [citat] Nog enklare o bättre än mitt förslag ovan, har också lite tidsbrist då en bil måste svetsas klart inom 3v inför ombesiktning, så snabbast enkla lösning får det bli
19 svar · 765 läst
·
H
hempularen: [citat] Verkar inte som du överhuvudtaget läser tråden. Det du refererar till här gäller inom isolerat område, där endast kunniga fackmän antas ha tillgång. Alltså inne i en kopplingsdosa eller liknande. En kontakt antar man kan hanteras av vem som helst, även en tvååring. Om du drar ut en av de två kontakterna så är stiften åtkomliga, och kan vara strömförande. Om man skulle
72 svar · 4,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Den nya kabeln är inte på något vis supermjuk, utan jag upplever den som något stel. Men den är dock ändå rätt så robust, jag har inte varit speciellt varsam med min T150, och den har hållt ganska många år.
15 svar · 4,1k läst
·
R
roli: Händer inget som förändrar displayens utseende när man trycker på reset. Går heller inte att se om det sker något i programminnet eftersom displayen har tänt alla "fält".
12 svar · 484 läst
·
J
Jojin: [citat] Yes. Ska kolla på vinden hur det ser ut med dragningen tack för tipsen 👍
9 svar · 629 läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Ja, det är den så kallade bra frågan. Elsäkerhetsmässigt så är det inget problem med ytterligare en kabel i röret. Du kan dra en kabel till som matar en annan grupp. MEN. Om det röret är helt nog (dvs inte kollapsat), inte har skarpa böjar, och det finns plats kvar osv. för att få i en matning (5G2,5) det är den så kallade bra frågan. Det är svårt att gissa baserat bara på vad
1 svar · 259 läst
K
Kris1: Hej gänget. Den nya ledcontrollern från Gledopto (GL-C-601P) verkar ju bra då man kan använda en USB-C adapter som strömkälla. Funderar på om man via Hue kopplar in Gledopton och om man sedan om man kan styra med Ikea Styrbar? Eller är styrbar låst till Ikeas produkter?
0 svar · 233 läst
M
m@nge: Funkade hur bra som helst. Nu har jag originalkontrollen samt två extra :)
6 svar · 443 läst
·
blackarrow
blackarrow: Förslag till att lära känna elinstallationen i huset. Man vet inte alltid vart en kabel som försvinner in i en vägg tar vägen. Att mäta är att veta, sägs det ofta, men att voltmetern visar 0V betyder inte ens att kablarna man mäter på är spänningslösta, utan bara att det 0V mellan proberna. Med utgångspunkt från bild i inlägg #18 där L bör tolkas som svart, N som blå, den
46 svar · 2,5k läst
·
H
hempularen: [citat] Du behöver ju ha någon form av central där. Du behöver jordfelsbrytare till uttaget. Och ev. måste du även ha säkringar. Såvida inte den matande kabeln redan är avsäkrad för max 16A. Men det löser sig ju med en central som den Demmpa föreslår.
13 svar · 577 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En anslutningsdosa har en plint avsedd för detta. Dom kan se lite olika ut. Här är ett exempel. [bild]
3 svar · 299 läst
·
P
Processengine: Om man klipper kabeln en lagom bit från pluggen kan man trä på en krympslang som går utanpå gjut/pressningen där kabeln går in i pluggen. Tex när man som föreslagits köper Julas skarvbit och klipper av för att få en fungerande plugg.
15 svar · 4,4k läst
·
A
Anomandara: [citat] Om du har pucken i kopplingsdosan kan du antingen köra med en vanlig återfjädrande renova tryckknapp från schneider eller med plejds trådlösa dimmervred: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/wrt-01
9 svar · 551 läst
·
A
Agge Agent: [citat] Nere till vänster om fönstret sitter faktiskt ett jordat uttag, men de tre andra uttagen i vår lilla ”matsal” är ojordade. Ska dock säga att ett annat av rummen (som inte hade uttag ovan fönster) som vi renoverade (mha elektriker) visade sig vara trådat för jordat, men uttagen var ojordade. Jag har också insett att uttaget ovan fönster i vardagsrummet, alltså rummet
7 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.