Hej!

Arbetar som elektriker och har pluggat in AL på sidan. Arbetar idag som anställd under min chefs auktorisation.

En kund till mig frågade om jag inte ville hyra ut min auktorisation till hans företag då deras gubbe med auktorisation snart blir pensionär. De håller ytterst lite på med installationer, mest t.ex. flytta ett vägguttag 3meter. Skulle ej vara någon konkurrent.

Då undrar jag lite. Ni som har företag, skulle ni blir griniga på eran anställde om den gjorde detta?

Om jag gör detta, måste jag starta bolag för att kunna fakturera osv?

Kan detta anses som att konkurrensutsätta företaget jag arbetar på idag?

Hur mycket är tjänsten värd?

Mvh

Farstatjej90
Det borde räknas som en bisyssla som ska godkännas av din arbetsgivare.
Det låter också uppgjort för problem för dig. Hade jag tagit en sådan risk hade jag begärt så mycket pengar att dom inte tyckt det var lönt.
Hur lång tid tog det dig att få auktorisation? Är det ett år hade jag inte sålt det under en årslön...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Att erbjuda samma kompetens till ett annat eller sitt eget bolag är i mina ögon själva definitionen av konkurrerande verksamhet.

Vad gäller att utföra arbetet åt det andra bolaget så har du två val. Antingen så går du in som timanställd och de står för alla skatter och arbetsgivaravgifter, samt betalar ut en lön. Eller så fakturerar du och då behöver du ha ett bolag i någon form och ansöka om F-skatt, arbetsgivare och momsregistrering. Då står du själv för att betala in skatterna och kan ta ut en lön med tillhörande arbetsgivaravgifter.

Sedan förstår jag inte riktigt det där med auktorisationen. Har du eller har du inte auktorisation? Du kan ju inte ta med dig arbetsgivares A auktorisation in i ditt eget bolag eller som anställd hos arbetsgivare B..?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Att erbjuda samma kompetens till ett annat eller sitt eget bolag är i mina ögon själva definitionen av konkurrerande verksamhet.

Vad gäller att utföra arbetet åt det andra bolaget så har du två val. Antingen så går du in som timanställd och de står för alla skatter och arbetsgivaravgifter, samt betalar ut en lön. Eller så fakturerar du och då behöver du ha ett bolag i någon form och ansöka om F-skatt, arbetsgivare och momsregistrering. Då står du själv för att betala in skatterna och kan ta ut en lön med tillhörande arbetsgivaravgifter.

Sedan förstår jag inte riktigt det där med auktorisationen. Har du eller har du inte auktorisation? Du kan ju inte ta med dig arbetsgivares A auktorisation in i ditt eget bolag eller som anställd hos arbetsgivare B..?
Jag har egen auktorisation, men arbetar ju inte under den på mitt företag. Då arbetar jag under min chefs.

Sedan gör företaget armaturer och ljusätter mycket. Största omsättningen är att sälja armaturer, en liten del består av montage där 99% av tiden är klenspänning. Det enda de behöver auktorisation för är att eventuellt kunna flytta ett vägguttag några meter för att kunna få ström till sina drivers.

Vi har börjat samarbete och större/svårare elarbeten tar de redan in oss på så skulle inte se det så konkurrerande verksamhet.

MEN! Därför jag frågar 😊

Smart idé att gå typ timanställd, frågan är om det sticker i chefens ögon ännu mer.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det borde räknas som en bisyssla som ska godkännas av din arbetsgivare.
Det låter också uppgjort för problem för dig. Hade jag tagit en sådan risk hade jag begärt så mycket pengar att dom inte tyckt det var lönt.
Hur lång tid tog det dig att få auktorisation? Är det ett år hade jag inte sålt det under en årslön...
Finns det inte en summa pengar som är magisk för bägge parter? 😊

Farstatjej90
S smurfen69 skrev:
Finns det inte en summa pengar som är magisk för bägge parter? 😊
Det finns nog istället en anledning till att nästan ingen gör det du frågar efter.

Självklart måste din arbetsgivare tillfrågas då all typ av bisysla vad jag har förstått krav på att informeras. Kan ju tillochmed vara så att din firma vill att de ska få betalt för att stå för egenkontrollprogrammet för denna firman. Kan ju handla om andra saker och inte bara konkurerande verksamhet som stör.
Resten och upplägg kan jag inte hjälpa till med.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Självklart måste din arbetsgivare tillfrågas då all typ av bisysla vad jag har förstått krav på att informeras.
Mja, grundregeln i LAS är att bisysslor är tillåtet och inte kan förbjudas av arbetsgivaren, med undantag för bisysslor som är arbetshindrande, konkurrerande eller till skada för arbetsgivarens verksamhet (6 §).

Så det man får fundera på är om det faller inom någon av de kategorierna. Vilket det i just detta specifika fall dock så klart troligen gör.

C cpalm skrev:
Mja, grundregeln i LAS är att bisysslor är tillåtet och inte kan förbjudas av arbetsgivaren, med undantag för bisysslor som är arbetshindrande, konkurrerande eller till skada för arbetsgivarens verksamhet (6 §).

Så det man får fundera på är om det faller inom någon av de kategorierna. Vilket det i just detta specifika fall dock så klart troligen gör.
Vilket då iaf betyder att att arbetsgivaren måste informeras om alla bisyslor för vem ska annars bedömma om det är arbetshindrande?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vilket då iaf betyder att att arbetsgivaren måste informeras om alla bisyslor för vem ska annars bedömma om det är arbetshindrande?
Det normala är väl att man diskuterar sånt med arbetsgivaren, i synnerhet vid gränsfall.
Men mig veterligen finns varken någon formell upplysningsskyldighet eller någon vetorätt från arbetsgivarens sida. Om man inte är enig i sin bedömning blir det en arbetsrättslig fråga.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att det står i anställningsavtal eller kollektivavtal att man ska samråda med arbetsgivaren innan man börjar med en bisyssla. I TS fall är det dock självklart att denne ska ha ett samtal med sin chef.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Blir snack med chefen, eller så struntar jag helt i det, vi får se 😆

O
S smurfen69 skrev:
Blir snack med chefen, eller så struntar jag helt i det, vi får se 😆
Sen rekommenderar jag att du tar och läser på lite om vad lagen faktiskt säger. Du har flera gånger i tråden skrivit att du "jobbar under chefens behörighet". Det är inte sant och det är inte så det fungerar längre. Lagstiftningen ändrade 2017 och nu jobbar du under företagets auktorisation och inom ramen för dess egenkontrollprogram.

Det du pratar om är inte att hyra ut din behörighet utan att om att på dig uppgiften som "elinstallatör för regelefterlevnad". Ingen kommer att jobba under din behörighet, de ansvaret ligger numer helt på företagsledningen. Din uppgift handlar istället om helt andra saker, och innebär faktiskt arbete.

Här finns en översikt från Elsäkerhetsverket:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...nsforetag/elinstallator-for-regelefterlevnad/

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.