Hej!

Arbetar som elektriker och har pluggat in AL på sidan. Arbetar idag som anställd under min chefs auktorisation.

En kund till mig frågade om jag inte ville hyra ut min auktorisation till hans företag då deras gubbe med auktorisation snart blir pensionär. De håller ytterst lite på med installationer, mest t.ex. flytta ett vägguttag 3meter. Skulle ej vara någon konkurrent.

Då undrar jag lite. Ni som har företag, skulle ni blir griniga på eran anställde om den gjorde detta?

Om jag gör detta, måste jag starta bolag för att kunna fakturera osv?

Kan detta anses som att konkurrensutsätta företaget jag arbetar på idag?

Hur mycket är tjänsten värd?

Mvh

Farstatjej90
Det borde räknas som en bisyssla som ska godkännas av din arbetsgivare.
Det låter också uppgjort för problem för dig. Hade jag tagit en sådan risk hade jag begärt så mycket pengar att dom inte tyckt det var lönt.
Hur lång tid tog det dig att få auktorisation? Är det ett år hade jag inte sålt det under en årslön...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Att erbjuda samma kompetens till ett annat eller sitt eget bolag är i mina ögon själva definitionen av konkurrerande verksamhet.

Vad gäller att utföra arbetet åt det andra bolaget så har du två val. Antingen så går du in som timanställd och de står för alla skatter och arbetsgivaravgifter, samt betalar ut en lön. Eller så fakturerar du och då behöver du ha ett bolag i någon form och ansöka om F-skatt, arbetsgivare och momsregistrering. Då står du själv för att betala in skatterna och kan ta ut en lön med tillhörande arbetsgivaravgifter.

Sedan förstår jag inte riktigt det där med auktorisationen. Har du eller har du inte auktorisation? Du kan ju inte ta med dig arbetsgivares A auktorisation in i ditt eget bolag eller som anställd hos arbetsgivare B..?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Att erbjuda samma kompetens till ett annat eller sitt eget bolag är i mina ögon själva definitionen av konkurrerande verksamhet.