Tänkte att någon vänlig kunde svara mig om detta: Kan jag dra ut en ledning med tre faser och nolla och jord till ett ställe på baksidan av huset, och där koppla på dels ett trefasuttag och dels ett enfasuttag på den ledningen?
 
RoTe
Ja, finns uttag med båda i ett.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Du behöver berätta lite mer om hur du tänkt göra detta.

Det bör vara en ny gruppledning direkt från elcentralen, som bör avsäkrad med en trepolig dvärg och ska vara skyddad av en JFB.

Du behöver titta lite på dimensioneringen då man kan använda långa skarvsladdar utomhus. Även om JFB tar det mesta är det bra om även säkringen har möjlighet att vara med. Du kan mäta förimpedansen vid elcentralen med vattenkokarmetoden och återkomma. Vi behöver sedan veta längden på kabeln mellan elcentral och uttag.

Uttaget ska placeras så att barn inte når det. Minst 1.7 m över mark.

Allt arbete här, förutom att mäta förimpedansen, är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Förutsätter att uttagen skyddas av jordfelsbrytare och att gruppsäkringen utgörs av en 3-polig minibrytare.
 
Tack för svaren! Jag har en möjlig början till en sådan ledning i form av en ledigbliven anslutning till en borttagen VVB. Avsäkrad med tre smältsäkringar. Enklaste ledningsdragningen blir inte den kortaste vägen, så ledningen skulle bli ca 20 m. Med en del extrajobb skulle det gå att dra en kortare väg.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det bör vara en ny gruppledning direkt från elcentralen, som bör avsäkrad med en trepolig dvärg och ska vara skyddad av en JFB.
Menar du en separat JFB för denna ledning?
 
P Pelotard skrev:
Tack för svaren! Jag har en möjlig början till en sådan ledning i form av en ledigbliven anslutning till en borttagen VVB. Avsäkrad med tre smältsäkringar. Enklaste ledningsdragningen blir inte den kortaste vägen, så ledningen skulle bli ca 20 m. Med en del extrajobb skulle det gå att dra en kortare väg.
Som det påpekades så behövs matningen övervakas av 3 polig brytare om du ska ha 3 fas uttag och enfas uttag samt övervakas av JFB
 
P Pelotard skrev:
Menar du en separat JFB för denna ledning?
Det behövs inte. Du kan dela JFBn med halva huset. Eftersom uttaget sitter utomhus och därmed kan riskera att tjyvlösa en JFB pga fukt så är det bra om man delar upp anläggningen på minst två JFBer.

Man bör även ha en trepolig säkring, men det är varken ett krav eller signifikant behov så dina tre separata smältsäkringar får duga.
 
  • Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Aha! Tack!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det behövs inte. Du kan dela JFBn med halva huset. Eftersom uttaget sitter utomhus och därmed kan riskera att tjyvlösa en JFB pga fukt så är det bra om man delar upp anläggningen på minst två JFBer.

Man bör även ha en trepolig säkring, men det är varken ett krav eller signifikant behov så dina tre separata smältsäkringar får duga.
Är det inte snarare nödvändigt att bryta alla tre faser vid fel på en fas, inte minst om kombiuttag används? Vid otur kan man få 400v i enfasuttaget eller förstöra sin 3-fasmotor.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det inte snarare nödvändigt att bryta alla tre faser vid fel på en fas, inte minst om kombiuttag används? Vid otur kan man få 400v i enfasuttaget eller förstöra sin 3-fasmotor.
Det är såvitt jag vetr bara en rekomendation. Och mindre så om det finns jordfelsbryttare (vilket är obligatoriskt ändå). Enda möjligheten att det blir 400V i enfasuttaget är om nollan skulle släppa på något sätt. Men i så fall hjälper det inte med säkringar oavsett om de är enpoliga eller trepoliga.

Och har du någon trefasutrustning inkopplad som kan ta skada av ett en fas frösvinner (som en elmotor) så skall den skyddas av en motorskyddsbrytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det inte snarare nödvändigt att bryta alla tre faser vid fel på en fas, inte minst om kombiuttag används? Vid otur kan man få 400v i enfasuttaget eller förstöra sin 3-fasmotor.
Detta kan man tvista om länge, dvs sannolikheten för att något dåligt händer.
Några 400 V blir det inte och motorskyddet ska göra sitt jobb.
Har du något fall du tänker på? Vi har givetvis gått igenom alla fall. Säg till om du inte hittar tråden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.