Har 3 faser + pen i min central i huset, och elektriker har varit här och dragit fram 5g6 till mitt garage.

Han har då kopplat jord + blå tillsammans på PEN skena i husets central, och kopplat jord + blå på en jordskena i garaget. Och från jordskena en jord ner till JFB och en nolla tillbaka till noll plint.

Är det rätt gjort?

Blå nolla i garaget ska antingen direkt till ingången på jfb eller till en liten extra separat nollskena.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Blå nolla i garaget ska antingen direkt till ingången på jfb eller till en liten extra separat nollskena.
Så det är fel gjort alltså? För jord och nolla är kopplad tillsammans i bägge centraler och sen har han typ skapat en nolla efter JFB? Vet inte om du fattar min ritning

• Ritning med elcentraler märkta H5 och JFB, visar kopplade jord- och nollledningar samt skapad nolla efter JFB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Morgan Olsson3 skrev:
Så det är fel gjort alltså? För jord och nolla är kopplad tillsammans i bägge centraler och sen har han typ skapat en nolla efter JFB? Vet inte om du fattar min ritning
Detta är centralen i garaget och sen är jord och noll kopplad tillsammans i huset med

M Morgan Olsson3 skrev:
Ja det är fel. Kör man 5G6 har man separata jord och nolla. Det ska också vara blå ledare till ingången på jfb.

J Josth skrev:
Ja det är fel. Kör man 5G6 har man separata jord och nolla. Det ska också vara blå ledare till ingången på jfb.
Har man separat jord och nolla i garagets central även fast de ligger ihop tillsammans på inkommande PEN i husets central som enbart har 4 ledare in?

Ja det blir så om man övergår från 4-ledarsystem till 5-ledarsystem.

J Josth skrev:
Okej då är jag med på det, men den nollan som nu sitter ihop med jord på jordskena i garaget ska då flyttas till ovansida JFB och sen ut med en nolla till noll plinten?

J Josth skrev:
Så alltså?

• En handritad skiss visar två rektangulära lådor märkta HB och JFB, med färgade linjer anslutna. Skissen verkar relatera till en elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis, så blir det om man t.ex. bara har en jfb i garaget.

J Josth skrev:
Jo precis, så blir det om man t.ex. bara har en jfb i garaget.
Hajjar men då har alltså elektriker kopplat som om den 5 ledar kabeln var en 4 ledar kabel i garagets central och skapat en nolla efter JFB är det ett stort fel?

Ja det är fel.

J Josth skrev:
Ja det är fel.
Okej men känns som jag kan lösa det felet själv, men i husets central är det rätt gjort? Nolla och jord ligger tillsammans på PEN skena. Och sen så lägger jag inkommande nolla på ovansida JFB och ut med en nolla till noll plint?

Jag blir ju bara orolig för det ser inte likadant ut i andra änden, ena sidan ligger jord och noll ihop och på garagets central ska de separeras

I Husets elcentral låter det korrekt men det verkar saknas jfb i huset? Huset borde också ha jfb.

J Josth skrev:
I Husets elcentral låter det korrekt men det verkar saknas jfb i huset? Huset borde också ha jfb.
Det sitter jfb i huset men han har väl valt att lägga denna kabel innan JFB? För det sitter en egen JFB i garaget

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.