Kan man ha flera portabla jordfelsbrytare i olika uttag som löser ut oberoende av varandra även om uttagen sitter på samma grupp?
 
Ja, de blir då parallellkopplade och oberoende av varandra.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, de blir då parallellkopplade och oberoende av varandra.
Tack 👍
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, de blir då parallellkopplade och oberoende av varandra.
Tillägsfråga, blir väl så även om man sätter 2st i varsin brunn i ett dubbeluttag?
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Tillägsfråga, blir väl så även om man sätter 2st i varsin brunn i ett dubbeluttag?
Ja. De påverkar inget "uppströms" från där de kopplas in. (Iaf inte direkt, man kan tänka sig krångliga scenarier om det finns flera fel i apparaterna som kopplas in, men det är inget att ta hänsyn till i första skedet).

Notera dock att om du har centralt placerade jordfelsbrytare som matar uttaget där du sätter en portabel jordfelsbrytare så får du ingen selektivitet. Dvs det finns inget som säger att den portabla kommer att lösa ut före den centralt, högre liggande, installerade JFB:n. Den senare kan lika gärna gå först.

Men vid ren parallellkoppling så sker inte detta.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. De påverkar inget "uppströms" från där de kopplas in. (Iaf inte direkt, man kan tänka sig krångliga scenarier om det finns flera fel i apparaterna som kopplas in, men det är inget att ta hänsyn till i första skedet).

Notera dock att om du har centralt placerade jordfelsbrytare som matar uttaget där du sätter en portabel jordfelsbrytare så får du ingen selektivitet. Dvs det finns inget som säger att den portabla kommer att lösa ut före den centralt, högre liggande, installerade JFB:n. Den senare kan lika gärna gå först.

Men vid ren parallellkoppling så sker inte detta.
Så om jag förstår dig rätt så går den portabla först om jag oavsett om det är en i enkeluttag eller varsin i ett dubbeluttag om det inte finns en i centralen men finns det en i centralen kan den gå först i det här scenariot?
 
JFB i centalen brukar gå först, den ligger närmare sin utlösningspunkt då den har "hela" elsystemets eventuella krypströmmar som bas. Den JFB som du sätter längst ner i systemet har ju bara 1 apparat (?) påkopplad.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
JFB i centalen brukar gå först, den ligger närmare sin utlösningspunkt då den har "hela" elsystemets eventuella krypströmmar som bas. Den JFB som du sätter längst ner i systemet har ju bara 1 apparat (?) påkopplad.
Nej. Det är att göra det för enkelt för sig. Vid kortslutning så spelar helt andra aspekter roll än eventuellt läckströmmar.

Det finns dessutom en hel del marginal i specifikationerna och implementationerna varierar, så man kan inte ens summera läckströmmar som du gör.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.