Hej!

Idag när jag var ute och kollade till fritidshuset så märkte jag att jordfelsbrytaren i gäststugan hade löst ut och det var nån enstaka minusgrad i gästhuset. I gästhuset finns det en toalett men inget kök. När vi inte är där är vi noga med att dra ur alla sladdar från vägguttagen. Det enda som är kontinuerligt inkopplat är två avloppspumpar (en från toalett en från handfat/dusch) och tillhörande värmeslinga till avloppen. Pumparna står i uppvärmt utrymme.

JfB har aldrig tidigare löst ut men när vi var där förra helgen så drog jag ur värmeslingorna till avloppsrören (de går ner i marken tillsammans, röret och slingan) då hela systemet är tömt och inte trycksatt så tänker att de då inte behövs när vi inte är där. Hursom var det den enda ändringen jag gjort.

Gjorde enkel felsökning när jag var där. Först testade jag att bara återställa jfb och då slog den ifrån igen efter någon sekund. Testade då att återställa säkring för säkring och då slog den ifrån när jag kommit till en av de sista, den som styr belysningen i huset. Sedan testade jag en gång till med att ha alla säkringar igång och nu löste inte jfb ut, mycket märkligt!

Till belysningssäkring hör förutom innebelysningen tre lampor fästa på fasaden samt en gammal trasig lyktstolpe där den övre delen saknas. Där upptäckte jag att man när man tog bort övre delen (för ca 10 år sedan) bara hade tejpat fast elkabeln och inte skyddat den i någon större utsträckning.

Vad är det som kan ha orsakat att den slog ifrån? Var tvungen att lämna men lämnade för säkerhetsskull med belysningssäkringen av.

Är det troligen fukt i den trasiga lyktstolpen?
Är det något med att det blir överbelastning?
Är det något med övriga utelampor?
Kan att jag tog bort värmeslingorna och fått nerkylda avloppsrör ha något med det att göra? Eller är det bara en slump att det hände samtidigt?

Finns det någon risk med att ha slagit på strömmen igen?

Vis av erfarenhet så kan det vara både det ena och det andra. Metoden med säkring för säkring fungerar hyfsat om det är jordfel på fasen, men är det jordfel på nollan så fungerar den sämre. Har man jordfel på nollan så kan det komma och gå utifrån hur andra apparater slår till coh från (exempelvis element) trots att det som slår till och från inte ens ligger på samma grupp som det som har jordfelet - än en gång vis av erfarenhet.

En LED-lampa ger inte tillräckligt med ström för att lösa ut jordfelsbrytaren om felet ligger på nollan. Inte ens två (beroende på hur många Watt iofs).

Har du några skarsladdar utomhus på den JFBn? I så fall är det kandidat nummer ett. Dessutom ger långa skarvsladdar ännu fler fenomen om jordfelet är på nollan.

Det tog många veckor innan jag hade hittat alla jordfel jag hade med adventsbelysningen och annat. Allt dök upp med adventsbelysningen, men sedan fortsatte jordfelen att komma. Så blev det kallt och då försvann de och sedan kom de tillbaka igen när det blev varmt igen. Några av jordfelen visade sig vara salt och fukt. Jag fick också sporadiska jordfel i ett överspänningsskydd (innan jag hittade det höll jag bli galen).

Värst var dock förra vintern då jag hade ett jordfel mellan nollan och jord 40 meter från centralen. Det triggades tidvis när fasbelastningen var hög och skev, då gick ström ut till jordfelet via nollan och sedan tillbaka via jord. Men inte alltid, för om fasbelastingen var skev "åt rätt håll" då hände inget när den blev skev åt ett annat håll (för det var skillnaden i fasbelastning som triggade jordfelet, inte hög last i sig och ibland så var det inte tillräckligt. Dessutom satt den sladden på en timerstyrd sladd, och eftersom timern bara bröt "fasen" (vilket alltså var nollan, den bröt inte bägge ledarna) så var det ännu svårare att hitta felet. Belastningen var bara LED så det var inte tillräckligt med ström för att lösa JFB självt...

Så arbeta sakta och metodiskt. Det är det enda tips jag kan ge dig.

Redigerat:
  • Gilla
Norktork och 1 till
  • Laddar…
Tack - dock inga skarvsladdar ute eller inne. Finns det någon koppling till att jag drog ur värmeslingorna till avloppet? Kan inte se vad det skulle vara men samtidigt är det lite för slumpmässigt att det inträffade just nu…

N Norktork skrev:
Tack - dock inga skarvsladdar ute eller inne. Finns det någon koppling till att jag drog ur värmeslingorna till avloppet? Kan inte se vad det skulle vara men samtidigt är det lite för slumpmässigt att det inträffade just nu…
Man kan ju tycka det, men det finns ofta dolda korrelationen också. I mitt fall Advent och salt pga stormar.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.