useless useless skrev:
Det står på uttagen och stickpropparna.

[bild]
Och på de D-formade så kan du googla och får då svaret att fasen "bör" vara till vänster i uttaget om jorden är uppåt i mitten. Det är inget krav men en stark rekommendation...

Jag har en förlängningsdosa med gjuten stickpropp (UK som inte kan vändas fel) där fasen ligger på stiftet märkt N.

Jag har flera andra där skyddsjorden inte är kopplad, det finns inte ens tre ledare i kabeln.

Made in China...

• Blå kontakt med tre uttag, varav ett märkt med N. Kontakten ser ut att sakna skyddsjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Jag har flera andra där skyddsjorden inte är kopplad, det finns inte ens tre ledare i kabeln.
Varför har du det?

useless useless skrev:
Varför har du det?
Därför att dom ljuger på förpackningen och konsumentlagstiftning är bara på pappret här.
Händer håller i två vita vägguttag med sladdar, med elektriska komponenter synliga.
Skapa konto

Förpackning med en vit förlängningskabel från märket King Canada, märkning KC-105, 3 meter, 13A, med olika specifikationer.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M MGMGMG skrev:
Tänker jag rätt här när jag kopplar brun/fasen till brytaren och bottenstiftet i denna e27 sockel med brytare?
Fasen till brytaren det är rätt, annars har du alltid 230 volt genom sockeln. Spelar inte stor roll men det är en bra princip att bryta kretser vid kontakt.

5 59Hansåke skrev:
Fasen till brytaren det är rätt, annars har du alltid 230 volt genom sockeln. Spelar inte stor roll men det är en bra princip att bryta kretser vid kontakt.
Och när man har stickpropp (detta är en golvlampa) så spelar det ingen roll. Det är dock en god sed ändå.

pacman42 pacman42 skrev:
Och när man har stickpropp (detta är en golvlampa) så spelar det ingen roll. Det är dock en god sed ändå.
Stickkontakten sitter bakom tung soffan, så den sitter där den sitter.

5 59Hansåke skrev:
Stickkontakten sitter bakom tung soffan, så den sitter där den sitter.
Det spelar väl ingen roll vart den sitter? En stickpropp kan stoppas in åt valfritt håll, så du har ingen aning om fasen går genom brytaren eller inte.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det verkligen att knöla in så där långa trådar i lampsockeln?
Ett tips är att ha korta trådar , Så har man kvar yttre isoleringen så långt som möjligt .

elström2 elström2 skrev:
Ett tips är att ha korta trådar , Så har man kvar yttre isoleringen så långt som möjligt .
Så långt som möjligt? Manteln ska hela vägen in i lamphållarens kopplingsutrymme om det ska vara dubbelisolerat.

Nu är ung från TS väldigt sparsmakad, men jag antar att det är en ny lamphållare och målet är att uppnå dubbelisolation så man slipper skyddsjorda alla beröringsbara ledande delar.

E Electrony skrev:
Roli skrev:

"Har ingen betydelse hur du kopplar. Vänder du kontakten i vägguttaget så blir det tvärt om med fas och nolla i brytaren."

Man skall ta för vana att alltid göra rätt, så gör man per automatik rätt när det HAR betydelse.
t.ex. lamputtag är polariserade.
Att lamputtag är fasriktigt kopplade skulle jag nog inte ta gift på när jag går in i en anläggning . Numera är jag pensionerad men jag undrar när blev lamputtag " rättkopplade" ?

useless useless skrev:
Så långt som möjligt? Manteln ska hela vägen in i lamphållarens kopplingsutrymme om det ska vara dubbelisolerat.

Nu är ung från TS väldigt sparsmakad, men jag antar att det är en ny lamphållare och målet är att uppnå dubbelisolation så man slipper skyddsjorda alla beröringsbara ledande delar.
Det går att kommentera allt ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.