RoTe RoTe skrev:
Är det det då? Du ska ha bra på fötterna om du ska pilla med det där själv
Jag baserar det på att om jag slår av en brytare tappar jag ström i en av fasledarna i dosan, slår jag av den andra tappar jag ström i den andra och vice versa.
 
K KarimKaramba skrev:
Jag baserar det på att om jag slår av en brytare tappar jag ström i en av fasledarna i dosan, slår jag av den andra tappar jag ström i den andra och vice versa.
Och om dom går till dosan gemensamt, i samma rör. Ska det det vara en 2 polig säkring, inte som nu tydligen 2 st 1pol. Går att ha det som nu, men ska markeras på centralen dom säkringarna och tillhör en hel grupp. Samt text, grupp X och X ska brytas samtidigt.
 
K KarimKaramba skrev:
Hej igen,

Stort tack för alla svar!

Öppnade upp elcentralen och det ser ju onekligen ut som att:
1. Det är 3 fas in i lägenheten, ser ut som 5 ledare som kommer in. Det är den tjocka utanpåliggande kabeln som kommer utifrån.
2. Samt enligt min antagande att de två grupperna som går till köket ligger på olika faser

Dvs om jag tolkar allt rätt, min misstanke om en fas var fel och allt bör vara i ordning?
Ser ut som att det sitter en vit och en svart ledare i nollplinten verkar lite skumt
Ser även ut att vara två trådar ut från den andra dvärgbrytaren
Du bör nog få kollat installationen så att den är ok
 
K KarimKaramba skrev:
Dvs om jag tolkar allt rätt, min misstanke om en fas var fel och allt bör vara i ordning?
Ja, du ser faktiskt ut att ha fått trefas indraget i lägenheten. Då är det ok med denna tvåfasgrupp även om man kan anmärka på utförandet. Förhoppningsvis är det gjort efter att trefas drogs in.
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.