Behöver byta denna strömbrytare från 1974. Den ena knappen tänder lampa i trapp . Den andra tänder taklampa.

• En gammal strömbrytare från 1974 med synliga elanslutningar och märkningar, inklusive specifikationer och symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en "dubbeltrapp (6+6) så bör det fungera. Mät upp funktionen på bef. brytare och översätt terminalernas funktion till den nya brytaren.

• Gilla
elström2
  • Laddar…
L LadyDaisy skrev:
Behöver byta denna strömbrytare från 1974. Den ena knappen tänder lampa i trapp . Den andra tänder taklampa. Vad ska jag använda för modern brytare?

E etompau skrev:
Köp en "dubbeltrapp (6+6) så bör det fungera. Mät upp funktionen på bef. brytare och översätt terminalernas funktion till den nya brytaren.
Hur mäter jag upp funktionen på bef. brytare?

Ta en eller ett par bilder från andra sidan också så kanske det går att göra några gissningar som hjälper oss att förklara hur du ska mäta.

L LadyDaisy skrev:
Hur mäter jag upp funktionen på bef. brytare?
Du kollar vilka terminaler som hör ihop och vilken funktion dom har, samt vilka trådar som är anslutna på motsvarande funktion i din befintliga brytaren. Sök reda på ett kopplingsschema för trappkoppling Det du har är i princip två st olika trappkopplingar i samma "modul".

• Gilla
LadyDaisy
  • Laddar…
tommib
Hoppas du har bilder på hur det satt innan du demonterade brytaren...

• Gilla
roli
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hoppas du har bilder på hur det satt innan du demonterade brytaren...
Jag har foton från innan jag tog bort den. Har monterat tillbaka den och det funkar😅 får leva med den tills vi tar hit rn elektriker. Tack för svar

• Gilla
uwe och 1 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Ta en eller ett par bilder från andra sidan också så kanske det går att göra några gissningar som hjälper oss att förklara hur du ska mäta.
Jag har foton och vet var trådarna går.
Jag kanske återkommer med ett kopplingsschema på befintlig brytare.
Tack för svar!

E elmont skrev:
Du kollar vilka terminaler som hör ihop och vilken funktion dom har, samt vilka trådar som är anslutna på motsvarande funktion i din befintliga brytaren. Sök reda på ett kopplingsschema för trappkoppling Det du har är i princip två st olika trappkopplingar i samma "modul".
Tack för svar..kanske återkommer när jag har ritat ett enkelt kopplingsschema på hur det är kopplat nu. Trodde nog det var att bara byta rakt av 😅

tommib
Det är det, men inte position utan funktion på ledarna.

Om du har bilder på hur det satt innan så går det nog att göra en kvalificerad gissning. Har du den nya brytaren?

Till skillnad från många andra saker är detta helt tillåtet att göra själv. .Edit det sagt ska man veta vad man gör.

Apropå bilder, du skulle kanske bli förvånad över hur många som kopplar bort saker utan att dokumentera hur det satt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L LadyDaisy skrev:
Jag har foton från innan jag tog bort den. Har monterat tillbaka den och det funkar😅 får leva med den tills vi tar hit rn elektriker. Tack för svar
Klokt beslut med elektriker!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.