Hejsan,.
Jag har g4 12v halogen spottar badrummen med vanlig vrid-dimmer.

Ifall jag ska byta dessa så har jag som jag förstått tre alternativ.
1. Byta enbart ljuskällan till led (kan flimmra, men enklaste alternativet)
2. Byta till 12v led-spottar (kan behålla kablage).
3. Byta till 230v led-spttar (kräver nytt kablage).

Vilket alternativ ska jag gå på? Finns det någon mening med att välja 230v spottar äver 12v?.

MVh

Farstatjej90
Du behöver byta transformator och dimmer och det är inte säkert du behöver byta kablar. Det beror på vad som sitter där nu.
Att bara byta ljuskällan kommer med hög sannolikhet ge dåligt resultat (beror på vad som sitter där nu men jag hade "rätt" grejer för att byta till LED och jag blev inte nöjd ändå och bytte allt och blev då nöjd)

Hur gamla är grejorna? Äldre halogenarmaturer kan bli lite "slitna" och ha sköra socklar för G4, detta pga värmeutvecklingen, då kan det ev. vara idé att byta rubbet.

Annars hade jag bara köpt G4-LED. De funkar bra idag enligt mig, ev. åker du på att byta nätdel då LED har en lägre strömförbrukning.

Ska du byta rubbet skulle du kunna välja armaturer där ljuskällan är utbytbar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ifall jag byter rubbet, ska jag köra på 230spottar eller 12v?

12 V kan du själv installera=du sparar x antal tusen kronor på elinstallationen.

Av egen erfarenhet så tipsar jag om att tänka igenom om man verkligen vill ha dimmer ? Jag tror det gick lite mode i det där . Installerade sådana av bara farten en gång i tiden men upptäckte stt flera var alltid fullt på eller helt av . Då är det bättre med vanlig strömbrytare .

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
E etompau skrev:
12 V kan du själv installera=du sparar x antal tusen kronor på elinstallationen.
Du menar att 12V är en svagströmsanläggning då eller?!
En 12V belysningsanläggning kan starta en brand och är då att betrakta som en starkströmsanläggning. Anläggning med spänning, ström eller frekvens farlig för person eller egendom är en starkströmsanläggning. Nåt för en elektriker😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.