1 269 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Tryckvakt triggar jordfelsbrytare
Vet tyvärr inte vilken typ av pump det är.A Avemo skrev:Vet du vad det är för pump? Det syns ju en tydlig skillnad nu. När du mätte inifrån var det kortslutning mellan neutral och jord. Det är det inte när du mäter i locket. Jag är ingen expert på pumpar. Men det finns vattenpumpar som har en inbyggd mjukstart. I dessa mäter man inte lindningsresistansen via anslutningskablarna. Det kunde vara värt att prova att ansluta 230V via en annan kabel direkt till anslutningarna i brunnslocket. Det allvarliga felet med kontakt mellan neutral och jord är ju inte aktivt längre. Och jag kan inte utesluta att det finns pumpar som ger en hög resistans när man mäter på anslutningarna.
Jag provar att ansluta pumpen direkt, så får vi se vad resultatet blir av det.
Redigerat:
Det funkar!!! Herregud, det vågade man inte riktigt tro på. Wihoo, skönt att slippa dra upp pump och elände.
Bör jag byta ut kabeln som sitter installerad mellan brunnen och tryckvakten? Eller räcker det med att skala om och sätta tillbaka?
Tack till samtliga som flikat in så här långt, ovärderligt. 🙏🏻
Bör jag byta ut kabeln som sitter installerad mellan brunnen och tryckvakten? Eller räcker det med att skala om och sätta tillbaka?
Tack till samtliga som flikat in så här långt, ovärderligt. 🙏🏻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden