Godkväll.
Har under kvällen brottats med en trilskandes jordfelsbrytare, vilket jag tillslut kunde härleda till tryckvakt/vattenpump.
Gissar på tryckvakten då jordfelsbrytaren löser ut även om jag kopplar bort pumpsidan i tryckvakten. Hojta till om jag är fel ute här.
Hur som haver, nu skulle jag behöva en ersättare till befintlig tryckvakt. Nuvarande är en Condor mdr 4 s/ 6, inkopplad med 230v.
Funkar denna som ersättare?
https://www.hornbach.se/p/tryckstro...MKOG614D3Ec1TxWuVDDpnuLUXchOCFLAaAmwmEALw_wcB
Eller finns det andra alternativ en lördag?
Har under kvällen brottats med en trilskandes jordfelsbrytare, vilket jag tillslut kunde härleda till tryckvakt/vattenpump.
Gissar på tryckvakten då jordfelsbrytaren löser ut även om jag kopplar bort pumpsidan i tryckvakten. Hojta till om jag är fel ute här.
Hur som haver, nu skulle jag behöva en ersättare till befintlig tryckvakt. Nuvarande är en Condor mdr 4 s/ 6, inkopplad med 230v.
https://www.hornbach.se/p/tryckstro...MKOG614D3Ec1TxWuVDDpnuLUXchOCFLAaAmwmEALw_wcB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
The old one looks like a three-phase switch. The one on the website is single-phase. The cable, in turn, indicates one phase 3G1.5. It is possible that the switch uses only one pair of contacts The 6 bar range is ok but you also need to be sure about the connection diameter.
I andra änden av kabeln är det en vanlig stickkontakt, som sitter i ett vanligt vägguttag.S sturnus skrev:
Mätte upp vägguttaget och där är det 230v. Därför tänkte jag att en enfastryckvakt är det korrekta alternativet.
Den kan du välja för ett rakt byte. Hoppas du fått det rätt i din uppfattning att felet är brytaren ett ovanligt fall men givetvis inte omöjligt.Skankyhank skrev:
Godkväll.
[länk]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för svaret.GK100 skrev:
Ja du, är nog allt annat än säker på vad som är fel. 🫣 Jag tänkte att då jag kopplade bort kablarna från tryckvakten till vattenpumpen och jordfelsbrytaren fortsatt bryter så snart jag sätter i kontakten till tryckvakten, att felet faktiskt är i tryckvakten.
Vad annars kan vara fel tänker du? Och hur kan jag felsöka vidare?
Har du lossat alla trådar från kontaktblocket mot pumpen så kan du vara säker. Du kan ju titta så inget uppenbart fel går att se också men annars har du läge för ett byte.Skankyhank skrev:
Tack för svaret.
Ja du, är nog allt annat än säker på vad som är fel. 🫣 Jag tänkte att då jag kopplade bort kablarna från tryckvakten till vattenpumpen och jordfelsbrytaren fortsatt bryter så snart jag sätter i kontakten till tryckvakten, att felet faktiskt är i tryckvakten.
Vad annars kan vara fel tänker du? Och hur kan jag felsöka vidare?
Hmm, måste varit trött igår.GK100 skrev:
Lossade nu samtliga trådar mot pumpen och nu löser INTE jordfelsbrytaren ut när jag sätter i kontakten.
Pumpen i brunnen som är kaputt? Går det att mäta sig fram på något vis för att säkerställa att så är fallet?
Det går att prova att koppla något annat i uttaget och se om jordfelsbrytaren löser. Gärna något med hög effekt som till exempel vattenkokare. Sedan går det att prova att koppla pumpen med en skarvsladd i ett annat uttag och se om jordfelsbrytaren löser. Om det fungerar med en annan last i uttaget och pumpen löser jordfelsbrytaren även vid matning från andra uttag ser det mörkt ut för pumpen.Skankyhank skrev:
Det brukar vara en kabel som går obrutet från tryckströmbrytaren in i pumpen nere i brunnen. Så det är nog inte så mycket man kan göra. Kolla om kabeln är synligt skadad och möjligen mäta med en isolationsprovare om det finns ett jordfel.
The contactor was able to work yesterday with the pump disconnected, but today it stopped shorting. A disconnected pump means no pressure, which in the case of a small leak in the contactor box would mean that residual pressure in the system caused the leak yesterday. Now there's no pressure and it may have dried out. It looks very old and should be replaced.Skankyhank skrev:
Testade att koppla in pumpen i ett annat uttag, jordfelsbrytaren löste direkt. Inga problem att köra vattenkokare i det ursprungliga uttaget.A Avemo skrev:Det går att prova att koppla något annat i uttaget och se om jordfelsbrytaren löser. Gärna något med hög effekt som till exempel vattenkokare. Sedan går det att prova att koppla pumpen med en skarvsladd i ett annat uttag och se om jordfelsbrytaren löser. Om det fungerar med en annan last i uttaget och pumpen löser jordfelsbrytaren även vid matning från andra uttag ser det mörkt ut för pumpen.
Det brukar vara en kabel som går obrutet från tryckströmbrytaren in i pumpen nere i brunnen. Så det är nog inte så mycket man kan göra. Kolla om kabeln är synligt skadad och möjligen mäta med en isolationsprovare om det finns ett jordfel.
Kan man med säkerhet säga att pumpen är rökt utan att isolationsprova den? Kan jag få något hum om vad som felar med hjälp av en multimeter (UNI-T UT161D)?
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du har tre trådar till pumpen. Fas, neutral och jord. Om du resistansmäter mellan fas-jord och neutral-jord skall det vara avbrott. Om du mäter med en enkel multimeter och inte en isolationsprovare får du ett osäkert resultat. Är det kontakt när du mäter kan du vara säker på att det är fel. Men får du ingen kontakt kan du inte veta att det är rätt.Skankyhank skrev:
Ibland rekommenderas att köra vattenpumpar utan jordfelsbrytare. Det är tillåtet att göra och en vattenpump löper förhållandevis stor risk att drabbas av jordfel. Men jag skulle inte rekommendera det som permanent lösning att bara koppla förbi den.
Mellan fas-jord:A Avemo skrev:Du har tre trådar till pumpen. Fas, neutral och jord. Om du resistansmäter mellan fas-jord och neutral-jord skall det vara avbrott. Om du mäter med en enkel multimeter och inte en isolationsprovare får du ett osäkert resultat. Är det kontakt när du mäter kan du vara säker på att det är fel. Men får du ingen kontakt kan du inte veta att det är rätt.
Ibland rekommenderas att köra vattenpumpar utan jordfelsbrytare. Det är tillåtet att göra och en vattenpump löper förhållandevis stor risk att drabbas av jordfel. Men jag skulle inte rekommendera det som permanent lösning att bara koppla förbi den.
Logga in
Skapa konto
Mellan neutral-jord
Logga in
Skapa konto
Ser mörkt ut va? 😦
Hm...
Det står i o f sig 4,7 Mega Ohm på första bilden vilket är så hög resistans att den felström som då uppstår inte räcker för att lösa JFB.
MEN, mätinstrument av denna typ har svag mätspänning och det är mycket troligt att felstället börjar leda över mycket mer med 230V pålagt. Det är därför mer avancerade rättvisande isolationsprovare puttar ut hög(re) testspänning.
Det står i o f sig 4,7 Mega Ohm på första bilden vilket är så hög resistans att den felström som då uppstår inte räcker för att lösa JFB.
MEN, mätinstrument av denna typ har svag mätspänning och det är mycket troligt att felstället börjar leda över mycket mer med 230V pålagt. Det är därför mer avancerade rättvisande isolationsprovare puttar ut hög(re) testspänning.