Jag har en solcellsanläggning med ödrift via Fronius gen24 10.
Batteriet är på 7,7kwh
Jag kan ladda det via nätet.
Då det är strömavbrott så kopplas nätet bort och huset försörjs via solceller och batteriet. För att öka tiden jag kan klara hålla igång frysar och bergvärmepumpen under vintertid funderar jag på om jag kan skaffa ett mindre elverk för att ladda batterierna och låta de ta startströmar mm. Funkar det och isåfall hur gör jag det utan att behöva ett jättestort elverk?

• Gilla
Rikarddahlqvist
  • Laddar…
Tja, bara för att hålla diskussionen igång i väntan på någon som verkligen kan just dessa enheter.

Ja, det är klart att du kan. Jag försökte surfa lite på deras site för att hitta lite tekniska data, men se, jag gick bort mig och ville inte lägga timmar på det.

Men jag antar att man kan ställa laddhastigheten (alltså hur mycket ström som tas från elnätet) vilket gör att du inte behöver en alltför stor generator.

Eller var det att den matas via trefas som gjorde att du säger "stor"? Ja, jag hittade inte rakt av enkelt iaf om den går att mata med enfas, men det verkade finnas en speciell ingång (om det nu var den modellen) för reservmatning, så det kanske går.

I vilket fall så finns det små, billiga 3-fas verk i 6kW-klassen eller så, dvs för 7 000 - 10 000:- eller så, så det behöver inte kosta skjortan heller.

Som vanligt så kommer frågorna om säker omkoppling (bakmatning av elnätet måste till varje pris undvikas) och eget jordtag osv. in. Det står i dokumentationen att man absolut inte kan ansluta dessa invertrar till IT-nät, men jag förstår inte varför; eller rättare, undrar om det är fas/huvudspänning de har problem med. I vilket fall så kommer det inte in här med ett lokalt jordtag eftersom man då får ett TC-nät om man byglar mellan nolla och jord i intaget (som man skall).

• Gilla
Anna-Lena Norberg
  • Laddar…
C
En sak som nämnts tidigare här och att tänka på är laddströmskurvan för batteriet som gör det ganska ineffektivt att "toppa" batteriet med ett elverk.
Diagram över laddströmskurva för LiFePO4-batteri, visar förändring i ström och spänning under konstant ström (CC) och konstant spänning (CV) faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En sak som nämnts tidigare här och att tänka på är laddströmskurvan för batteriet som gör det ganska ineffektivt att "toppa" batteriet med ett elverk.
[bild]
Det gäller även bly/syra i alla dess former.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Flera hybridinverters har en "generatoringång".
Om din har det så tror jag att du första hand ska försöka använda den
Då kanske du slipper en massa jox i form av reservkraftsomkoppiare och eget jordtag.

Sen har jag rejält dålig koll på detta område, i princip obefintligt.

Men min egen hybridinverter har en sådan ingång har jag sett, så jag tänkte att jag också kan försöka puffa på diskussionen här, det är lite intressant för mig också.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera hybridinverters har en "generatoringång".
Om din har det så tror jag att du första hand ska försöka använda den
Då kanske du slipper en massa jox i form av reservkraftsomkoppiare och eget jordtag.

...

Men min egen hybridinverter har en sådan ingång har jag sett, så jag tänkte att jag också kan försöka puffa på diskussionen här, det är lite intressant för mig också.
Ja, jag tyckte mig som sagt se tecken på att den här också skulle ha det. Men bara en snabb installationsanvisning rent mekaniskt (med tjat om PEN kontra PE och 10mm2 osv.) så jag hittade inget elektriskt eller mera detaljerat om hur det var tänkt att funka.

Men det är ju som du säger lite smart att börja gräva där och se om det gällde den modellen till att börja med iaf.

C cpalm skrev:
[bild]
Ja, men nu sade ju iofs TS ingenting om att "toppa" några batterier. Utan att förlänga drifttiden för systemet vid elavbrott på vintern. Så då går det att ligga inom CC(T1)-området i kurvan hela tiden.

Som TS säger, har man redan inverter och batterier så är det ju att föredra att köra systemet som seriehybrid, dvs att ladda batteribank med fullt blås från generatorn och sedan stänga av den.

Då kan man använda en mindre generator (den behöver inte klara samma startströmmar som batterier/inverter om dessa redan gör det) och man behöver inte ha generatorn igång hela tiden för att försörja småförbrukare som frys/kylskåp osv.

"Toppning" är något man kan hålla på med när man har el från nätet, eller från solpaneler.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"Toppning" är något man kan hålla på med när man har el från nätet, eller från solpaneler.
Ja, det är ju kontentan - vilket blir något man får ta hänsyn till i dimensioneringen.

Det gäller att se till att jordning är korrekt. Många små elverk/inverters kopplar inte neutral till jord och det är som vanligt att leta upp en elektriker som får kontrollera. Större elverk har oftare "riktig" jord. Jag är lekman på området.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Foto76 Foto76 skrev:
Batteriet är på 7,7kwh
Då det är strömavbrott så kopplas nätet bort och huset försörjs via solceller och batteriet. För att öka tiden jag kan klara hålla igång frysar och bergvärmepumpen under vintertid funderar jag på om jag kan skaffa ett mindre elverk för att ladda batterierna och låta de ta startströmar mm. Funkar det och isåfall hur gör jag det utan att behöva ett jättestort elverk?
Det är olagligt att använda solceller vid strömavbrott för din el går ut till det lokala nätet och det blir farligt vid en eventuell reparation av nätet så har du kopplat in din anläggning själv.

Som du kanske läste i första inlägget har han ödrift som är helt lagligt att ha.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
M mats.3 skrev:
Det är olagligt att använda solceller vid strömavbrott för din el går ut till det lokala nätet och det blir farligt vid en eventuell reparation av nätet så har du kopplat in din anläggning själv.
Det är inte det minsta olagligt.
Det finns bara vissa krav på anläggningens inkoppling gentemot nätet.
Och det är väl det som tråden kommer att handla om i stort.

Men tack för ditt inspel, så vi fick det nämnt att det ÄR lagligt att ha en solcells/batterianläggning som reservkraft, ja på samma sätt som att det är tillåtet att ha dieseldriven reservkraft - för annars skulle varenda sjukhus i Sverige vara olagliga.

• Gilla
Anna-Lena Norberg och 2 till
  • Laddar…
K Kenny81 skrev:
Det gäller att se till att jordning är korrekt. Många små elverk/inverters kopplar inte neutral till jord och det är som vanligt att leta upp en elektriker som får kontrollera. Större elverk har oftare "riktig" jord. Jag är lekman på området.
Det man skall tänka på är att ett riktigt jordtag är en förutsättning för att det skall vara lämpligt att koppla ihop någon av generatorns poler med chassit. Neutral heter som den gör för att den har bra kontakt med sann jord. Små generatorer har inte någon pol ansluten till sitt chassi därför att det inte räcker för att skapa en neutral. Det skulle bara göra generatorn farligare att använda.

Foto76 Foto76 skrev:
Batteriet är på 7,7kwh
Göra likspänning med dieselmotor och generator ta tillvara på varmvatten mata gen 24 på solcells ingång .

Jag har funderat på detta en del. Har samma inverter med batterier men idag ingen ö-drift. Rent tekniskt så bör det vara lättast och leta upp ett elverk som levererar 800Vdc och köra på en egen mppt. Troligen inte så billig. Rent styrmässigt är nog fejkade solceller betydligt lättare för växelriktaren att hantera med.

En trefasgenerator som kan fasa in mot ö-drift vid 53Hz är nog inte heller billig, sen kvarstår pucken med att få invertern att ladda batterierna.

Förtydligande, snillet spekulerar! 😁

//J

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.