Igår gick strömmen i två rum och till spis, häll och micro. Det visade sig vara huvudsäkringarna som sitter på annan plats. Vi bor i en bostadsrättsförening.

Idag efter byte av alla huvudsäkringar fungerar inte ugnen men allt annat. Ugnen är en Siemens ca 10 år gammal.

Har kollat i instruktionsboken men hittar ingen bra anvisning där.

Någon som har en idé vad som är felet?

Stäng av spisen/ugn , har du dom gamla sortens säkringar, skruva ur och peta med nageln på den lilla knoppen i ändan med färg på , i bland hoppar dom inte och markerar. Har du 3 st säkringar så byt alla på en gång

• Gilla
Torpmagnus
  • Laddar…
Tack för svaret. Nej jag har automatsäkringar i lägenheten. Däremot gjorde jag som du skrev- petade på huvudsäkringarnas metallknapp. En av dem var av men hade inte lossnat. Därför bytte jag alla tre.

Bästa svaret

tommib
Finns det klocka på ugnen? Vissa modeller kräver att man ställer den innan de går att använda.

• Gilla
cadfish och 3 till
  • Laddar…
Fungerar det nu

• Gilla
Torpmagnus
  • Laddar…
På min ugn så måste ja trycka på 2 knappar samtidigt plus o minus för timer funktion, då funkar vår ugn igen

• Gilla
Torpmagnus
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Finns det klocka på ugnen? Vissa modeller kräver att man ställer den innan de går att använda.
Hej!
Denna sida är ju helt fantastiskt bra .

Jag gjorde som du skrev och nu fungerar ugnen. Hade inte en tanke på att ställa in klockan för att få ugnen att fungera. Det stod för övrigt inget i manualen om detta.

Tack !

J jonaserik skrev:
Fungerar det nu
Ja tack vare TommieB tips.

Gammal tråd men tack för det här svaret! Det räddade vår kväll! Konstig funktion att ugnen inte fungerar utan klocka.

Jag har fått för mig att det beror på att man på vissa modeller kan ställa in tidsstyrd påslagning av ugnen. Går då inte klockan rätt så kan det bli farligt. Och det är troligen samma elektronik på ugnar som inte har den funktionen.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Räddade vår kväll några år senare, tanken slog mig aldrig, tack!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Underbar tråd. Ugnen fungerar igen efter strömavbrottet. Tidigare har inte denna manöver behövts. ❤️❤️❤️

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.