Erik 83 Erik 83 skrev:
Atså man behöver inte skaffa backuppnatterier till alla då?
Egentligen behöver du inte skaffa batteribackup alls men då måste du logga in på systemet efter ett strömavbrott för att ev. scheman ska fungera rätt. Tiden synkas när de får kontakt med din telefon igen.

Ok. Tror det e bäst att skaffa batteribackup. Så att det funkar om man inte e hemma med telefonen, för att undvika nå knas. Foresten e det farligt att råka sätta en icke dimmbar ljusskälla i misstag? Tänker på det tyvärr otekniska fruntimret. Så inte hon råkar bränna någon plejd då jag e borta.

Erik 83 Erik 83 skrev:
Ok. Tror det e bäst att skaffa batteribackup. Så att det funkar om man inte e hemma med telefonen, för att undvika nå knas. Foresten e det farligt att råka sätta en icke dimmbar ljusskälla i misstag? Tänker på det tyvärr otekniska fruntimret. Så inte hon råkar bränna någon plejd då jag e borta.
Tja, i de flesta fallen så är det ljuskällan (modern LED) som havererar om den inte är dimmningsbar och du kör den dimmad. Lite beroende på så kan den fungera bra, iaf så länge som den inte dimmas för mycket, till pajja på någon/några timmar. Med oljud och jämmer under tiden.

I teorin så kan man även pajja dimmern, men det skall ganska mycket till; den skall i så fall överlastas ganska bra.

Så även om man skall undvika att sätta i en icke dimmningsbar ljuskälla i ett dimmat uttag så är det för det mesta inte direkt farligt. Man kan mao "pröva" en gång eller två.

Tips att ge till frugan: Pröva direkt efter byte om det går att dimma ner den. Om den inte dimmas alls (utan den t ex mer eller mindre slocknar när den kommit halvvägs ner till noll) så byt till en dimmbar, eller se till att den står på 100% om det absolut behövs ljus och det inte går att byta till rätt ljuskälla där och då.

Tips till dig: Se till att det bara finns dimbara päror hemma att byta till... ;)

Ok Tack!

Själv försöker jag bara att ha hemma märkes lampor som e dimmringsbara(håller bäst? Medans hon köper hem billighets lampor av både dim/odimringsbara (vika håller som en katt på europaväg. Alltså kort livslängd!

Erik 83 Erik 83 skrev:
Kommer inte gå att dimra lampan bara.

Vet ej om jag borde starta en ny tråd? Men försöker i min gamla, Om det behövs får den flyttas. Mitt problem nu är att jag skulle vilja ha några LED-lister till mina hyllor/bokhyllor i vardagsrummet, Dessa skulle jag vilja kunna styra med Plejd (dimmre/tidsstyra) som jag gjort med annat nu. Går det? Och har Elbutik.se det jag söker? H. Erik

Erik 83 Erik 83 skrev:
Vet ej om jag borde starta en ny tråd? Men försöker i min gamla, Om det behövs får den flyttas. Mitt problem nu är att jag skulle vilja ha några LED-lister till mina hyllor/bokhyllor i vardagsrummet, Dessa skulle jag vilja kunna styra med Plejd (dimmre/tidsstyra) som jag gjort med annat nu. Går det? Och har Elbutik.se det jag söker? H. Erik
Plejd har egna led-lister sen om den Elbutik.se säljer det vet jag inte. Det är ju bara att googla. Annars finns det ju andra butiker som säljer det. Finns ju på nätet åxå

• Gilla
Erik 83
  • Laddar…
Erik 83 Erik 83 skrev:
Plejd LED-10 är kanske lämplig. Inbyggd nätdel som kan driva 12-24-lister, max ca 8 W belastning.

https://www.elbutik.se/product.html...3JJCs7EAAYASAAEgJ4cfD_BwE#product-description

• Gilla
Erik 83
  • Laddar…
Tack för svar! Skall kolla båda nu genast!

Ok Elbutij.se hade en, precis som du (@Aajnor) tipsade om. Tack för tipset! Men som jag förstår det från Elbutik.se så behöver man köpa till drivenheten. Den som de rekommenderar e ju rätt mycket dyrare än andra "puckar". Den som dom vill man ska köpa kostar ju knappt 1200kr och en puck led drivare runt hälften. E den dubbelt bättre, eller måste det va just den? Eller fungerar det med en billigare? Blir ej klok på detta. Vad tror någon av er? Eller ska jag fråga Elbutik? Mvh.

Erik 83 Erik 83 skrev:
Ok Elbutij.se hade en, precis som du (@Aajnor) tipsade om. Tack för tipset! Men som jag förstår det från Elbutik.se så behöver man köpa till drivenheten. Den som de rekommenderar e ju rätt mycket dyrare än andra "puckar". Den som dom vill man ska köpa kostar ju knappt 1200kr och en puck led drivare runt hälften. E den dubbelt bättre, eller måste det va just den? Eller fungerar det med en billigare? Blir ej klok på detta. Vad tror någon av er? Eller ska jag fråga Elbutik? Mvh.
Plejds "puck-driver" klarar bara 9W, den stora som rekommenderas klarar 75W om jag minns rätt. Det är stor skillnad och stor prisskillnad också.

Ok, Då förstår jag. Behöver då räkna ut effekten för de lister jag behöver. Vet ej om det sätt jag tänkt är bäst, eller till och med olämpligt? Men hade tänk mig att i framkanten av vissa hyllor sätt fast listerna på en list gjord av en kluven fyrkants list (kluven mellan två hörn) så att man får en trekants list. Eller finns sådana färdigt att köpa? Hoppas ni förstår hur jag menar. Kan det bli något problem med kapslingen av listerna? Eller andra problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.