Artikelkommentarer
laxen86: Förstår Försvarsmakten säger nej med tanke på hur det gått tidigare i såna här frågor. Har egna erfarenheter då vi utanför byn har skjutbana som bara är aktiv några månader om året lördag/söndag för träning inför jakten. Banan har varit aktiv sedan 60talet men rätt som det är så är det någon nyinflyttad i området som stör sig på ljudet och börjar bråka i olika
Jochi: [citat] Så är det nog. Bidrag väger tungt
MsTake: [citat] Ja det måste man, såklart i officiell matchstorlek.
qvirre: [citat] Det här mönstret dyker upp varje gång ny teknik slår igenom. Först inser man att den är kraftfull. Sen kommer slutsatsen att nu är det annorlunda, nu försvinner jobben på riktigt. Så lät det när maskiner tog över hantverk och folk slog sönder vävstolar. Det lät likadant under industrialiseringen, när ångmaskiner och fabriker växte. På 80-talet kunde en person
PeterFalun: intressant men inte särskilt vackert
Henrik Sim: [citat] Vilken typ av strypventil brukar du använda. Värme-strypventilerna brukar inte vara gjorda för så höga flöden.
pmd: [citat] Aha. Men den är ju inte en "hämndskylt" utan en efterlysning för trädmarodören, inklusive belöning för tips som leder till fällande dom.
Appendix: [citat] Precis. Det tycker jag skulle vara den vettiga lösningen. Och att det fanns nån ”statlig” elektronisk brevlåda som ersatte det. Sånt som måste ”kvitteras” kan gå till ett ombud
pmd: [citat] Ja, det är därför som jag skrev PFAS-ämnen i inlägg #51. [citat] Det är ingen nyhet. [citat] Visst. Ämnen kan bindas till andra ämnen t.ex. Inerta ämnen är dock mindre riskfyllda än sådana som är starkt reaktiva. Förstås.
Anders_Nilsson: [citat] Ja, och om personen var påverkad av alkohol när han sköt grannens katt skall han 1) inte inneha skjutvapen och 2) sitta i fängelse. Hans beteende är en väckarklocka.
Kimball: [citat] Fördelen med rostfria pannor är att de sällan är skitdåliga. Du får väldigt goda resultat med bla denna från Clas som har aluminiumkärna (som majoriteten har):
Redaktionen: Dagens beslut från Riksbanken innebär att styrräntan ligger kvar på nuvarande nivå en period till. Du kan läsa artikeln här: Riksbanken: Styrräntan lämnas oförändrad
Sten Lindgren: [citat] Jag klädde 4 bockar i 6 år med granris men nu har jag tröttnat. Blev att jag fick ta bort riset och najtråden varje vår och lägga undan belysningen. Kanske halm hade varit bättre. Stommarna finns kvar och hornen är av armeringsjärn som skruvas fast. Inga barnbarn har varit sugen och ta vid.
polaris78: Ja det är jäkligt bra med lättnader och förtydliganden i dom bitvis väldigt snåriga regler som finns / funnits och som behöver fortsätta att förenklas och förtydligas ,för på många orter har det varit stora problem med motsatta tolkningar med samma förutsättningar.. reglerna har altså innehållit för mycket utrymme för personalens egna åsiker att spegla slutreslutatet på
useless: [citat] Ja, just för tillbyggnader utanför detaljplan fanns det ett tolkningsutrymme - Det skulle vara "en liten tillbyggnad". Där kan nog olika kommuner haft lite olika praxis. Enligt gamla PBL behövdes inget bygglov för "en liten tillbyggnad" eller godtyckligt antal komplementbyggnader av valfri storlek. 6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank
halls: [citat] Om man haft komplementbyggnader utanför sammanhållen bebyggelse och utanför detaljplan, som uppförts innan 1 december 2025, så kan man hänvisa till gamla reglerna och byggnaderna får stå kvar antar jag. Man kan heller inte åberopa nya reglerna på nya komplementbyggnader, efter 1 december 2025? Enkelt exempel. Om man byggt 100kvm komplementbyggnader och byggt till huset 50kvm
BigR: Ja jag tror också att de flesta fungerande mördarna har flyttat till Stockholm-, Malmö- och Göteborgsregionerna.
HogeN: haha inget nytt..... hade 2st plastik kilar 1 från random kinasida 1st från kändlokal firma.. dom var idetiska och båda brast påmitten när var minus 10-15... fick jag nog och gjorden en jig så har man 100st kilar av 2x4 samma längd och höjd .... bättre dom skräpar i skogen ist för plastik
WFD: Har alltid en bit linoleummatta under. Har inte hört om läckage på Krinner. Men många som häller på för mycket och/eller brevid. [bild]
Jansson69: [citat] Enligt Rapport så vänder det nästa år😉”tror”
Huddingebo: [citat] De redovisar ju inte vad som ingår i respektive testmoment och hur varje moment utvärderas, på vilka grunder. Sedan läser man ett antal sanslöst urvattnade testresultat för respektive modell som mest känns som "tyckande" Tex: " För- och nackdelar: + Användarvänlig med bra reglage + God design + Snygg + Hög kvalitetskänsla - Dyr" En grupp högstadieungdommar hade utfört ett
heimlaga: [citat] Så är det på plattlandet i Österbotten också. Vill man att det inte skall blåsa så öronen fladdrar då skall man plantera riktiga träd.
returen: [citat] släng ut kineserna för gott
EddieHansson: Är det någon som kunnat visa på hur pass mycket de lokala elnäten är utnyttjade - hur nära effekttopparna ligger vi? Tror det är 100% korruption bakom utformningen av flaskhalstariffer och effekthalsavgifter.
Rödby: Jag hade läst om och sett huset på bild då det var nytt. Förstod dock inte var det låg. Några år senare så var vi på ett bröllop i Västra Karup där min farfar och farmor ligger begravda strax bredvid Birgit Nilsson. Trevligt mingel i den stora trädgården innan middagen i ett av "uthusen". Under en paus så går jag iväg en sväng. Det ser lite mystiskt ut en bit bort. Plötsligt
Redaktionen: Imponera på julgästerna med ett riktigt snyggt pepparkakshus. Konditorn Patrik Fredriksson ger alla tips du behöver för att lyckas. Du kan läsa artikeln här: Bygga pepparkakshus