Grannosämja mynnade ut i att en husägare sköt grannens katt med en hagelbössa.

Du kan läsa artikeln här: 54-åring sköt grannens katt

Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anonymiserad 135652 och 10 till
  • Laddar…
Nissens
Att kalla något som juridiskt bedöms som skadegörelse för ”mord” är rätt magstarkt även om det är en tråkig händelse.

• Gilla
Norrlandskusten och 7 till
  • Laddar…
Det är tyvärr väldigt vanligt att det används fel rubriceringar i artiklar. Något som devalverar begreppen. Att skjuta en katt är inte mord.

• Gilla
  • Arg
Peter_Ker och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nödvärn... mot en katt...med hagelgevär ?
Måste va en bra ynklig gubbe som fruktar för sitt liv.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 24 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nödvärn... mot en katt...med hagelgevär ?
Måste va en bra ynklig gubbe som fruktar för sitt liv.
Man har nödvärnsrätt även om ens egendom hotas. Inte bara om man fruktar för sitt liv.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 14 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Man har nödvärnsrätt även om ens egendom hotas. Inte bara om man fruktar för sitt liv.
Men man får inte använda mer våld än vad som krävs för att avstyra situationen. Så farlig är inte en katt även om dom nog kan vara ordentligt vilda

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
För att det ska vara befogat att skjuta katten ska det nog vara troligt att den var på väga att döda mannens katt. Något katt slagsmål sällan leder till.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men man får inte använda mer våld än vad som krävs för att avstyra situationen. Så farlig är inte en katt även om dom nog kan vara ordentligt vilda
Nä, det är möjligt att våldet var i grövsta laget just för den situationen. Jag ville bara påpeka att man får ta till nödvärn i ett flertal situationer som inte innebär att man fruktar för sitt eget liv.

• Gilla
Fru Uggla och 9 till
  • Laddar…
Blir det jaktbrott då om du skjuter en katt? Omdömet på mannen verkar ju inte det bästa så att ta hans bössa verkar ju sunt.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Jaktbrott blir det bara om du fångar eller dödar vilt.

• Gilla
Delenklint
  • Laddar…
J
Hur kan situationen vara så allvarlig och samtidigt sådan att mannen kan vara säker att just bara träffa grannens och inte sina egna katter med hagelbössa?

Tycker detta liknar så dåligt omdöme att jag verkligen hoppas mannens vapenlicens dras in.

• Gilla
Alti och 16 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jaktbrott blir det bara om du fångar eller dödar vilt.
Kan väl även bli det vid misslyckade försök har jag för mig =)

Jag tycker gärningsmannen ska skjutas med lite hagel som straff, inget dödligt men lite lagom bara .

• Gilla
  • Haha
Puffen Ingarö och 36 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
I hur många nödvärnssituationer där man inte fruktar för sitt liv, anses det proportionerligt att skjuta någon eller något med hagelgevär?

• Gilla
hansbertil och 7 till
  • Laddar…
Kattägaren klarar väl inte av att hålla borta katten från att uträtta sina behov och/eller göra skador på grannens fastighet. Då ska katten bort på något sätt.

Man ska inte behöva lida pga att djurägare inte klarar av att hålla styr på sina djur.

Ingen här vet hur många gånger klagomål på kattägaren som har lämnats.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Stolpskott och 34 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.