Kapris?
Hade det handlat om Koriander hade jag haft förståelse för det.

• Haha
  • Gilla
Elofsson och 15 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kapris?
Hade det handlat om Koriander hade jag haft förståelse för det.
Kapris är ju värre. Vad fyller den ens för funktion? Koriander däremot, det är fina grejer!

• Arg
  • Ledsen
Screew och 1 till
  • Laddar…
E
Det var tydligen inte ens den sista karpisen de grälade om utan det fanns fler. 😳

• Haha
  • Gilla
Screew och 5 till
  • Laddar…
Det är ju också ett sätt att säga att maten vara god 👨‍🍳👍

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kapris är ju värre. Vad fyller den ens för funktion? Koriander däremot, det är fina grejer!
Bah!
Har du några andra uppenbara genetiska defekter?

• Haha
  • Gilla
Tom Berg och 5 till
  • Laddar…
Kapris är elementärt i mången medelhavsmat. En schysst potatissallad kräva dessa örter (blomstänglar). Serverar du en rätt med kapris t.ex. en ”Sugo puttanesca” och inte berättar kommer ingen att märka det och istället notera ”den där goda kryddan…vad är det?”

Samma med koriander och myter kring den. Det är en genetisk variation som vissa individer har och som förstärker känsligheten för vissa aldehyder. Man ”tycker ” att det smakar annorlunda. Vilken råvara man inte ätit förut smakar inte annorlunda? Det sitter i huvudet och kan tränas bort. Om det smakar tvål eller metall, få man helt enkelt sluta upp med äta tvål och plåt. Det är inte nyttigt. 😎

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kapris är ju värre. Vad fyller den ens för funktion?
Utan kapris ingen capricciosa.

För det är väl alltid kapris på capricciosan ni köper?

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte nyhetsvärdet. Det är väl klart att man blir förbannad, när grannen äter upp all kapris själv. Grannen ska väl snarast vara glad att han kom så lindrigt undan😄.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Samma med koriander och myter kring den. Det är en genetisk variation som vissa individer har och som förstärker känsligheten för vissa aldehyder. Man ”tycker ” att det smakar annorlunda. Vilken råvara man inte ätit förut smakar inte annorlunda? Det sitter i huvudet och kan tränas bort. Om det smakar tvål eller metall, få man helt enkelt sluta upp med äta tvål och plåt. Det är inte nyttigt. 😎
Du verkar ha missuppfattat några detaljer.
Nja, det sitter *inte* i huvudet, utan i ett protein som styrs av en specifik gen:
https://en.wikipedia.org/wiki/OR6A2
Att ni andra inte kan detektera aldehyder ordentligt och kan lära er att uppskatta att äta tvål känns inte direkt som en fördel...

• Gilla
  • Haha
Elofsson och 7 till
  • Laddar…
Nja, det sitter *inte* i huvudet, utan i ett protein som styrs av en specifik gen:
[länk]
Att ni andra inte kan detektera aldehyder ordentligt och kan lära er att uppskatta att äta tvål känns inte direkt som en fördel...
Nej, nej. Nu har göteborgarn förklarat att det sitter i huvudet och då är det så. Trist för mig som inte lyckats träna bort det. Fast jag får väl vara stolt för att jag inte kan få vinterkräksjukan. Jag har fått lära mig att det också var genetiskt, men tydligen har jag egentligen den mentala styrkan att tänka bort skiten.

• Haha
  • Gilla
Elofsson och 5 till
  • Laddar…
[länk]
Skrev jag inte det om än inte lika utförligt?
Det är ju inte så att det alltid smakar tvål för dem. Det är en förstärkning av vissa smakupplevelser tack vare genvariationen, proteinet och hjärnan. Har hört metall, club soda m.m. som beskrivning av smaken. Tvålsmak är ju självuppfyllande med tanke på att alla nämner det och skriver om det.

A. - Koriander smakar konstigt.
B. - Många säger att det smakar tvål.
A. - Det kanske det gör, ja.

Redigerat:
A AG A skrev:
Jag förstår inte nyhetsvärdet. Det är väl klart att man blir förbannad, när grannen äter upp all kapris själv. Grannen ska väl snarast vara glad att han kom så lindrigt undan😄.
inget nyhetsvärde bara för att skapa klick på forumet öka annonsintäkterna osv

useless useless skrev:
Utan kapris ingen capricciosa.

För det är väl alltid kapris på capricciosan ni köper?
Vet inte, köper mest hawaii, ananasen är pricken över i 😀

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En middag mellan grannar urartade, och nu åtalas en av deltagarna för att ha skjutit sin granne i foten.

Du kan läsa artikeln här: Grannbråk om kapris slutade med skott i foten
Det är väl inget fel i att vi tar seden som kommer
fullimplementering av gängkriminalitet
de med flest vapen vinner Sverige

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.