1 164 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Test 8 elvispar - från budget till lyx
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Byggahus.se har testat 7 traditionella elvispar och jämfört med vispen i en köksmaskin. Hur skiljer sig en elvisp för 100-lappen från en som kostar femton gånger så mycket?
Du kan läsa artikeln här: Test 8 elvispar - från budget till lyx
Du kan läsa artikeln här: Test 8 elvispar - från budget till lyx
Har en Dualit, men använder mest ballongvispen för gräddvisp. Tycker sladdförvaringen är praktisk.
Har även en Kitchenaid Artisan stående i ett assistentskåp som får vispa annat.
Hur lång tid det tar att vispa grädde, äggvitor etc tycker jag är av mindre intresse.
Har en enkel matberedare med vispskiva som kan vispa grädde under 5 sekunder, men använder den i huvudsak till att skiva, riva grönsaker etc.
Har även en Kitchenaid Artisan stående i ett assistentskåp som får vispa annat.
Hur lång tid det tar att vispa grädde, äggvitor etc tycker jag är av mindre intresse.
Har en enkel matberedare med vispskiva som kan vispa grädde under 5 sekunder, men använder den i huvudsak till att skiva, riva grönsaker etc.
Har en Dualit sen några år det sämsta tycker jag är sladdvindan den fungerar inte alls som en dammsugare utan man får skruva in den med en ratt sen gick den sönder efter ett tag o jag fick skruva isär vispen och montera en vanlig sladd istället. Vispen i övrigt är det inget fel på
Gissar att du fick ”snodd lampsladd”, men om den rätas ut innan den skruvas in lär det inte bli några problem. Min Dualit är +10 år.Bo arnold skrev:
Jag fick KitchenAid'en i klapp förra året men är tyvärr föga imponerad. Upplevs både långsam och klen jämfört med minnet av vad en tidigare elvisp anno 90-tal mäktade med. Lyckades därtill bränna den till en dyr pappersvikt efter några mindre pizzadegar på degkrokarna. Fick en ny på garanti så + på det men man får nog hålla sig till äggvitor och grädde med dessa energisnåla hipstermaskiner
Jag förvånades över att Electrolux inte var med, inte för jag är varken van eller nöjd med min ~5år gamla som används 1gång/året. Utan att märket varit stort i Sverige. Kanske ska prova använda min Ankarsrummare nästa gång det skall vispas för att testa 🤔
Är inte speciellt imponerand av testet.
Känns lite amatörmässigt.
Känns lite amatörmässigt.
Apropå att bränna sönder vispen så kan jag informera om att Dualiten inte verkar gå att bränna sönder… jag har tidigare använt den för bageldeg, vilket inte rekommenderas, eftersom degkrokarna gick av (!). Men då hade jag hunnit göra rätt många degar. Men hur som helst så verkar motorn jäkligt hållbar.D Dayangel skrev:Jag fick KitchenAid'en i klapp förra året men är tyvärr föga imponerad. Upplevs både långsam och klen jämfört med minnet av vad en tidigare elvisp anno 90-tal mäktade med. Lyckades därtill bränna den till en dyr pappersvikt efter några mindre pizzadegar på degkrokarna. Fick en ny på garanti så + på det men man får nog hålla sig till äggvitor och grädde med dessa energisnåla hipstermaskiner
Skulle det vara en fördel att vispa grädde ruskigt fort? Blir det inte svårare att avsluta vispningen vid precis önskad fasthet på grädden då?
Och varför kommer någon på den egendomliga iden att göra potatismos med elvisp? Det är mycket enklare och snabbare (och genererar mindre disk/söl) att göra det för hand med en potatisstomp.
Och varför kommer någon på den egendomliga iden att göra potatismos med elvisp? Det är mycket enklare och snabbare (och genererar mindre disk/söl) att göra det för hand med en potatisstomp.
Det går att göra slätare med visp. Jag vill ha små klumpar och textur så kör med stomp. Frun är tvärtom, och kör visp.H hhallen skrev:Skulle det vara en fördel att vispa grädde ruskigt fort? Blir det inte svårare att avsluta vispningen vid precis önskad fasthet på grädden då?
Jag har använt ganska många elvispar genom åren.H hhallen skrev:Skulle det vara en fördel att vispa grädde ruskigt fort? Blir det inte svårare att avsluta vispningen vid precis önskad fasthet på grädden då?
Något som jag tycker utmärker bra från dåliga är hur låg hastighet man kan använda.
Billiga/dåliga har ett kort spann med ofta för hög lägsta hastighet.
Det gör det nästan omöjligt att börja vispa tex grädde utan att det stänker. I takt med att det tjocknar höjer man varvtalet .
Sedan är det hur effektiva visparna är. Många enklare bestående av endast bockade trådar är uppenbart ineffektiva.
Mycket stänk och mycket tid för liten vispeffekt.
De bästa jag har provat är de med bockade rostfria band från 60-70-talet.
Otroligt effektiva och stänker väldigt lite.