4 727 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Så håller du värmen i huset under längre strömavbrott
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
För många husägare är det en utmaning att hålla värmen i huset när elen försvinner. Här går vi igenom några av de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att förbereda dig och säkra en behaglig inomhustemperatur – även om strömmen är borta i flera dagar.
Du kan läsa artikeln här: Så håller du värmen i huset under längre strömavbrott
Prutat och klartRedaktionen skrev:
För många husägare är det en utmaning att hålla värmen i huset när elen försvinner. Här går vi igenom några av de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att förbereda dig och säkra en behaglig inomhustemperatur – även om strömmen är borta i flera dagar.
En gasolvärmare och många har ju en gasflaska till grillen hemma.
https://www.gasoltuben.se/product/g...SWPPRb0lbmKtbN6EthyOsV5CMqP7fenxoCBUQQAvD_BwE
Sån där har vi. Inkl 25 kg gasol på lager.P paralun skrev:
En stor fotogenkamin, några mindre fotogenlampor.
Modern 6,5kW dieselverk 3fas och diesel för några veckor.
Vedkamin. Gasolkök.
Blir det strömlöst kör jag väl FLVP på sparlåga med varmvatten och ventilation i första hand. En LLVP på full fart och en zon tillgänglig på spisen ändå.
Kan köra disk och tvätt en åt gången.
"Bygg välisolerat". "Bygg in en kamin".Redaktionen skrev:
Fantastiska tips... Hur kan artikeln inte ta upp att köpa in en värmekanon, driven på t.ex. diesel eller gasol, och ha drivmedel för några dagar hemma?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 332 inlägg
I januari hade vi strömavbrott i 6 timmar, termometern stod på MIN, som den tydligen visar när det passerar -40, då är man inte speciellt kaxig, så nu är kamin installerad, även en gasolkamin är införskaffad
Njae ... har man inte verifierat att vattnet i den gamla oanvända brunnen är drickbart ska man nog avstå det vattnet 🤮
Instämmer, ett tag var man samhällets fiende när man satte in en braskamin ...Andreas_Hansson skrev:
Jag testade vårt hus, byggt 1982, och vår Morsö 2140 förra vintern när det var -15 till -22 flera dygn i sträck. Stängde av all värme i huset, körde värme endast via braskaminen i typ 1½ dygn, inga problem, minst +19-20 grader i hela huset dygnet runt.
Sedan tillkommer ju den "lilla detaljen" att det gäller att ha ett antal dagars vedförråd att elda med, har typ 10m3 så det räcker nog ett tag 😉
En annan sak som slår hårt mot äldre hus är vinden, den drar snabbt ur värmen ur huset även om tempen bara ligger runt nollan. På vårat sommarställe byggt 1929 så är det en tydlig påverkan, kan vara -10 grader vindstilla, behöver bara elda måttligt. Men är det 10 m/s runt nollan får man elda hårt för att hålla värmen.
Ja vindens kyleffekt ska man inte underskatta. Varken för hus eller människor.Mats-S skrev:
En annan sak som slår hårt mot äldre hus är vinden, den drar snabbt ur värmen ur huset även om tempen bara ligger runt nollan. På vårat sommarställe byggt 1929 så är det en tydlig påverkan, kan vara -10 grader vindstilla, behöver bara elda måttligt. Men är det 10 m/s runt nollan får man elda hårt för att hålla värmen.
"Håll alla dörrar stängda till kalla rum för att minimera värmeförlust."
Nja, riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Har du vattenburen värme i det rummet så ökar risken att elementen fryser sönder om du stänger dörren.
Varför tar inte artikeln upp hur man tappar ur vatten ur systemet? Den åtgärden kan ju rädda ditt hus om det blir ett långvarigt strömavbrott.
Nja, riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Har du vattenburen värme i det rummet så ökar risken att elementen fryser sönder om du stänger dörren.
Varför tar inte artikeln upp hur man tappar ur vatten ur systemet? Den åtgärden kan ju rädda ditt hus om det blir ett långvarigt strömavbrott.
Ett alternativ är att frostskydda sitt värmesystem med glykol eller liknande.E Einh skrev:"Håll alla dörrar stängda till kalla rum för att minimera värmeförlust."
HejE Einh skrev:"Håll alla dörrar stängda till kalla rum för att minimera värmeförlust."
För att helt kunna tömma ett vattenburet värmesystem då måste det nog byggas på ett speciellt sätt med lutning mot en (eller flera ) låga punkter med tömnings kranar och inga låga punkter utan avtappningsmöjlighet
Rimligen så är få värmesystem i dag byggda på det sättet Många hus saknar tex källare och synliga värmeledningar