För många husägare är det en utmaning att hålla värmen i huset när elen försvinner. Här går vi igenom några av de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att förbereda dig och säkra en behaglig inomhustemperatur – även om strömmen är borta i flera dagar.

Du kan läsa artikeln här: Så håller du värmen i huset under längre strömavbrott

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
För många husägare är det en utmaning att hålla värmen i huset när elen försvinner. Här går vi igenom några av de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att förbereda dig och säkra en behaglig inomhustemperatur – även om strömmen är borta i flera dagar.

Prutat och klart

En gasolvärmare och många har ju en gasflaska till grillen hemma.

https://www.gasoltuben.se/product/g...SWPPRb0lbmKtbN6EthyOsV5CMqP7fenxoCBUQQAvD_BwE

Majgårdarna
Lustigt att plötsligt är det okej och rent av bra att ha en braskamin.

Efter åratal av förmaningar av staten.

Vi såg det inte komma.

• Gilla
  • Haha
hovapettson och 21 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Prutat och klart

En gasolvärmare och många har ju en gasflaska till grillen hemma.

[länk]
Sån där har vi. Inkl 25 kg gasol på lager.

En stor fotogenkamin, några mindre fotogenlampor.
Modern 6,5kW dieselverk 3fas och diesel för några veckor.
Vedkamin. Gasolkök.

Blir det strömlöst kör jag väl FLVP på sparlåga med varmvatten och ventilation i första hand. En LLVP på full fart och en zon tillgänglig på spisen ändå.

Kan köra disk och tvätt en åt gången.

• Gilla
Capitalk
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:

"Bygg välisolerat". "Bygg in en kamin".

Fantastiska tips... Hur kan artikeln inte ta upp att köpa in en värmekanon, driven på t.ex. diesel eller gasol, och ha drivmedel för några dagar hemma?

Jag tror jag klarar mig ett tag. Hyfsade sovsäckar, campingkök och mat för typ ett par veckor.

Hur lång yid tar det innan vattnet fryser i ett hus?

W WFD skrev:
Jag tror jag klarar mig ett tag. Hyfsade sovsäckar, campingkök och mat för typ ett par veckor.

Hur lång yid tar det innan vattnet fryser i ett hus?
Endel hus fryser aldrig vattnet och en del efter några dagar. Allt beror på hur kallt det är och hur det är byggt

• Gilla
WFD
  • Laddar…
I januari hade vi strömavbrott i 6 timmar, termometern stod på MIN, som den tydligen visar när det passerar -40, då är man inte speciellt kaxig, så nu är kamin installerad, även en gasolkamin är införskaffad

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Kwntet Kwntet skrev:
"Bygg välisolerat". "Bygg in en kamin".

Fantastiska tips... Hur kan artikeln inte ta upp att köpa in en värmekanon, driven på t.ex. diesel eller gasol, och ha drivmedel för några dagar hemma?
Det är mitt inlägg som är citerar i artikeln. Jag vidhåller att det är bra tips:)

Mats-S
Finns det en gammal grävd brunn på tomten kan du köpa en dränkbar pump för att få upp vatten ur den.
Njae ... har man inte verifierat att vattnet i den gamla oanvända brunnen är drickbart ska man nog avstå det vattnet 🤮
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Lustigt att plötsligt är det okej och rent av bra att ha en braskamin.
Efter åratal av förmaningar av staten.
Instämmer, ett tag var man samhällets fiende när man satte in en braskamin ...

Jag testade vårt hus, byggt 1982, och vår Morsö 2140 förra vintern när det var -15 till -22 flera dygn i sträck. Stängde av all värme i huset, körde värme endast via braskaminen i typ 1½ dygn, inga problem, minst +19-20 grader i hela huset dygnet runt.

Sedan tillkommer ju den "lilla detaljen" att det gäller att ha ett antal dagars vedförråd att elda med, har typ 10m3 så det räcker nog ett tag 😉

En annan sak som slår hårt mot äldre hus är vinden, den drar snabbt ur värmen ur huset även om tempen bara ligger runt nollan. På vårat sommarställe byggt 1929 så är det en tydlig påverkan, kan vara -10 grader vindstilla, behöver bara elda måttligt. Men är det 10 m/s runt nollan får man elda hårt för att hålla värmen.

Mats-S Mats-S skrev:
En annan sak som slår hårt mot äldre hus är vinden, den drar snabbt ur värmen ur huset även om tempen bara ligger runt nollan. På vårat sommarställe byggt 1929 så är det en tydlig påverkan, kan vara -10 grader vindstilla, behöver bara elda måttligt. Men är det 10 m/s runt nollan får man elda hårt för att hålla värmen.
Ja vindens kyleffekt ska man inte underskatta. Varken för hus eller människor.

ClasseClas
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Vi såg det inte komma
Favorituttrycket bland politiker och myndigheter efter Covid. "Döljer" all inkompetens och strategisk planeringsförmåga.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
"Håll alla dörrar stängda till kalla rum för att minimera värmeförlust."

Nja, riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Har du vattenburen värme i det rummet så ökar risken att elementen fryser sönder om du stänger dörren.

Varför tar inte artikeln upp hur man tappar ur vatten ur systemet? Den åtgärden kan ju rädda ditt hus om det blir ett långvarigt strömavbrott.

ClasseClas
E Einh skrev:

Nja, riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Har du vattenburen värme i det rummet så ökar risken att elementen fryser sönder om du stänger dörren.

Varför tar inte artikeln upp hur man tappar ur vatten ur systemet? Den åtgärden kan ju rädda ditt hus om det blir ett långvarigt strömavbrott.
Ett alternativ är att frostskydda sitt värmesystem med glykol eller liknande.

• Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
E Einh skrev:

Hej
För att helt kunna tömma ett vattenburet värmesystem då måste det nog byggas på ett speciellt sätt med lutning mot en (eller flera ) låga punkter med tömnings kranar och inga låga punkter utan avtappningsmöjlighet

Rimligen så är få värmesystem i dag byggda på det sättet Många hus saknar tex källare och synliga värmeledningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.