Mina 8 favoriter bland trädgårdens träd. Plantskolorna säljer nästan bara andra mindre växter, men träd ger en extra dimension. Se upp dock med skogsträd, som ofta blir alldeles för stora.

Du kan läsa artikeln här: Träden som är mest värdefulla i din trädgård
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Det blir väldigt trist när alla i ett villaområde tar ner alla stora träd pga att man exempelvis inte orkar kratta löv eller rensa hängrännorna. Ett bostadsområde som är "lummigt" har ofta stora kvalitéer. Försök att behålla lummigheten trots att vissa stora träd behöver tas ned. Jag håller med om att träd som exempelvis stora granar och popplar inte hör hemma i en villaträdgård, men en stor tall eller ek har ofta en annan luftighet och vacker stam etc.
Några andra tips på prydnadsträd är: Magnolia, Blomsterkornell, Japansk lönn (den som är grön men röd på hösten), olika hybridtallar exempelvis schwerinii, Tulpanträd, och Glanshagtorn.
 
  • Gilla
  • Älska
Furukrona och 18 till
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Det blir väldigt trist när alla i ett villaområde tar ner alla stora träd pga att man exempelvis inte orkar kratta löv eller rensa hängrännorna. Ett bostadsområde som är "lummigt" har ofta stora kvalitéer. Försök att behålla lummigheten trots att vissa stora träd behöver tas ned. Jag håller med om att träd som exempelvis stora granar och popplar inte hör hemma i en villaträdgård, men en stor tall eller ek har ofta en annan luftighet och vacker stam etc.
Några andra tips på prydnadsträd är: Magnolia, Blomsterkornell, Japansk lönn (den som är grön men röd på hösten), olika hybridtallar exempelvis schwerinii, Tulpanträd, och Glanshagtorn.
...Vill man plantera ett större träd, som både är vackert och ger avkastning, så är Valnöt trevligt (om man bor i rätt del av landet). Ett annat underskattat träd med snyggt bladverk är Äkta kastanj.
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde en miss då jag planterade 3 st glanskörsbär täckande en hötns. Stammen är vacker men bladverket trist. Tar nu bort 2 st efter 20 år.

Satte en asklönn (för att skymma den österlenska starka solen. Den har ett fint bladverk men klarar inte av den starka södersolen om den inte regelbundet vattnas hela sommaren. Så fort man missar detta fylls gräsmattan med massvis av gula blad. Problematiskt de år vi har bevattningsförbud.

Då trädgården anlades sparades en pampig ask vid tomtgräns. Ett par år senare anlände askskottssjukan och de flesta askar i området har dött. Min har klarat sig någotsånär - vissa år sämre - men är vanligtvis ok. Ändå bekymmersamt då den (normalt) fäller en hel del grenar. Den har dock ett stort värde även på vintern då den dämpar starka östersjövindar. Kommer kosta en förmögenhet att få bort en dag pga storlek och elstolpar i gatan

Så visst gör man missar även om intresset är stort!
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag vill slå ett slag för prydnadsaplar. Tacksamma och lagom stora (små) för att kunna stå nära hus och anläggningar. Och leverans varje år. Inget kinkigt.
 
  • Gilla
auka
  • Laddar…
Jag är oerhört nöjd med min Skenkamelia, Stewartia pseudocamellia. Mycket vackert litet träd.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Även en tuja blir 10 meter hög om den inte hålls efter...
 
N
Allt beror väl på hur stor tomten är och lite var den är belägen.
Det är nog mer "accepterat" med skogsträd på tomten på landsbygden där tomterna ofta är större.
Själv bor jag så och har gott om skogsträd (ek, ask, asp, björk och lönn) på tomten. Oerhört charmiga även om det givetvis blir en hel del löv men det är fin motion att ta hand om dem.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vill passa på att slänga in lite hat mot toppympade träd. Tycker de blir fruktansvärt fula när de växt till sig, istället för en naturligt snygg förgrenad stam så får man en tjock korv som avslutas i en kvast. Köp träd med ympstället vid rötterna istället :-)
 
  • Gilla
Magnus_vb och 5 till
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Det blir väldigt trist när alla i ett villaområde tar ner alla stora träd pga att man exempelvis inte orkar kratta löv eller rensa hängrännorna. Ett bostadsområde som är "lummigt" har ofta stora kvalitéer. Försök att behålla lummigheten trots att vissa stora träd behöver tas ned. Jag håller med om att träd som exempelvis stora granar och popplar inte hör hemma i en villaträdgård, men en stor tall eller ek har ofta en annan luftighet och vacker stam etc.
Några andra tips på prydnadsträd är: Magnolia, Blomsterkornell, Japansk lönn (den som är grön men röd på hösten), olika hybridtallar exempelvis schwerinii, Tulpanträd, och Glanshagtorn.
Håller med, varför detta hat mot stora lummiga träd. Slår ett slag för Linden, som ger ett intressant och intensivt liv av insekter, främst olika steklar. I södra Sverige sprider sig murgrönan lätt och den ger också liv åt en massa insekter, samt skydd för fåglar.
 
  • Gilla
  • Älska
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Jag är oerhört nöjd med min Skenkamelia, Stewartia pseudocamellia. Mycket vackert litet träd.
Men rätt krävande vad gäller jämn markfukt under sommaren så det gäller att ha den marken på tomten.
 
Gulved, oxel, gullregn och blåregn är samtliga hyfsat lågväxta och sprakar i vackra färger minst ett par gånger om året vardera. I sydligaste provinserna är vintrarna så grå att barrträden blir hårdvaluta.

Annars vill jag slå ett slag för också skogsträden som är fullt möjliga i urbaniserade områden om man planerar med samlat grepp. Vi har alla de kollektiva ytorna, gatorna, samfälligheterna, lekplatser och parker där man mycket väl får plats med ädellöv: ek, bok, rönn, lönn, alm, ask, fågelbär och avenbok. Prata med stadsträdgårdsmästaren!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tycker gran är olämpligt som gårdsträd. De blåser lätt omkull och får ett rätt grenverk som get kompakt skugga som i sin tur samlar mygg.

Tall och björk är lämpliga tycker jag. De ger en mindre kompakt skugga som är tillräcklig för varma sommardagar men inte så tät att de samlar mygg. Dessutom ser man ganska bra hur de mår.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Kloka synpunkter! Gran och björk har ytliga rötter, och björk tenderar dessutom att ge vika för snötyngder. Tallen har pålrot, vilket gör att trädet kollapsar först med större tryck genom att stammen knäcks
 
Jag brukar rita in flerstammiga träd i mina projekt för att det skapar fin rumslighet och i framtiden perfekta klätterträd. I en villaträdgård är det bara sätta några pluggplantor nära ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.