kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Är ju bara reklam numera i brevlådan, dom har lite svårt att läsa att reklam undanbedes.
Där jag bor så respekterar Posten "Nej tack till reklam".

Däremot de andra aktörerna, (SDR och en till distributör med främst skolungdomar anställda och andra som behöver enkla jobb), delar ut reklam hejvilt, oavsett vad som står på lådan. Försökte en gång tala med en ansvarig på SDR men språkförbistring gjorde att jag gav upp.

Keiller Keiller skrev:
Där jag bor så respekterar Posten "Nej tack till reklam".

Däremot de andra aktörerna, (SDR och en till distributör med främst skolungdomar anställda och andra som behöver enkla jobb), delar ut reklam hejvilt, oavsett vad som står på lådan. Försökte en gång tala med en ansvarig på SDR men språkförbistring gjorde att jag gav upp.
Skolungdomar? Jag har inte sett sånna dela ut direktreklam på 20 år. Det är så låga löner och slitigt jobb att det för det mesta är nyanlända som har de jobben.
Det är ett bolag som konkurrerar med att vara billigare än posten. Och tänk hur billiga de måste vara om posten ändå går rutterna varje dag och kan sätta priser därefter.

Appendix Appendix skrev:
Skolungdomar? Jag har inte sett sånna dela ut direktreklam på 20 år. Det är så låga löner och slitigt jobb att det för det mesta är nyanlända som har de jobben.
Det är ett bolag som konkurrerar med att vara billigare än posten. Och tänk hur billiga de måste vara om posten ändå går rutterna varje dag och kan sätta priser därefter.
Då borde det ju vara ett än mer slitigt jobb för brevbärarna som förutom reklam har med sig post, varubrev och paket. Och de har ju inte direkt bra betalt dom heller. Då är det dom väl unt att bara köra varannan dag.

Keiller Keiller skrev:
Då borde det ju vara ett än mer slitigt jobb för brevbärarna som förutom reklam har med sig post, varubrev och paket. Och de har ju inte direkt bra betalt dom heller. Då är det dom väl unt att bara köra varannan dag.
De har å andra sidan kollektivavtal....

Appendix Appendix skrev:
De har å andra sidan kollektivavtal....
De har reklamutdelarna hos SDR också.

Ack ja!
I min barndom var det förmiddagspost och eftermiddagspost som gällde, men kanske bara förmiddagspost på lördagarna.
Dvs postutdelning 11 gånger per vecka.
Nu blir det 2 - 3 ggr per vecka.
Men hur klarar de varannandagspost när det är femdagarsveckor?
Måndag, onsdag, fredag eller bara tisdag, torsdag?

Varannandagsutdelningen innebär att de kör de olika utdelningsdistrikten varannan dag och byter distrikt varje dag. Så postisarna får jobba fem dagar i veckan men kör inte samma rutt två dar i rad.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I min barndom var det förmiddagspost och eftermiddagspost som gällde, men kanske bara förmiddagspost på lördagarna.
Och nu får man posten momentant från hela jorden! Lite mycket från Nigeria kanske.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och nu får man posten momentant från hela jorden! Lite mycket från Nigeria kanske.
Förutom alla telefonuppringningar mitt i natten från Tanzania, Gambia osv... :confused:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ack ja!
Men hur klarar de varannandagspost när det är femdagarsveckor?
Måndag, onsdag, fredag eller bara tisdag, torsdag?
Kommer du ihåg när eftermiddagsposten upphörde? Jag var inte gammal men kommer ihåg att pappa frågade efter den när han kom hem på kvällen. Förmiddagsposten hade han väl läst på lunchen. Jag gissar på mitten av 60-talet. Enligt min farfar hade stora utländska städer haft än fler utdelningsturer, upp till sex om dan trodde han.

Det blir väl förmodligen som med Postnords danska del, den 30 december delar de ut sina sista brev och blir ett renodlat företag för paketdistribution. I takt med nedgången i brevvolymer höjdes portot kraftigt vilket ledde till att folk nästan slutade sända brev vilket kompenserades med höjt porto osv. Vid den sista höjningen blev portot för att sända ett vykort över sundet till Sverige 50 dkk.

Detta med varannan dag är nog bara början, snart blir det tal om 1 gång i veckan....

Detta påverkar inte mig personligen i nån större utsträckning.

När jag tänker på det så skulle jag nog hellre avskaffa "postlådan" helt.
Allt som enbart är ett papper med text kan scannas in vid nån inläsningscentral och skickas till mig digitalt istället.
Allt annat kan gå till kiosken nere i centrum så kan jag hämta det när det passar mig.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Post varannan dag kan bli framtiden, nu testar PostNord systemet i Lund.

Du kan läsa artikeln här: Första hushållen att få post varannan dag
Det här blev ju verkligen en ickefråga.

Utom reklam är det väl en gång i veckan max man behöver kolla brevlådan

Paket levereras ju ”alltid” iaf.

K Kasken skrev:
Detta med varannan dag är nog bara början, snart blir det tal om 1 gång i veckan....

Detta påverkar inte mig personligen i nån större utsträckning.

När jag tänker på det så skulle jag nog hellre avskaffa "postlådan" helt.
Allt som enbart är ett papper med text kan scannas in vid nån inläsningscentral och skickas till mig digitalt istället.
Allt annat kan gå till kiosken nere i centrum så kan jag hämta det när det passar mig.
Precis. Det tycker jag skulle vara den vettiga lösningen.

Och att det fanns nån ”statlig” elektronisk brevlåda som ersatte det.

Sånt som måste ”kvitteras” kan gå till ett ombud

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.