Vår tomt är en äldre trädgårdstomt där det ursprungligen stod ett sommarhus. I samband med att vi byggde huset 1989 var vi måna om att skydda och behålla tre äldre äppelträd som låg i linje med tomtgränsen. Vi hade då ingen aning om hur gamla dom kunde vara. När jag långt senare grävde i marken mellan två av träden för att lägga marksten/plattor till en uteplats, såg jag en metallbit som låg och glänste, tänkte först det var nått plåtskräp

Men det var en liten rostfri skylt med äppelsort och årtal fint instansade. Kul i sammanhanget var att min fru redan långt tidigare fått våra äppelsorter identiferade av Rosendals trädgård under äppeldagarna dom brukade hålla; den här sorten var tydligen PJ Bergius som är en mutation av sorten Sävstaholm. Den hette först Sävstaholm Röd men blev sedan uppkallad efter grundaren av Bergianska trädgården

Jag själv hade en gång lyckan att bli "utbildad" i trädbeskärning och det är en fin syssla jag fortfarande utför själv årligen för att bibehålla och vårda träden

Alla träd är fortfarande fina och ger ofta mycket frukt. Utöver det skänker dom stor glädje i samband med blomningen och sedan under hela sommaren som underbara "parasoll" över vår uteplats

På skyltens ena sida fick vi så äntligen svaret på hur gamla träden var

• Skyltar på trädstam: Grön skylt med "J.P Bergius" och en mindre metallskilt med datum 1943-12-19 i en äldre trädgårdstomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skylt av metall med texten "SÄVSTAHOLM RÖD", hållen av en hand mot bakgrund av ett träd i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sovej och 7 till
  • Laddar…
Problemet med björk i normalstor villatomt är att trädet lätt blir väldigt stort och att björken kräver mycket vatten som kan hindra vacker gräsmatta.

R
Jag har ett fritidshus på en sjötomt och det är väldigt lerigt. Det står ett gäng björkar planterade och det är märkbart torrare runtom björkarna. Och så är de väldigt vackra också.

Kul att kombinera funktion och form.

• Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Problemet med björk i normalstor villatomt är att trädet lätt blir väldigt stort och att björken kräver mycket vatten som kan hindra vacker gräsmatta.
I mina kretsar brukar man se det som en fördel att gräset växer magert och dåligt. Det blir mindre att klippa.

• Gilla
  • Haha
liran och 6 till
  • Laddar…
Björkar torkar ur marken, men bara på sommaren. Under vinterhalvåret när de vilar drar de inget vatten. Och andra stora träd med mycket lövmassa drar också mycket vatten, ibland mer.

Jag har planterat hundratals olika sorters träd och nu efteråt är det de härdigaste och mest problemfria jag gillar mest. Några favoriter:

Avenbok - superbilliga som häckplantor, vackert knotigt växtsätt, vackra hängade fröställningar. Kräver dock lite beskärning i ungdomen för att bli ett stamträd istället för en stor buske.

Ullung-rönn - frodigt grönt bladverk som slår ut tidigt på våren och fantastisk röd höstfärg, växer fort

Koreansk prydnaslönn - härdigare än de japanska och får fina höstfärger

Manchurisk valnöt - snabbväxande och inte fullt så krävande på jorden som man kunde tro. Får ätbara nötter och ett närmast tropiskt utseende med sina störa löv. Mycket härdig, men har en tendens att växa mer åt sidorna än uppåt

• Gilla
Blåsalvia19 och 3 till
  • Laddar…
Längst nere i platta Skåne är träd,ofta tallar ett skönt skydd mot vind,dämpar ljud exv ifrån trafik. Tallen klarar grundvatten med salt inblandning tallar är mycket olika i höjd o bredd, som alla växter behövs tillsyn.
Jord sk äts upp i sandrik mark och allt är inte lätt att odla på Gotland och i Skånes södra delar.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Längst nere i platta Skåne är träd,ofta tallar ett skönt skydd mot vind,dämpar ljud exv ifrån trafik. Tallen klarar grundvatten med salt inblandning tallar är mycket olika i höjd o bredd, som alla växter behövs tillsyn.
Jord sk äts upp i sandrik mark och allt är inte lätt att odla på Gotland och i Skånes södra delar.
Så är det på plattlandet i Österbotten också. Vill man att det inte skall blåsa så öronen fladdrar då skall man plantera riktiga träd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.