hur dödligt är PFAS om man tänker på allt annat skit man får i sig på livstid ?

M maria01 skrev:
hur dödligt är PFAS om man tänker på allt annat skit man får i sig på livstid ?
Det är väl just i ljuset av allt annat skit man behöver vara (lagom) orolig. Det unika med PFAS är att det i stort sett inte bryts ner i naturen eller kroppen (längre än till den kortaste kedjan, TFA). Det samlas alltså på hög. Så även om det inte är ett akut problem idag generellt så innebär det att alla fortsatta utsläpp ackumuleras.
Sedan exakt hur giftigt det är långsiktigt vet ingen, men det har visats hälsopåverkan hos de stackare som utsatts ofrivilligt av tex fabriksutsläpp. Nyligen kom tex en studie i Jämtland på mullvadar i närheten av en brandövningsplats, där de kunde konstatera bl.a. leverskador. Så någon hälsokur är det i alla fall inte.

Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:
Manlig kränkt härskarteknik där man kallar folk för "ryss" är inte så smart argumenterat
Jag kallade inte någon för ryss. Läs igen och tänk på skillnaden mellan substantiv och adjektiv.
Appendix Appendix skrev:
Kränkt?
Njae, jag kan inte komma på något/någon som har kränkt mig på sistone. Det är många som är lättkränkta idag, men inte jag.
Appendix Appendix skrev:
Behöver en kram?
Fråga din fru
Jag fick en kram av min fru nyligen. Tack för omtanken.

Redigerat:
P
G Genomklok skrev:
Det är väl just i ljuset av allt annat skit man behöver vara (lagom) orolig. Det unika med PFAS är att det i stort sett inte bryts ner i naturen eller kroppen (längre än till den kortaste kedjan, TFA). Det samlas alltså på hög. Så även om det inte är ett akut problem idag generellt så innebär det att alla fortsatta utsläpp ackumuleras.
Att ett ämne inte bryts ner är inte i sig ett problem. Problem uppstår om ämnet reagerar med andra ämnen (eller vävnad) i kroppen.

Nedbrytning kan faktiskt utgöra ett problem eftersom det ofta är baserat på en kemisk reaktion.

P pmd skrev:
Att ett ämne inte bryts ner är inte i sig ett problem.
Nu skrev jag ju att det bryts ned, men det som har betydelse är vad slutprodukten är. Och TFA (trifluorättiksyra) är fortfarande ett PFAS-ämne. Dessutom svårdetekterat i låga halter. Eftersom det binder till fett tar det också lång tid att bli av med från kroppen. Jämför med tex de flesta mediciner, som bryts ned i kroppen till mer eller mindre ofarliga restprodukter som försvinner med urinen.
P pmd skrev:
Problem uppstår om ämnet reagerar med andra ämnen (eller vävnad) i kroppen.
Ja, det är ju precis det det handlar om.
P pmd skrev:
Nedbrytning kan faktiskt utgöra ett problem eftersom det ofta är baserat på en kemisk reaktion.
Här får du nog utveckla dina tankar lite. Nedbrytning är per definition en kemisk reaktion och det händer i varje cell varje sekund i din kropp. Inget problematiskt med det, vi hade inte haft levande organismer utan kemiska reaktioner.

P
G Genomklok skrev:
Nu skrev jag ju att det bryts ned
G Genomklok skrev:
Det unika med PFAS är att det i stort sett inte bryts ner i naturen eller kroppen (längre än till den kortaste kedjan, TFA). Det samlas alltså på hög.
Hur ska du ha det? Bryts PFAS-ämnen ner eller inte?
G Genomklok skrev:
Här får du nog utveckla dina tankar lite. Nedbrytning är per definition en kemisk reaktion och det händer i varje cell varje sekund i din kropp. Inget problematiskt med det, vi hade inte haft levande organismer utan kemiska reaktioner.
Jag är inte rabiat motståndare till kemiska reaktioner. De får gärna pågå lite här och var där de trivs med att reagera.
Det är dock bättre att ett ämne passerar genom kroppen utan att reagera med någonting, dvs utan att brytas ner.

P pmd skrev:
Hur ska du ha det? Bryts PFAS-ämnen ner eller inte?
Det kanske kan te sig som en motsägelse vid första anblicken. Informationen förutsatte viss grundläggande kunskap i organisk kemi. PFAS är inte en kemikalie/molekyl utan en grupp som innehåller mer än 10 000 olika ämnen. Den enklaste/kortaste varianten är TFA.
P pmd skrev:
Jag är inte rabiat motståndare till kemiska reaktioner. De får gärna pågå lite här och var där de trivs med att reagera.
Det var ju skönt, du hade fått problem i köket annars. (Jo, även hämtmat bygger på kemiska reaktioner - som bonus även i motorn på fordonet som den körs hem till dig med!)
P pmd skrev:
Det är dock bättre att ett ämne passerar genom kroppen utan att reagera med någonting, dvs utan att brytas ner.
Som sagt, att ett ämne byts ned är i sig inget konstigt eller oväntat - snarare tvärtom. Nedbrytning är inte det enda sättet en molekyl kan reagera, så avsaknaden därav är ingen garanti för att något inte ger en effekt i kroppen.

Men jag tror inte vi kommer längre här. Återkom när du fått en grundläggande förståelse för kemi och hur kroppen fungerar så kan vi diskutera vidare.

P
G Genomklok skrev:
PFAS är inte en kemikalie/molekyl utan en grupp som innehåller mer än 10 000 olika ämnen.
Ja, det är därför som jag skrev PFAS-ämnen i inlägg #51.
G Genomklok skrev:
Som sagt, att ett ämne byts ned är i sig inget konstigt eller oväntat - snarare tvärtom.
Det är ingen nyhet.
G Genomklok skrev:
Nedbrytning är inte det enda sättet en molekyl kan reagera, så avsaknaden därav är ingen garanti för att något inte ger en effekt i kroppen.
Visst. Ämnen kan bindas till andra ämnen t.ex.
Inerta ämnen är dock mindre riskfyllda än sådana som är starkt reaktiva. Förstås.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.