Byggahus.se

Bygglov på landet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    På landet är fler byggprojekt befriade från bygglov jämfört med tätbebyggda områden där det finns detaljplan. Det här är det som gäller.

Du kan läsa artikeln här: Bygglov på landet

2. kontorsråttan
    Medlem Nivå 6
    Äntligen!

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Dock gäller detta som det står i artikeln utanför sammanhållen bebyggelse. Definiera gärna detta också.
    Vill dra till minnes att jag läst skräckexempel på forumet där det har räckt med att det fanns ett grannhus inom 100m för att klassas som sammanhållen bebyggelse.

4. C
    Medlem · Nivå 11
    Det räcker med 2-3 hus ganska nära för att kommunen kan räkna det som sammanhållen bebyggelse om dom vill vara griniga..

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    I vårt fall finns 5 grannar inom 300 meter. Vi har 150 till den närmaste av dem. Aktuell kommun beslutar om tillämpningen av "sammanhållen bebyggelse" och de har bestämt att vi omfattas av bygglovskrav.

6. U
    Medlem Nivå 4
    Absurt.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    • Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 8
    Jasså??
    " Är det många hus tillsammans vill man ofta ha en viss stil på det, man vill hålla ihop området så att det inte blir en för splittrad eller rörig bild. I ett tätbebyggt område är ju min trädgård och mitt hus grannens utsikt, som man brukar säga."
    -Som det börjar se ut i vissa av tex Stockholms villaområden kan man verkligen börja undra om någon sådan regel över huvud taget existerar.

9. T
    Medlem Nivå 6
    Sen finns det strandskydd som kan vara en bäck eller dike.
    Bor i Hallands inland och inte många % mark som inte har ett vattendrag inom räckhåll = Strandskyddsdispens och bygglov per automatik.
    Här byggs 90% av allt med dispens och då är ju något fel eller?
    Skall jag bygga får jag lägga allt krut på att komma igenom en tung process.

En stor del av dispenserna bygger på ""det är redan förstört", senast sprängs berg bort för att göra plats för parkering och väg. Bara 150m bort. Själv får jag inte bygga någonting på mina +6 ha.
    Ordföranden i byggnadsnämnden bedriver uthyrning av stugor vid sjöar, byggda för länge sen... Skulle aldrig godkänts idag.

Värst är det för de unga som vill satsa på att verka på landsbygden, de blir stoppade medans de äldre som "röjt på" kan utvidga. Det är en rättvisefråga och allvarligt för framtiden!

• Laddar…
  10. tobl002
    Medlem Nivå 1
    Avdelningen Kuriosa: Hade en gång en fd handelsträdgård som sommarhus i Halland. Ringde byggnadsnämnden och frågade om jag behövde bygglov för att ändra material i fasaden från masonit med ribbor till träfasad med ribbor utseendemässigt ingen som helst skillnad utom på extremt nära håll. Damen ifråga pratade på i 10 minuter allt som jag måste göra, grannar etc. När hon var klar frågade jag vilken granne som skulle ge sitt medgivande? Närmsta granne låg c:a 500 m bort, väl skyddad bakom en häck.
    Det blev knäpptyst i luren, sedan frågade hon efter fastighetsbeteckning, det rasslade lite i andra änden, sedan kom en röst tillbaka som sa: "Ring inte hit med dumma frågor, gör vad du vill...." klick, samtalet slut. Sedan frågade jag en granne 750 m bort, om de kände till vad som gällde, då visade det sig att hon satt i byggnadsnämnden, och svaret blev ersätt husen du har med liknande hus, samma storlek färg etc, inga problem. Ge fan i avlopp, vatten.

11. B
    Medlem Nivå 1
    När vi lämnade in bygglovsansökan för garage till våran kommun behövde vi komplettera ansökan med både dispens från strandskydd och fornlämning eftersom byn vi bor i har varit med om skiftesreformen. Det kan ta upp till 1 år innan vi får besked på vår bygglovsansökan

• Laddar…
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Vad har skiftesreformen med strandskydd och fornlämningar att göra? Fornlämningarna och vattnet finns väl där oavsett.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Skiftena skapade en massa lämningar från gamla bosättningar som idag kan ses som fornlämningar. Hur nu modernt tid kan vara forntid...

14. U
    Verktygstokig Nivå 3
    Hur många bostadshus finns det i Sverige som räknas som "utanför sammanhållen bebyggelse" ? Det kan inte vara någon stor andel av varken fritidshus eller permanentbostadshus...

15. kontorsråttan
    Medlem Nivå 6
    Fler än du tror....