K kniv skrev:
Både på skv och regeringens hemsida står det ”betalas”. Tolkar det som att det då är konsumenten själv som helt kontrollerar detta genom när de väljer att betala elektroniskt för arbetet. Alltså täcker det även arbeten som utförts och fakturerats innan 12 maj men betalas efter. Har svårt att se att regeringen avser fakturadatumet, för i så fall är det ju det som de borde skrivits. Betalningsdatum är ju även det som avgör vilket år avdrag hamnar på, så bara logiskt att använda samma parameter i detta fall.

Finns det således utrymme för konsumenten att hålla inne på betalning av obetalda och förfallna fakturor tills efter 11 maj? Om än till viss liten dröjsmålsränta men det lär ju ändå vara en förtjänst netto med 50% ROT istället för 30%.

Från Skv:
Jag tänkte något liknande, tror/hoppas inte det ska vara något problem för våra hantverkare att skjuta upp det några veckor.

Men att tugga i sig dröjsmålsräntan finns ju som alternativ absolut, men det får man nog lägga upp lite snyggt som absolut sista utväg. Ingen kul sak att bråka om.

K
Klart man kan fråga om de vill hålla på det lite att fakturera i ditt case, beror ju också på vad det är för betalningsvillkor. Men för sakfrågans skull är det viktigt att skilja på betalas och faktureras.

• Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Vi har ett pågående arbete med många arbetstimmar på huset nu, stämmer det som bl.a. Offerta skriver att 50% rot gäller för de fakturor som är ställda till efter 12e Maj? Alltså om vi kan få våra hantverkare att skjuta upp fakturorna 2 v så får vi utnyttja 50% rot istället för 30%?

Länk till lagtext:
[länk]
Har du många arbetstimmar spelar det ingen roll om avdraget är 30 % eller 50 %. Du kan ändå bara utnyttja max 100 000 kronor i båda fallen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Någon som vet hur 2026 ska bli? Vet att det står 30% nu, men har några hantverkare som säger att det kan bli 50 igen...

J
Inte hört något om en eventuell höjning..

M mrbure skrev:
Någon som vet hur 2026 ska bli? Vet att det står 30% nu, men har några hantverkare som säger att det kan bli 50 igen...
Vi är på väg in i högkonjunktur, jag har svårt att tro att man gör det nu.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Vi är på väg in i högkonjunktur, jag har svårt att tro att man gör det nu.
Oj vart kommer detta ifrån att vi är på väg in i en högkonjuktur?
Befinner vi oss inte i en lågkonjunktur?

J Jansson69 skrev:
Oj vart kommer detta ifrån att vi är på väg in i en högkonjuktur?
Befinner vi oss inte i en lågkonjunktur?
Reallöneökningarna ligger på runt 3% två år i rad enligt prognoserna, det är en tydlig trigger av en högkonjunktur.

Sedan kan man ju ta SCBs graf också
Graf som visar hushållens konsumtion och varuexport mellan 2000-2025 med linjer i två olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Reallöneökningarna ligger på runt 3% två år i rad enligt prognoserna, det är en tydlig trigger av en högkonjunktur.
Ok du är den första med att prata i dom termerna som jag har hör men det är ju en väldigt bred tolkning😉

J Jansson69 skrev:
Ok du är den första med att prata i dom termerna som jag har hör men det är ju en väldigt bred tolkning😉
De sade detta på P1 i morse.

G
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan kan man ju ta SCBs graf också
[bild]
Graf som visar hushållens konsumtion och varuexport med olika kurvor över tid från 2000 till 2025, där konsumtionen är stabil medan exporten varierar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så där ser min graf ut sedan min fru kom med i bilden.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
J
F Fideliox skrev:
[länk]
Enligt Rapport så vänder det nästa år😉”tror”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.