På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Vi valde ut 7 julgransfötter i olika prisklasser, storlek och stil för att avgöra vad som är viktiga egenskaper hos en julgransfot och hitta en julgransfot som är bäst i test.
Du kan läsa artikeln här: Test julgransfot – julgransfot bäst i test
Du kan läsa artikeln här: Test julgransfot – julgransfot bäst i test
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Har haft min Krinner i några år nu (har varianten större än i testet) Superbra verkligen! Bara att trycka ner granen, står den snett är det bara att klicka loss lite, rikta upp den och klicka fast.
En sån där man inte visste att man behöver
En sån där man inte visste att man behöver
Helt korrekt vinnare. Dock är jag nyfiken på hur en person lyckades "montera" granen i Krinner foten, det skulle jag inte våga prova ens😅 En annan detalj värd att nämna är att i Krinnern ska man raksåga änden på granen för bästa resultat. Att behålla barken nere i vattnet är att maximera uppsugningsförmågan (och livslängden ) optimalt imho. Det gör det ju dessutom lättare att pricka "spiken" samt att man slipper hålla på att snedhugga,
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Brukar montera granen själv, en näve runt stammen och sen foten på pedalen och ögonmåtta lite. Är ju lätt att justera om den råkar stå snett och behöver dessutom inte vara helt centreradM MrJiVe skrev:Helt korrekt vinnare. Dock är jag nyfiken på hur en person lyckades "montera" granen i Krinner foten, det skulle jag inte våga prova ens😅 En annan detalj värd att nämna är att i Krinnern ska man raksåga änden på granen för bästa resultat. Att behålla barken nere i vattnet är att maximera uppsugningsförmågan (och livslängden ) optimalt imho. Det gör det ju dessutom lättare att pricka "spiken" samt att man slipper hålla på att snedhugga,
Jag kan bekräfta testets vinnare. Ossian beskriver det helt korrekt i inlägg #4: Krinner är den sista julgransfot man kommer ha.
Intressant att Krinner lämnar 10 års garanti! Vår har gått sönder lite, även om den fungerar fortfarande...frågan är bara var vi köpte den och om vi har kvar kvittot. 🤔
Jag lärde mig alldeles för sent i livet att vattenmängden till granen är helt avgörande för hur länge granen håller sina barr. Krinner är väldigt bra i det avseendet, men jag har även ordnat ytterligare en vattentank. Jag tog en tom pepparkaksburk i plast, satte en liten slangnippel på ena sidan så långt ned det gick och monterade en genomskinlig slang som jag stoppar ned i julgransfoten. Detta ger tre fördelar, dels att vattenmängden ökar radikalt, dels att det blir mycket enklare att fylla på vatten eftersom pepparkaksburken kan ställas en bra bit ut från julgransfoten samt att det är enkelt att se om vatten behöver fyllas på. Krinner har ju en vattennivåindikator, men den har aldrig fungerat bra på vår fot. Den hänger oftast upp sig så det ser ut som att det är fullt med vatten. Petar man till den så faller den ned, så lita inte på den enbart.
Intressant att Krinner lämnar 10 års garanti! Vår har gått sönder lite, även om den fungerar fortfarande...frågan är bara var vi köpte den och om vi har kvar kvittot. 🤔
Jag lärde mig alldeles för sent i livet att vattenmängden till granen är helt avgörande för hur länge granen håller sina barr. Krinner är väldigt bra i det avseendet, men jag har även ordnat ytterligare en vattentank. Jag tog en tom pepparkaksburk i plast, satte en liten slangnippel på ena sidan så långt ned det gick och monterade en genomskinlig slang som jag stoppar ned i julgransfoten. Detta ger tre fördelar, dels att vattenmängden ökar radikalt, dels att det blir mycket enklare att fylla på vatten eftersom pepparkaksburken kan ställas en bra bit ut från julgransfoten samt att det är enkelt att se om vatten behöver fyllas på. Krinner har ju en vattennivåindikator, men den har aldrig fungerat bra på vår fot. Den hänger oftast upp sig så det ser ut som att det är fullt med vatten. Petar man till den så faller den ned, så lita inte på den enbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
I år bestämde vi oss faktiskt att skaffa en ny julgransfot, jag var duktigt trött på att krypa in under en barrig gran för att vrida på skruvar till förbannelse och ändå blir det inte rakt.
Utifrån denna artikel blev det en krinner!
Utifrån denna artikel blev det en krinner!
Krinner - så tyskt och Scheize gut. Om din katt klarar av att välta granen så är jag imponerad¨... eller så är det bara en stor katt typ puma. Enda negativa är väl att mätstickan fungerar sådär och sen är det enerverande knöligt att tömma den 100% efter jul.
PS! Har sett att det ska finnas i svart också
Har också Krinnern och är nöjd. Päronen köpte jula kopia och den är lika bra.W WFD skrev:Krinner - så tyskt och Scheize gut. Om din katt klarar av att välta granen så är jag imponerad¨... eller så är det bara en stor katt typ puma. Enda negativa är väl att mätstickan fungerar sådär och sen är det enerverande knöligt att tömma den 100% efter jul.
https://www.jula.se/catalog/hem-och...-tillbehor/julgransfotter/julgransfot-028177/
Vi har en Krinner och är väl rätt nöjda med den.
Men fullt så enkel är den inte alltid, är det en tät, bred ädelgran måste man ändå vara två personer; en som håller i granen och en som ligger på golvet och trycker på pedalen med handen. (Och då har man betydligt mindre kraft i tryckandet än en stående person som trampar med foten.)
Men fullt så enkel är den inte alltid, är det en tät, bred ädelgran måste man ändå vara två personer; en som håller i granen och en som ligger på golvet och trycker på pedalen med handen. (Och då har man betydligt mindre kraft i tryckandet än en stående person som trampar med foten.)