Härligt.

Tyckte lånekarusellen hade tappat fart. 10 mille i skuld vid 25år är ju praxis.

Glöm inte att omvärdera varannan vecka och satsa på amorteringsfritt så fort det bara går.

Så är det bara höja lånet när det går så det finns möjlighet att betala klarnafakturan på matkassen på förfallodagen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Joakim654 och 23 till
  • Laddar…
Så man kommer inte få öka belåningen i ett existerande lån över 80% längre? Den aspekten är ju faktiskt en hårdare begränsning än tidigare

• Gilla
Sson85
  • Laddar…
Farstatjej90
Fantastiskt. Mer dopning till bostadsmarknaden. Precis vad som behövs.

• Gilla
Joakim654 och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fantastiskt. Mer dopning till bostadsmarknaden. Precis vad som behövs.
(Faust)astiskt!

Vad tror vi, 15% ökning av bostadspriserna 2026 då? 😂

• Gilla
Discoman och 4 till
  • Laddar…
S
Karikatyr av en stor person som dricker från en stor kran märkt "Fiat Money Printing" medan en svag person får droppar, med etiketter "Cantillionaires" och "Normies".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joakim654 och 11 till
  • Laddar…
Fan vad mycket mer bostäder det genererar att vi får låna mer på samma utbud.

Eller vänta, är det inte det här som gjort att marknaden kollapsat för senaste generationen och ett renoveringsobjekt på skaplig adress kostar 15 miljoner när det är för billigt att låna för mycket i kombination med för få lediga bostäder?

• Gilla
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så man kommer inte få öka belåningen i ett existerande lån över 80% längre? Den aspekten är ju faktiskt en hårdare begränsning än tidigare
Så tolkar jag det också.

Det känns inte helt genomtänkt någonting utav detta.
Att sänka möjligheten att ”låna på” är ju naturligtvis klokt för att få ner skuldsättningen.

Men i en tid där det mesta går knackigt i samhället så vet jag inte om det är rätt läge att begränsa människors utrymme får att öka på lån för att kunna renovera sin bostad?

Trots allt så väntar vi ju in att ekonomin ska rulla igång, inte

Men vi får väll se vad detta slutar med. Kan ju finnas en bra idé i detta ändå?

Jag tänker helt fritt kring detta.

Vad har ni andra för tankar kring detta?

pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Så tolkar jag det också.

Det känns inte helt genomtänkt någonting utav detta.
Att sänka möjligheten att ”låna på” är ju naturligtvis klokt för att få ner skuldsättningen.

Men i en tid där det mesta går knackigt i samhället så vet jag inte om det är rätt läge att begränsa människors utrymme får att öka på lån för att kunna renovera sin bostad?

Trots allt så väntar vi ju in att ekonomin ska rulla igång, inte

Men vi får väll se vad detta slutar med. Kan ju finnas en bra idé i detta ändå?

Jag tänker helt fritt kring detta.

Vad har ni andra för tankar kring detta?
Renoverar gör man med sparade pengar och inte bara höjer värderingen och lån för då går det som det går.

Vi själva amorterar lagom hårt och byggt tillbyggnader efter huset byggdes. Det tog 6 år men då har lånet amorterats med 1/3 samtidigt som lönerna gått till alla projekt.

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Renoverar gör man med sparade pengar och inte bara höjer värderingen och lån för då går det som det går.

Vi själva amorterar lagom hårt och byggt tillbyggnader efter huset byggdes. Det tog 6 år men då har lånet amorterats med 1/3 samtidigt som lönerna gått till alla projekt.
Klokt hushåll verkar det som.

I vårat eget hushåll har vi i stort sett skött alla renoveringar med sparade pengar.
Eller rättare sagt: fullständigt korsdrag på kontot.
Är ju skönt att man i efterhand kan stå med något av värde utan att vara belånad till tänderna.

Trots detta vet jag att många personer lånar på för takbyte, dräneringar etc.
Även om 85-80 % inte är någon markant skillnad så skickar det motstridiga signaler i förslaget som helhet.

Det jag inte får ihop är uträkningen att låta unga personer komma in på en marknad till 90% i belåningsgrad.
Förstår givetvis att det kommer hjälpa många in.
Men till vilket pris?

Är det en orimlig tanke att bostadspriserna kommer följa med i detta, vilket resulterar i ett moment 22 som någon gång i framtiden avslutas med något riktigt otäckt?
Det hela känns märkligt. Mycket märkligt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Klokt hushåll verkar det som.

I vårat eget hushåll har vi i stort sett skött alla renoveringar med sparade pengar.
Eller rättare sagt: fullständigt korsdrag på kontot.
Är ju skönt att man i efterhand kan stå med något av värde utan att vara belånad till tänderna.

Trots detta vet jag att många personer lånar på för takbyte, dräneringar etc.
Även om 85-80 % inte är någon markant skillnad så skickar det motstridiga signaler i förslaget som helhet.

Det jag inte får ihop är uträkningen att låta unga personer komma in på en marknad till 90% i belåningsgrad.
Förstår givetvis att det kommer hjälpa många in.
Men till vilket pris?

Är det en orimlig tanke att bostadspriserna kommer följa med i detta, vilket resulterar i ett moment 22 som någon gång i framtiden avslutas med något riktigt otäckt?
Det hela känns märkligt. Mycket märkligt.
Håller helt med, det hela är mycket märkligt. Åtgärder som höjer priserna. Och med högre risker både för systemet och de enskilda.

Fortsatt förmögenhetsöverföring från den yngre generationen till den äldre

Ett skifte till fokus på sparsamhet, t.ex. som skattebefriad ISK och en uttalad politisk vilja att få ner bostadspriserna hade varit uppfriskande.

• Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Fan vad mycket mer bostäder det genererar att vi får låna mer på samma utbud.

Eller vänta, är det inte det här som gjort att marknaden kollapsat för senaste generationen och ett renoveringsobjekt på skaplig adress kostar 15 miljoner när det är för billigt att låna för mycket i kombination med för få lediga bostäder?
Menar du att vi behöver mer bostäder? Myt som har pågått väldigt länge i Sverige. Det var väl sant i värsta flyktingkrisen när vi tog in halva Syrien och massor med annat folk.

Hur som helst inget bra förslag för Sverige AB det här.

W WorldJ skrev:
Menar du att vi behöver mer bostäder? Myt som har pågått väldigt länge i Sverige. Det var väl sant i värsta flyktingkrisen när vi tog in halva Syrien och massor med annat folk.

Hur som helst inget bra förslag för Sverige AB det här.
Bortser man från att Sverige har skyhög andel ensamhushåll och trögt folk som inte gör något åt saken...

...så kanske det var en vansinnig tanke att tro att tillgång och efterfrågan som gäller allt annat förutom systembolaget även skulle gälla bostäder.?

Det finns något som heter budgivning i Sverige som gör att folk betalar för mycket för att garanterat få de sista biljetterna så man vet att man kommer på tåget och inte lever livet på perrongen när biljettpriset ökar.

Eller gör som vi, bygg nytt och ha låga boendekostnader + amortera lagom.

Helt klart inte något som kommer vara bra för landet. Alldeles för låga löner i Sverige för vad bostäder kostar och nu går de upp ännu mer. De rika blir rikare... precis samma sak som trump vill göra i USA, med att låta folk betala tillbaka sina hus på 50 år istället för 30år. Belåningen ökar och bankerna vinner.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.