Skärkarl
Skärkarl: [citat] Många kommungränser bygger på gamla sockengränser och de i sin tur byggde på ägogränser. Förr var det många gårdar eller byar som hade olika sorters utmarker, t ex en skog, en fäbod, eller en markbit vid närmaste vattendrag där man kunde ha en båt. När sockengränserna drogs upp en gång i tiden fick de här utmarkerna tillhöra samma socken som gården av rent praktiska
11 svar · 1,6k läst
·
E
eleson: Kan vi få en säsong där inte alla deltagare borde skickas direkt till lyxfällan, utan att passera gå?
14 svar · 2,7k läst
M
MagHam: Trådstartar-rubriken är ett feltänk. I stället för att sänka temperaturen i varmvattenberedaren så kan den höjas när el- och eller effektavgiften är fördelaktig. Då räcker kanske vattnet när elen inte bör gå in.
65 svar · 16,1k läst
D
Dilato: Federal Reserve gjorde samma för 2 dagar sen. Det resulterade idag i att Trump utnämnde en ny FED-chef att ersätta Jerome Powell när dennes mandat går ut i maj.
1 svar · 301 läst
mittgamlahus1918
mittgamlahus1918: Villa jordmåner är det som kan orsaka sättningar?
10 svar · 4,7k läst
L
LoTiX: [citat] Är det så dyrt då? Något fallfärdigt på landet och ett gammalt hus i Klippan kan inte kosta mycket pengar. Blir många miljoner att renovera för då framförallt om man gör mycket själv, innan man är uppe i nivå med vad mitt lilla bolån ligger i Göteborgs-trakten...
9 svar · 1,7k läst
E
Eld: Är det inte galet mycket att var femtionde vuxen har ett ärende hos kronofogden i de minst problematiska kommunerna? Det är ju jättemycket redan det. Att sedan några kommuner närmar sig var tionde är ju helt galet!
2 svar · 566 läst
T
TommyStrandberg: Jättetrevlig beskrivning och video. Jag har ett gammalt hus i Blekinge (början av 1900-talet). Huset har enbart två gamla fönster kvar. Gångjärnen är av den här typen https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/vinkelgangjarn-3. Det är typiska gamla fönster med ute och innebågar. Varje båge har tre rutor. De flesta av innebågarna med gammalt glas finns kvar men alla fönster utom
18 svar · 8,6k läst
Redaktionen
Redaktionen: Trots en svag avslutning på året ökade huspriserna med nästan fyra procent under 2025. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna steg med fyra procent i fjol
0 svar · 120 läst
M
Martin Lundmark: [citat] Hej HenrikHuslöse Om du följer denna tråd så hittar du de som har bekymmer av störningar och ljusvariationer:”All dimbar belysning flackar trots nydragen el” https://www.byggahus.se/forum/threads/all-dimbar-belysning-flackar-trots-nydragen-el.567782/ Jag tror inte spänningsvariationer spelar en liten roll idag. Det verkar vara många som t.ex. störs av att spänningen varierar
411 svar · 36,7k läst
·
kisumisu
kisumisu: [citat] Har ingen bild, men kan ordna nåndag :) Kan säga att sådär ser den ej ut i alla fall. Har även sett anslutningspunkten hos grannen, men dit har jag ingen tillträde mer. Det är radhus på en förening. Till 99% är det kilometervis med kopparkabel! Det har ej grävts npt på området sen mitten av 80-talet. Förutom att det grävdes för fiber (till de som ville ha), men det har
80 svar · 8,3k läst
·
B
Bernt_Karlsson: [citat] Så fungerar det inte för mig. Fast avgift plus rörlig.
76 svar · 6,5k läst
M
maria01: vad menas med räddat en gammal funkisbyggnad
12 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jo det kan finnasutrymme för s.k. "mindre avvikelser" Men just i fallet med de gamla attefallreglerna så var det tydligt: mer än 4,5m från tomgräns eller godkännande av granne krävdes. Inga cm hiut eller dit, utan var det mindre än 4,5 så var det inte en attefallare. Kommuner fick inte ge sådant tillstånd utan bara privata grannar. Och är det inte attefallshus så är det
14 svar · 2,0k läst
T
TMC: [citat] My bad… ett snarlikt hus på samma ort med samma mäklare… sorry! När jag ska gå in och redigera mitt inlägg kan jag inte för det har gått över 60 minuter. Har inte varit med om det tidigare?
115 svar · 21,7k läst
M
Mivi: [citat] Nej nu blir det tingsrätten
29 svar · 4,4k läst
·
C
citronskal: [citat] Det fanns inget gränsvärde innan, utan mer ett värde för nää åtgärder behövdes, på 90 ng/l för PFAS11. Det nya är ett striktare gränsvärde, på 4 ng för PFAS4 alternativt 100 ng för PFAS21.
8 svar · 895 läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Sveriges Konsumenter har släppt en topplista över de sämsta köpen 2025. I topp ligger begagnade bilar, tätt följd av kategorin boende där varannat klagomål rör hantverkartjänster. Du kan läsa artikeln här: Hantverkare och begagnade bilar i topplistan över klagomål från konsumenter
0 svar · 124 läst
Oldboy
Oldboy: Kul att höra om husets historia. Påminner mkt om vårt verkar det som. De enstaka hållpunkter jag tycker mig kunnat finna i vårt hus, (originaldelen är från första halvan av 1800-t), är takbjälkar gissningsvis original fr 1800-t, några innerdörrar och foder som ser ut att kunna vara från sekelskiftet 1800/1900, sedan renovering fr -69 enl uppg med just tretex-skivor och släta
3 svar · 1,1k läst
Hannuse
Hannuse: Jag tänker på mitt problem som tvådelat. Eftersom några av bilderna kommer från min upplevelse, så tänker jag att jag kan dela den: https://www.byggahus.se/forum/threads/kondens-insida-fonster-varfor.564490/post-6440853 Som jag ser det är det en kombination av att jag bytte till fönster med en annan konstruktion, samt att ventilationen inte var helt optimal för detta. Visst, man kan ju
12 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] JA! Regeringen gjorde det rätta och justerade PBL så att eländet som domstolsväsendet hade skapat löstes.
102 svar · 13,5k läst
·
BebHbg
BebHbg: [citat] Det är ju skönt att se att det finns förnuftiga människor. Om de planterat trädet efter övergångsstället, hade det förfulat miljön, vad tycker trädkramaren?
19 svar · 1,7k läst
·
H
hempularen: Där vi bodde tidigare (>25 år sedan) hade vi EN anslutning till kommunens VA system som delades av 18 hus via en samfällighet. Vi hade inviduella mätare till husen. Men det visade sig att summan av våra individuella mätare visade 10 eller 20% lägre förbrukning än kommunens enda mätare. Efter väldigt mycket tjat fick vi kommunen att byta ut mätaren och testa den. Vi hade rätt. Vi fick
10 svar · 1,2k läst
C
citronskal: [citat] Är det inom gränsvärdena är det ju ingen fara, det är riskbaserade gränsvärden.
33 svar · 3,9k läst
L
laxen86: Förstår Försvarsmakten säger nej med tanke på hur det gått tidigare i såna här frågor. Har egna erfarenheter då vi utanför byn har skjutbana som bara är aktiv några månader om året lördag/söndag för träning inför jakten. Banan har varit aktiv sedan 60talet men rätt som det är så är det någon nyinflyttad i området som stör sig på ljudet och börjar bråka i olika
21 svar · 3,1k läst
·
J
Jochi: [citat] Så är det nog. Bidrag väger tungt
8 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.