Familj nekas bygga sovrum till barnen eftersom Försvarsmakten bedömer att det hotar ett riksintresse.

Du kan läsa artikeln här: Bygglov stoppas nära skjutfält

• Älska
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
Det var ju för väl att barnens sovrum inte trumfade rikets säkerhet. Nån måtta är det alltså även i Sverige.

• Gilla
Helena S och 23 till
  • Laddar…
Tecknad karaktär med blont hår ser orolig ut och frågar “WON'T SOMEBODY PLEASE THINK OF THE CHILDREN?”. Flera personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Familj nekas bygga sovrum till barnen eftersom Försvarsmakten bedömer att det hotar ett riksintresse.

Du kan läsa artikeln här: Bygglov stoppas nära skjutfält
Skitbra att de numera kan hindra bygglov
vi slipper exploatering av vindkraft och att mark med högt naturvärde bebyggs av uppkomlingar.

I detta fallet är det tyvärr erfarenheten från tidigare tillstånd som sätter pinnar i hjulet
dvs många säger precis som i detta fallet onej här skall ingen bo permanent, men så blir det permanent ändå
och då gäller miljöbalken vilket kan betyda att skjutfältet får inskränkningar eller måste bort, detta ser man på olika andra skjutfält och flottiljer.
sen finns det ju en risk att det blir mer tjafs på barnrumpenivå dvs att varför får inte jag bygga när de fick...

Gotland har ju mycket av detta nu, tex när ägare vill byta tillfälliga baracker mot permanenta lösningar för att hindra FMs verksamhet.

Heja FM

• Gilla
erikjakan och 8 till
  • Laddar…
Jag bor i Vaggeryd tätbebyggda del men bara några kilometer från nämnda plats. Kan intyga att det ibland bullrar och skakar så mycket att jag skulle tveka till att vilja bygga så nära skjutfältet.
Sen kan jag i o för sig tycka att militära övningsområden kan förpassas till ren ödemark. Här är det ett ganska stort och vackert område som tagits anspråk för detta.

• Gilla
Jaggatagga och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag bor i Vaggeryd tätbebyggda del men bara några kilometer från nämnda plats. Kan intyga att det ibland bullrar och skakar så mycket att jag skulle tveka till att vilja bygga så nära skjutfältet.
Sen kan jag i o för sig tycka att militära övningsområden kan förpassas till ren ödemark. Här är det ett ganska stort och vackert område som tagits anspråk för detta.
det var ödemark innan civilisterna trängde sig på
frågan är vem som skall backa
urinivånarna eller inkräktarna

hade inte krigsmakten varit där de senaste +400 åren så hade det inte varit någon ödemark nu.
Hur eller hur så är ju även Hagshult kvar och det lär ju ingen flytta.

• Gilla
Fredrik-G och 5 till
  • Laddar…
4774
Hela vår by ligger mellan FOA och FOI där skjutbanan är ett arv till Försvarsmakten på den tiden det var vanligt. Byn fanns långt innan bredvid dessa jord&skosägarfastigheter som på den tiden inte var värt mycket.

Vi är bara tacksamma för det idag då marken är värd så mycket mer iom närheten till Stockholm.

Att det leks krig varje fredag och mellan varven kläms av något som får hela huset att hoppa till är inte något som stör utan tillhör charmen med att bo här kontra en konstant ljudmatta.

Här har försvaret vägrat nybygge precis intill staketet men inte i byn i övrigt och de har även gjort att nu när elnätet mellan Södertälje och Nynäshamn ska stärkas så slipper vi dragningen som nu går tvärs genom byn och över vår fastighet.

Så jag anser att försvaret gör vad de kan för alla, även fast det är för "rikets säkerhet".

• Gilla
  • Älska
ironhead79 och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hela vår by ligger mellan FOA och FOI där skjutbanan är ett arv till Försvarsmakten på den tiden det var vanligt. Byn fanns långt innan bredvid dessa jord&skosägarfastigheter som på den tiden inte var värt mycket.

Vi är bara tacksamma för det idag då marken är värd så mycket mer iom närheten till Stockholm.

Att det leks krig varje fredag och mellan varven kläms av något som får hela huset att hoppa till är inte något som stör utan tillhör charmen med att bo här kontra en konstant ljudmatta.

Här har försvaret vägrat nybygge precis intill staketet men inte i byn i övrigt och de har även gjort att nu när elnätet mellan Södertälje och Nynäshamn ska stärkas så slipper vi dragningen som nu går tvärs genom byn och över vår fastighet.

Så jag anser att försvaret gör vad de kan för alla, även fast det är för "rikets säkerhet".
Amen

• Gilla
4774
  • Laddar…
Ändringarna bygglovslagstiftningen handlade ju mycket om att ge staten mer makt. Bland annat sådant här där staten tänker sig att den förfogar över mark utanför ägorna. Lite talande hur den vanligtvis antiauktoritära undertonen vad det gäller bygglov här lyser med sin frånvaro.

Det ansöks om bygglov till sovrum inte en radda spärrballonger...

D
Uppväxt på Gotland läste man då och då insändare att folk ojjade sig över tofta skjutfält och buller vid deras sommarstugor. Funderade alltid på om de inte noterade närvaron av ett skjutfält innan de köpte dom.
Nån liten ogudaktig tanke om att de kanske är lite dumma i huvudet dök förstås upp också.

• Gilla
  • Älska
Jotsat och 13 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Uppväxt på Gotland läste man då och då insändare att folk ojjade sig över tofta skjutfält och buller vid deras sommarstugor. Funderade alltid på om de inte noterade närvaron av ett skjutfält innan de köpte dom.
Nån liten ogudaktig tanke om att de kanske är lite dumma i huvudet dök förstås upp också.
eller fortsatte bygga nya sommar hus där och sen klagade

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Härligt det finns folk som vi bo och även bygga ut i störda områden.
Njuta av väsendet och utvecklingen.
Tack.

- Jag själv föredrar att bo där det är lugnt o stilla och att kunna njuta av naturens egna ljud.

Evigt tacksam att inga fler bygger hus och flyttar hit.

• Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Är det så lugnt hos dig @Hybro ?
Kanske kan vi tipsa Försvarsmakten om lämplig plats för nytt skjutfält då?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jo, det är lugnt.
Går fint att sova med fönstret öppet under varma årstiden, eller ligga i tält.

Ibland hör man nåt vilddjur traska förbi, sjöfåglar på våren.

Lagomt avstånd till närmaste grannhusen.

- Hur bor du?

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H Hybro skrev:
- Hur bor du?
Bara nån halvmil från ett skjutfält..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.