• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu är det inte NYA.45 respektive 65 kvm man får bygga utan de gamla redan uppförda friggeboden och attefallaren räknas in i potten.
Se exempelvis Motala kommun
Text om ändrade bygglovsregler för friggebodar och attefallshus i Sverige, med exempel på tillämpning i Motala kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man inte har något, får man då bygga 2st 22,5m2 hus med 4m höjd? Nice i så fall.

Och.. till detta har vi fortfarande attefallstillbyggnad?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ja, det ska du kunna.

Jag tycker att det ska nämnas att många kommuner innan de nya reglerna inte krävde bygglov för komplementbyggnader eller tillbyggnader av denna storlek utanför dp.
I praktiken innebär det på flera håll en åtstramning och inte en lättnad – vilket det av någon anledning sällan skyltas med.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Jag tycker att det ska nämnas att många kommuner innan de nya reglerna inte krävde bygglov för komplementbyggnader eller tillbyggnader av denna storlek utanför dp.
I praktiken innebär det på flera håll en åtstramning och inte en lättnad – vilket det av någon anledning sällan skyltas med.
Många kommuner? Alla kommuner följer väl samma nationella lagstiftning? Men jag håller med om att det i princip bara fokuseras på vad som blivit bättre.

Att det inte längre går att bygga obegränsat med komplementbyggnadader utanför detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse har i alla fall uppmärksammats i flera trådar här på forumet.

Sen finns det några fler skärpningar i de nya reglerna. Bl a kopplat till kulturhistoriska riksintressen och påverkan på totalförsvaret.

Det är många lättnader i det nya regelverket, men samtidigt känns det som att det aldrig har varit svårare att veta när man behöver bygglov. Det verkar man dock ha försökt ta höjd för i och med det frivilliga bygglovet.

useless useless skrev:
Många kommuner? Alla kommuner följer väl samma nationella lagstiftning? Men jag håller med om att det i princip bara fokuseras på vad som blivit bättre.

Att det inte längre går att bygga obegränsat med komplementbyggnadader utanför detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse har i alla fall uppmärksammats i flera trådar här på forumet.

Sen finns det några fler skärpningar i de nya reglerna. Bl a kopplat till kulturhistoriska riksintressen och påverkan på totalförsvaret.

Det är många lättnader i det nya regelverket, men samtidigt känns det som att det aldrig har varit svårare att veta när man behöver bygglov. Det verkar man dock ha försökt ta höjd för i och med det frivilliga bygglovet.
Nej, många var kanske att ta i men jag har stött på det. Ritade till exempel en tillbyggnad åt en kusin på ca 60 kvm och fick beskedet att vi inte behövde söka något lov för den. Det är ju en anekdotisk bevisföring men tidigare gjordes bedömningen från fall till fall och jag förmodar att en del kommuner hade satt upp generella gränser för att förenkla hanteringen.
Jag har sett att det har nämnts i andra trådar, därför blev jag förvånad att man inte lyfter det här. Men jag kan förstå att typhustillverkarna är nöjda då det ger dem en större trygghet i vad som (oftast) går att uppföra hemma hos kunden. Flera kunder är säkert också nöjda över tydligheten, även om det för många inte innebär den lättnad som man låter påskina.

J Jäven skrev:
Nej, många var kanske att ta i men jag har stött på det. Ritade till exempel en tillbyggnad åt en kusin på ca 60 kvm och fick beskedet att vi inte behövde söka något lov för den. Det är ju en anekdotisk bevisföring men tidigare gjordes bedömningen från fall till fall och jag förmodar att en del kommuner hade satt upp generella gränser för att förenkla hanteringen.
Ja, just för tillbyggnader utanför detaljplan fanns det ett tolkningsutrymme - Det skulle vara "en liten tillbyggnad". Där kan nog olika kommuner haft lite olika praxis. Enligt gamla PBL behövdes inget bygglov för "en liten tillbyggnad" eller godtyckligt antal komplementbyggnader av valfri storlek.

6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att

- göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
- uppföra en komplementbyggnad, en mur eller ett plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter.

Numera har man infört en pott.

Redigerat:
  • Gilla
Petrusmilli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.