Villalarm & Hemautomation
Dudeish: Har skapat en esphome configuration för detta. har en esp32 med dht22 sensor på. ger rätt nogranna värden för temperatur och rH Den räknar ut: vattenånga i g/m3 Daggpunkt Temperturskillnad mellan daggpunkt och nuvarande temperatur Risk för möggel vid 0-50 grader, 0-3 Risk i text, low, medium, high och critical https://github.com/stefanh12/HA/blob/main/vinden-temp.yaml
O: [citat] Det finns en poäng att sänka mer i vissa utrymmen än andra. Då är det ett naturligt sätt att utnyttja sina smarta termostater när man har sådana.. [citat] Absolut. Det ena utesluter inte det andra. Tråden gällde smarta termostater, så jag begränsade mig till det.
klaskarlsson: [citat] På mitt Yale så funkar nädäppningen så att man vrdier vredet tills det öppnar mekaniskt (vet inte exakt hur många grader, men man känner ett tydligt motstånd) - det drar mekaniskt undan låskolven så man kan öppna dörren
knightjocke: Homey eller home assistant är två system som kan ta in alla produkter i ett interface. Om din värmepump inte har app/nätverk så kika på tado Smart AC Control. Emulerar fjärrkontrollen. Tror det finns andra märken som gör samma sak
jackt: Då är del 2 löst också, att få bilen att ladda efter 50%. På VW Golf Hybrid så finns denna funktion där man kan sätta avresetider och bilen ska vara laddad och varm. [bild] På varje schema finns några val, om jag trycker bort "laddning", så satte bilen igång att ladda igen efter 50%. Så nu kommer den bara vara varm kl 7 varje vardagsmorgon. Att den skall vara laddad eller inte
Alfredo: [citat] Just denna del löser du enkelt med en vanlig termometer och lite tålamod. Ställ elementratten på ett sätt, vänta någon dag eller så och läs av termometern. Ändra elementratten och gör om. Och så vidare... Sen tror jag du sparar mindre än du önskar med tillfälliga temperatursänkningar dagtid utan det enda som egentligen ger "riktiga" besparingar är en mer permanent
andreaskiesler: I think, TP-Link are really good. They have tons of features, like tracking people and pets and the app is really good. I use them in HomeAssistant too.
Västerbottensgård60: Hej, hur gick det för dig @Christian84, fick du hem brandvarnarna från eu-shoppen? Är på gång att beställa jag med och det var ju betydligt bättre pris där!
Hannuse: [citat] Ja, med Energy+ får du bland annat trefasiga grafer på spänning, energi och effekt. Men trist om elmätaren inte levererar dessa data, man tappar ju lite av finessen då....surt..
LJA: Ajax har tillverkning i ett antal länder inte bara Ukraina.
anders07: Det löste sig genom att jag "bröt" dörren lite fram och tillbaka och då låste den upp efter lite racklande. Det är för att dörren svällt lite så det blivit för tight. Jag har justerat karmen lite inåt och nu fungerar det som det ska. Random blinkande knappar betyder alltså att låset inte "orkar", eller kan, dra låskolven.
Rooney: Jag fick in min Shelly H&T Gen3 i Homey till slut. Jag var tvungen att ta bort plastskalet och trycka på aktivera-knappen för den skulle hittas. Vad gäller mina Telldus-enheter så får de vara kvar i Telldus Live ett tag till. Jag vågar inte hålla på och fixa med detta när jag har så mycket lampor och julbelysning just nu. Skulle nåt börja strula nu så skulle hela julfriden vara
Diol1970: [citat] Hej @jocek , jag hade ett G34 larm som jag bytte mot ett W184 (4G). Lite besviken då det nya måste konfigureras 95% på själva panelen. (Bara schemaläggning av arm/disarm i appen). Köpt alla mina enheter på KERUI Official Store https://a.aliexpress.com/_Ev2Dg6o som alltid fungerar fint! (Upp till 4 veckor leveranstid). I dag är moms och tull inräknat i priserna, så Postens ocker
tveksamt: [citat] Hur ser kontakterna ut på den, vore det enkelt att förlänga kontaktpunkterna med ett par lämpliga metalltrådar och på så vis kunna mäta på mer otillgängliga ställen? Alltså typ som denna [bild]
JohanLun: [citat] Ah, såg du svarade mig i en annan tråd också. Tyvärr verkar de stängt av servern. Leverantören är protexus, Tempest har tidigare gett mig nya uppgifter men sa att de inte gör det längre, man får vända sig till leverantören. Jag läste mailen från protexus och det är rätt tydligt de stänger gamla servrar och startar nya som kräver att man har serviceavtal för 99kr/mån.
Stefan10: Hej, Har ett Bosch Solution 880 kopplat med en Dualtech TS100T för larmuppringning samt fast telefoni till GSM. Nu har ju 3G nätet släckts så jag behöver ett nytt alternativ. Finns det någon som har ett bra förslag. Mvh, Stefan
Svarta trasten: [citat] Den kan ringa också, jo. Om jag minns rätt så var det antingen en automatiserad röstinspelning (robot) eller så läggs det på när man svarar. Men då verkar det som det inte finns någon poäng med att ha på det för mig.
gmogmo: [citat] Plex har väl ett liknande upplägg för tv, så några intresserade finns kanske?
KAP88: Finns det något sätt att köra vidare med larmsystemet utan abonnemang. Dvs inga utryckningar/uppringningar? Skulle funka fint för mig att bara ha pushnotiser i mobilen. Verkar som om vissa har lyckats med Verisure system men lite oklart hur. Någon som har fått det att fungera?
BobboK: [citat] Jag löste det efter många om och men. Skapade helt enkelt en ny användare och sen funkade allt perfekt 👍. Problemet var att dörren(yale doorman) som tidigare var installerad i appen men numera är aktiv i larmet gjorde att det inte funkade. Så lösningen var att ta bort den från larmet (vilket inte var ett alternativ) eller skapa en ny användare. Så nu är allt 100% ok.
z_bumbi: [citat] Nej bara att du troligen kan lösa det med två parallella kretsar. Ett relä som styrs av en detektor i en av kretsarna är en lösning fast hur du löser det beror på vad du van vid.
tontho78: [citat] Hej! Nej jag gjorde inte det. Larmet ligger i en byrålåda oanvänt.
Johan Gunverth: Nej, jag har inte testat själv än, men blev nyfiken när jag såg en artikel om det. Sitter utan några ESP där jag är nu. Hittade denna nu. Ett år gammal video. [MEDIA=youtube]fZ6-Jvqyj0o[/MEDIA]
Hannuse: Jag har en termometer från Goove ute i hundhuset. Funkar riktigt bra, och man kan ha den helt fristående. Oklart om jag kan få larm från den, jag har inte kollat på det eftersom jag integrerat den i Homey. Men statistik kan du få i alla möjliga intervall. Kräver också WiFi. Kan vara ett bra alternativ. https://eu.govee.com/sv-se/products/wi-fi-thermo-hygrometer [bild]
tommib: Nej, det gör inte någon skillnad. Däremot vill du undvika att bryta spänningen till rörelsevakten på det sätt du tänker dig i ditt ursprungliga schema. Beroende på vilken puck det är skulle jag nog kopplat rörelsevaktens utgång till puckens ingång och låtit den styra den vägen. Då kan du, om det är en programmerbar puck typ Shelly, realisera både auto, manuell och av som
useless: [citat] Det beror på att Shellyn kan styras med enkeltryck, dubbeltryck eller långt tryck via knappingångarna.
pacman42: [citat] De sakerna gör jag redan (ungefär, LLVP, FLVP, badtunna och 2st laddboxar). Det fungerar väldigt bra. Det jag inte klurat ut än är hur mycket marginal jag skall hålla igen för att inte matlagningen skall toppa upp allt för mycket...