Har bestämt mig att börja bli lite automatiserad, och husets solceller och batteri är ju en bra start. Har införskaffat en HA Green som jag har kopplat in i nätverket. Den rullar på och hittar en massa olika enheter i huset. När jag försöker koppla in den med Solar Fusion växelriktaren så får jag problem. HA Green vill inte koppla upp sig mot växelriktaren. Börjar känna mig redigt dum som inte får detta att funka, då det verkar så enkelt när man ser på filmer och läser om alla som det bara fungerar hos.

Vet att det är många som har gjort detta, och det finns många instruktioner på nätet, men jag tycker de inte tar med alla steg och själva ihopkopplingen är ett av dem. Så jag har några frågor till er som gjort detta;

Appskärm för Huawei Solar visar felmeddelande "Unexpected error" med IP-adress 192.168.200.1 och port 6607, samt avancerat alternativ ikryssat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1: Vilket ip nummer skall jag använda? Här finns verkligen ingen förklaring. Det finns massor av nummer, men ingen skriver egentligen vilket man skall använda. Jag har antagit att det är det "publika" ip-nummret som huawei enheten skickar ut (dongeln), men hur jag än testar det går det inte.. Hos mig är ip-nummret 192.168.68.50

Inställningsmeny med alternativ för ModBus-TCP anslutning och WLAN-underhåll. Anslutning möjliggörs utan begränsningar, WLAN väckning visas.
Skapa konto

2: Har fått installatör rättigheter och har ändrat den inställning inne i växelriktaren som jag har läst mig till att ändra för att det skall funka. ModBus-TCP är satt till Enable (unrestricted). Finns det andra inställningar som jag måste ändra?

3: Jag har som skrivet en HA Green. Den enkla enheten som ska vara en bra börja-med-automatisering-enhet. Är det någon annan som använder den, eller använder ni någon annan enhet? Funkar det med HA Green? Jag börjar misstänka att jag måste ha ett extra "nätverkskort" i den, då det står på många ställen att den bara klarar en uppkoppling. tycker att kopplingen mellan HA och Huawei borde funka över husets nät, men man vet ju aldrig.

4: Om jag ändrar IP numret i växelriktaren, så ändras IP numret även i dongeln, så jag antar att det är bara ett nummer som används i enheten för att koppla upp sig mot mitt nätverk? Står på många ställen att man inte skall koppla upp sig mot Dongeln, utan direkt på växelriktaren (de sitter ihop) och verkar som sagt dela på ip-nummer. Så vad gäller?

5: Jag har två växelriktare. Är det någon annan som har det och har fått HA att funka? Så det inte är det problemet tänke jag.

Vet att jag inte är ensam att inte få detta att funka, så vi alla är mycket tacksamma för all hjälp, och så att denna tråd kan hjälpa "framtida jag" som också vill få denna koppling att fungera.

Jag har de senaste uppdateringarna, vad jag kan se. Har lagt in alla delar i HA green som jag har läst mig till att behöva, tex koppling till GitHub och HACS.

/Thomas

K
# 1 Du ska använda IP-numret som din växelriktare har i routern. Du kan säkert se det i appen/hemsidan för växelriktaren också. Om andra enheter har IP-nummer i serien 192.168.68.x så är nästan garanterat rätt nummer.

# 3 Det ska fungera med HA-green. Det finns inga sådana här begränsningar i den.

# 4 Det är dongeln som är länken mot nätverket vill jag minnas. Det är den som har IP-adressen.

# 5 Du har bara en dongel? Och en kommunikationskabel mellan växelriktarna? Eventuellt behöver man adressera dem individuellt men jag vet inte

Har du provat port 502 också?

Hej

Ok. Då har jag gjort allt rätt. Är så konstigt att det inte funkar. Så det måste vara något annat som spökar till det. Men vad?

Igår när jag testade så fick jag ett annat fel-medelande. Så något kan ha hänt, en liten stund i alla fall, för lite senare fick jag samma som tidigare.

Huawei Solar app med felmeddelande "Reading from the inverter failed" och nätverksinställningar inklusive IP-adress, port och avancerade behörigheter.
Skapa konto

Det jag inte förstår är om HA verkligen pratar med växelriktaren. Hittar ingen logfil i någon av enheterna som kanske skulle kunna säga vad som knasar.

Har testat 502 också, samt massa olika ID nummer. Jag verkar ha 1, 16 och 100 om jag förstår rätt.

Bara en dongel, och växelriktarna pratar med varandra och batterierna.

Så här ser min konfiguration ut. Den har jag kört på i tre år utan något avbrott alls.
jackt jackt skrev:
Hej

Ok. Då har jag gjort allt rätt. Är så konstigt att det inte funkar. Så det måste vara något annat som spökar till det. Men vad?

Igår när jag testade så fick jag ett annat fel-medelande. Så något kan ha hänt, en liten stund i alla fall, för lite senare fick jag samma som tidigare.

[bild]

Det jag inte förstår är om HA verkligen pratar med växelriktaren. Hittar ingen logfil i någon av enheterna som kanske skulle kunna säga vad som knasar.

Har testat 502 också, samt massa olika ID nummer. Jag verkar ha 1, 16 och 100 om jag förstår rätt.

Bara en dongel, och växelriktarna pratar med varandra och batterierna.

• Huawei Solar inställningar: Host 10.0.0.181, Port 502, Slave IDs 1, avancerade behörigheter aktiverade.
    Skapa konto
Och du gjorde inte några speciella saker för att få det att funka? Ditt IP är det som är publikt från Dongel/växelriktare? 502 eller 6607 beror på vilken version man har om jag förstått rätt. Har testa bägge utan resultat..

K
Gå in på webbportalen och kolla om du kan skicka ut en ny firmware till alla enheterna en och en. Du kanske kör någon gammal, om inte installatören aktiverat automatisk uppdatering

Hittade du någon lösning på ditt problem? Jag sitter med samma problem.
Började med HA precis och tänkte gå över till lokal automation.

Har uppdaterat mjukvaran för Huawei i allt som går men det hjälpte inte.

Har inte fått det att funka. Är rätt säker på att jag har fel firmware. Den är senaste men troligen fel ”gren” av de tre som finns. Förstår inte varför man ens har tre versioner.. ska kolla med min installatör nu efter helgerna..

Jag tänker försöka ansluta mitt inverterns egna wifi istället. Återkommer när jag har provat

Har testat WiFi och nu sitter en sladd istället, ingen skillnad..

Jag tänker på SUN2000 nätet från invertern.

K
Ja, precis det finns ett wifi-nätverk som invertern själv sänder ut. Men med väldigt kort räckvidd. Det är till för när teknikern är på plats och ansluter med sin smartphone. Men via det wifi:t ska man kunna få ut kommunikation via modbus-tcp. Men det krävs då att man har en grunka nära som kan vara en form av brygga.

Beställde en TP-Link TL-WR802N N300 och ska följa guiden på för Huawei HA om hur allt ska kopplas ihop.

M mb7726 skrev:
Beställde en TP-Link TL-WR802N N300 och ska följa guiden på för Huawei HA om hur allt ska kopplas ihop.

Kan du bifoga den länken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.