Använder 4G och mobiltelefonsamtal samma nätverk/uppkoppling? Finns det situationer där 4G kan tappa anslutningen men telefonsamtal fortfarande fungerar? Eller går båda alltid ner tillsammans?

Bakgrund till frågan:

Jag har ett hemlarm som utöver Ethernet har stöd för SIM-kort. SIM-kortet har både 4G och röstsamtal (ett telefonnummer). "Larmet" kan ställas in att ringa och SMS:a mig när ett larm utlöses. Det vanliga är istället notifikationer (+ ljudsignal) via mobilappen på min smartphone. Larmet är också uppkopplat till larmcentral, endast via internet tror jag.

Jag tycker att SIM-kort med samtal verkar vettigt om larmet tappar uppkopplingen till internet (ethernet + 4G) och ett larm utlöses under den tiden. Det vore alltså en situation där jag inte får notifikationer via appen, och där (jag tror) larmcentralen inte heller är medveten om larmet. Men om 4G är nere, kanske det innebär att uppkopplingen för telefonsamtal också är nere? I så fall verkar telefonsamtal från larmets SIM-kort meningslöst och jag kan lämna den funktionen avstängd.

Nackdelen med att ha telefon-funktionen påslagen är att telefonsamtalen från larmet och larmcentralen krockar i och med att de försöker ringa mig samtidigt.
 

Bästa svaret

4G är en datakoppling, och telefonsamtal+SMS är tjänster som levereras över den datakopplingen. Det är ingen skillnad i täckning. I t ex GSM är det två olika saker men inte i 4G.

Om du har koppling till larmcentral så kör den nog över Ethernet i första hand och om den är nere så kör den över 4G, i båda fallen ett dataprotokoll. Sen om du har en app måste det finnas en molntjänst som den appen är kopplad till och den kanske också är uppdaterad över Ethernet+4G på samma sätt som larmcentralen.

Ditt larm kanske kan skicka SMS och det kan vara bra för folk som inte har nån app och då är det en tjänst över data i 4G. Men det kan väl inte ringa upp dig och snacka med dig, hur menar du då. Att köra med SMS eller mobilsamtal verkar i vilket fall helt onödigt om du har larmcentral+app.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svarta trasten och 1 till
  • Laddar…
C
Med det sagt var innan avvecklingen 2G/3G fallback för röst och sms. Eller t.o.m. primär kanal för äldre enheter som inte har stöd för VoLTE. Så det har funkat som TS tänker sig, men inte nu längre.
 
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Ja på GSM-tiden var det så ibland att om man hade dålig täckning kunde man skicka SMS men hade inte datakoppling.
 
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
4G är en datakoppling, och telefonsamtal+SMS är tjänster som levereras över den datakopplingen. Det är ingen skillnad i täckning. I t ex GSM är det två olika saker men inte i 4G.

Om du har koppling till larmcentral så kör den nog över Ethernet i första hand och om den är nere så kör den över 4G, i båda fallen ett dataprotokoll. Sen om du har en app måste det finnas en molntjänst som den appen är kopplad till och den kanske också är uppdaterad över Ethernet+4G på samma sätt som larmcentralen.

Ditt larm kanske kan skicka SMS och det kan vara bra för folk som inte har nån app och då är det en tjänst över data i 4G. Men det kan väl inte ringa upp dig och snacka med dig, hur menar du då. Att köra med SMS eller mobilsamtal verkar i vilket fall helt onödigt om du har larmcentral+app.
Den kan ringa också, jo. Om jag minns rätt så var det antingen en automatiserad röstinspelning (robot) eller så läggs det på när man svarar.

Men då verkar det som det inte finns någon poäng med att ha på det för mig.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.