Villalarm & Hemautomation
Hannuse: [citat] Ja, den är bra. Har den till en frysbox och även till bastun, eftersom den klarara av att mäta höga temperaturer.
Snurrespratt: [citat] Gissar att det handlar om 2G avvecklingen ? Verisure bytte nödvändiga komponenter i mina två fastigheter utan extra kostnad. Har varit med om att Sector Alarm inte hittar våra nycklar vid utryckning, de bad oss åka själva m.m. Har flera war stories med dem, de är pinsamt dåliga. Just saying it....
AndersMalmgren: Nu funkar det igen. Började fungera av sig själv och när det inte fungerade saknades denna under Gemeni settings [bild] Fungerade för sambon när det inte fungerande för mig. Oh well.
Fideliox: Idag är äntligen Lövestad bortkopplade. Reagerade bara på denna skrivelse: [bild] Någon som vet vad man ska göra? Antar att Lövestad ska tas bort från själva centralenheten på något vis? Är det detta? [bild]
useless: [citat] I konfigurationen i Shellyn. Den kan antingen ställas in så den känner av när strömbrytarna växlar mellan on/off eller så den känner av en puls om man har återfjädrande strömbrytare. Jag har för mig att växlande läget är standardinställningen.
Bo Berglund: Du hart antagligen elmätaren inomhus och i båda mina installationer sitter den i ett elskåp som nätägaren satt upp utanför tomten. Så jag är begränsad till den ström som mätaren kan leverera, vilket inneburit att jag har måst minska ESP-strrömförbrukningen maximalt. Det kan man göra med en enda kodrad i loop(): void loop() { delay(1); //Added to reduce power drain. Jag fick detta
Jonas Almen9: Gått några år sen någon uppdaterade så tänkte ge en uppdatering hur det är att ha deras larm 2026 😃 Jag hade Sector Alarm och bytte till Svenska Trygghetslösningar 2024. Min upplevelse: Hade varit kund hos Sector Alarm i 7 år. Larmet har väl alltid fungerat bra men priset hade ökat en bra bit sedan vi satte in det, trots att man hade ringt och klagat på priset vid något
Millox: Nu är jag kanske lite sen på det, men om det är vid 85 grader den slutar funka kan det vara så att den är parasitmatad och inte med egen ledare för matning. Då funkar den inte för högre temperaturer. 85 är just felkoden vid felaktig parasitmatning
etompau: [citat] https://www.amazon.se/dp/B00F4OJVJS?ref=emc_s_m_5_i_atc&th=1 Klima 3 har en växlande utgång, både för kyla och värme. Sluter mellan plint 1 och 3 när rumstemperaturen går över inställt värde. Signal skickas av Plejd-sändare till lämplig mottagare som startar din fläkt.
AndersMalmgren: [citat] tror det är dumt blanda in styrenheten med produkten som ska styras. Man vill kunna köpa en preium-markis och sedan styra den med valfritt system.
Oskick: [citat] Ja, risken är stor att du får ett sabotage larm. Du kan varsla kundtjänsten om när du tänker göra batteribytet så kan dom sätta brytaren i ’renoveringsläge’. Lycka till!
Johannes W. E. Eriksson: Jo, det fungerar ju tills det inte fungerar längre. Dock är det inte roligt att felsöka sådana här kabelnystan då det inte finns dokumentation över vad som kopplats ihop med vad längre.
Robinsm: Fick du, @Dethåller, något svar eller kom på en lösning för detta? Tack på förhand
Hannuse: Jag har inte någon koppling till larmcentral, och har inte sett något behov av det. Men då har jag några grannar som jag tänker kan bistå med att fixa att täcka en trasig ruta till exempel om jag skulle få inbrott. Brandkåren kommer inte heller att hinna rädda mitt hus, så dom har jag räknat bort. Däremot så tror jag mer och mer på "intelligenta" kamerasystem, som detekterar,
Hannuse: Har köpt Housegard WA202 till mina ungdomar, eftersom dom inte är så intresserade av att köra igång ett "smart-hem". Den kopplar upp sig via WiFi, och du kan ha en app i telefonen som du får notiserna till. Vi har provkört den, och den verkar fungera bra. Finns på bland annat Classe i Sjön: https://www.clasohlson.com/se/Housegard-WA202-vattenlarm-WiFi,-vattenl%C3%A4ckagesensor/p/41-8184
sirlindqvist: Vad mitt element i mitt kontor kostar, mest en kul grej för vi har fjärrvärme i övriga huset. [bild]
d0391m0: Träffade en säljare från Sector Alarm igår. Ung kille, väldigt trevlig osv men tjänsten var helt enkelt för dyr tyckte jag, 6000kr per år (gick inte att pruta ner detta). Var inte helt helt såld på överfallsskyddet och lite annat i deras lösning.
DanielSt81: Allt beror väl på vad man behöver. Vi byggde för två år sen och jag ändrade elritningen så jag fick koax dragen. Använder till en parabol och då behövs det.
FrippeFlyer: Hej. Har sedan tidigare ett Yale doorman kopplat mot en av Verisures minienheter i ett system (Verisurekonto) utan larm. Har nu skaffat Yale i sommarstugan och kommit över en begagnad microenhet + låsmodul. Tanken är att kunna administrera både hem och sommarstuga från samma app/konto. Dilemma: Testade att lägga till microenheten till mitt hemmasystem för att se om den fungerar men inser
MalZon: Har ett friköpt Verisurelarm med tillgång till app och mina sidor. Allt funkar precis som det ska men är bortkopplat från larmcentral och månadskostnader. Jag har över ett Arlosystem med ett antal kameror och en smarthub, app och allt det där. Även detta funkar bra. Har köpt ett USBsticka och satt i Smarthuben och kan komma åt videosarna när jag är hemma på samma WiFi, men inte när
Magnus E K: Hur stor är solcellen? Kan du inte bara göra ett svart lock som fälls för när du vill tända upp?
Håbbe01: Den stödjer lokal lagring av filer via usb. Fjärråtkomst kan ske via VPN på din router (måste konfigureras) och att man lägger upp en motsvarande klient app i mobilen. Går också att enbart köra Port Forwarding på din router för att nå lagringsenheten men lite mer komplext.
Walle85: Oklart vad som är fel hos dig, men för mig funkar det galant med dessa två flöden (Autolås på/av). Notera att jag har separat logik för att hålla koll på om huset är tomt eller inte och uppdaterar dörrens autolås när denna status ändras. [bild] [bild]
lsoderlund: Hade ett liknande problem med Arlo tidigare. Tycker det blivit väldigt dyrt med Arlo + att deras produkter inte riktigt hänger med. Kör numera eufy och de funkar perfekt
blaugrana: Har jag missat något? Skulle inte servern etc vara nedsläckt nu? Appen funkar ju fortfarande här hemma.
Leif So: [citat] Hittade en bra ersättning till vår 3G larm till mobil från ett, tror jag, litet företag,som var svårt att hitta på nätet. Sidan heter Mobil-till-telefon.se och ser nog lite skum ut Men 4G-n kom efter några dagar. Inget strul utan bara att bara att byta 😃 Ett plus att vi nu också har nummerpresentatör till dom gamla Dect-telefonerna vi mest använder som snabbtelefoner. Pris
hassel99: [citat] Lysande, tack. Blir en sådan
Hannuse: [citat] Troligvis är det så. Jag har bara haft mina i 3 månader, och i appen visar den "fullt", men det blir intressant att se hur det blir i verkligheten. Tillverkaren säger 7 månader.
TobbeGe: [citat] Det finns också en LED som lyser grönt vid uppstart ca 1 sek om anslutningen är rättvänd.