3 230 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Styrning av utebelysning - hur koppla in rörelsedetektor?
Du bör nog först ta dit en elektriker, du strömförsörjer vi en Shelly plugg, armaturen skall vara fast ansluten inte via uttag. Elektrikern fixar dettaB Bo Berglund skrev:Vi har en 20 m lång enplansvilla där garaget är fristående men nära huset så det blir en gång emellan dem.
Gången leder från framsidan till baksidan av tomten och passerar en liten 15 kvm uteplats mitt på huset.
Vi har belysning som sitter på garaget i höjd med uteplatsen och vi har tidigare haft en styrning för denna med följande funktioner:
- Den ställer in en inbyggd "klocka" efter dagsljusets variation så den vet när det är midnatt efter ett par dygn.
- Den slår på lampan när det blir mörkt.
- Den släcker lampan vid midnatt.
- Den har också en rörelsedetektor som tänder lampan när man rör sig i närheten, tex i gången.
Detta har fungerat bra i många år men när vi skulle ta loss den vid ett fasadbyte i våras så gick den sönder.
Plasten hade helt enkelt vittrat så att den sprack bara man tog i den....
Vi försökte köpa en ny men den hade utgått ur produktion... 🤬☹️
Efter fasadbytet så kopplade jag om lampan så att den nu strömförsörjs med en Shelly-Plug i garaget och denna styr jag från min Linux-server via WiFi. Där har jag ställt in att den skall tändas vid solens nedgång (alltså tidsstyrt utan ljussensor) och släckas vid midnatt.
Solens upp- och nedgångstider tas från Internet och med det slår jag på/av ShellyPlug.
Problemet:
Mitt problem nu är hur jag skall få till rörelsedetekteringen så att belysningen tänds när något rör sig i gången mellan garage och hus eller inne på gården.
Vad för sorts rörelsedetektor kan jag sätta upp som kan skicka en signal till mitt system när den upptäcker rörelse inom området?
Jag hittade en Shelly-produkt på StyraHem:
Shelly BLU Motion
är en Bluetooth-rörelsesensor med snabb respons och lång batterilivslängd.
Den skickar omedelbara larm vid rörelse och har justerbar känslighet.
Den fungerar med Shelly-appen och andra smarta plattformar och har integrerad ljussensor.
Jag vill inte dra in något sorts övergripande "Home-Automation" system bara för att få meddelande om när en rörelsesensor larmar...
Bluetooth är ju inte vad jag kan te amot i min Linux-server tex.
Så vad finns det för lösning på detta problem?
Någon annan sorts sensor, kanske?
Idealt vore om den kunde skicka rapport om rörelse till min MQTT-broker så kan jag själv fixa hur der skall utnyttjas avseende belysningen.
Tacksam för förslag.
Nej bara att du troligen kan lösa det med två parallella kretsar. Ett relä som styrs av en detektor i en av kretsarna är en lösning fast hur du löser det beror på vad du van vid.B Bo Berglund skrev:
Klicka här för att svara