Byggahus.se

Villalarm & Hemautomation

1. zarkov
    11m

Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)

zarkov: [citat] Många tycker det är roligt, en del har redan alla delar hemma och vissa har elmätare som inte är kompatibla rakt av med kommersiella prylar. På din länk står det tex att den inte är kompatibel med Kamstrup Omnipower, en ganska vanlig mätare.
    1,3k svar · 335,6k läst
    ·
  2. tveksamt
    43m

Home Assistant

tveksamt: Är det typ något sådant här du är ute efter: [bild]
    2,2k svar · 200,4k läst
    ·
  3. B
    1d

Ajax alarm systems

Blaxtar: [citat] Safeland är toppen!
    2,8k svar · 603,7k läst
    ·
  4. P
    2d

Teletec PC1580

puttrix: [citat] Okej. För att utröna om det är larmet som sköter uppringning via den externa gsm-modulen eller om det är själva gsm-modulen som ringer ut på en signal från larmet så kan du kontrollera den där uppringarurkopplingen igen. *8 installatörskod 380 och där kontrollera vilka dioder som lyser. Lyser INTE sektionsdiod 1 så är larmets uppringarfunktion urkopplad vilket innebär att
    6 svar · 424 läst
    ·
  5. L
    2d

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

lurius: Funderar på att styra en poolpump på schema med larmet, finns det något enkelt och stabilt sätt att lägga schema på en utgång? Eller är det smartare och bara köra extern tidkanal..
    4,8k svar · 787,7k läst
    ·
  6. S
    3d

Heru 100 - Home Assistant

skelleftejonas: [citat] Ser mycket bättre ut efter uppdateringen! Men det är ändå trevligare att koppla upp den mot t ex Home Assistant så man får kurvor på temperaturerna osv :geek:
    158 svar · 27,1k läst
    ·
  7. K
    3d

IQ Panel från Qolsys

Knallhatt: Någon som har en IQ panel 4 och kan berätta om det är något att ha? Har nu ett system med en powermaster 33 som huvudenhet och 2G/3G nätet släcks ju ned så måste fixa en lösning med 4G istället. Ena alternativet är ett nytt instickskort till min powermaster 33, kostar 3-4000:- tydligen enligt företaget där jag har köpt mina andra saker. Alternativt att jag byter ut min powrmaster
    16 svar · 3,3k läst
  8. W
    4d

Var köper man Ajax billigast?

wuchi: Nu när Ajax städat en del i återförsäljarträsket, finns det någonstans man kan göra en bra deal på larmkomponenter eller är bara att hacka i sig att köpa från t.ex safeland eller designlarm? eller finns det några klipp att göra?
    19 svar · 6,3k läst
    ·
  9. D
    5d

Var finns antennen på min 433MHz sändare?

Dublin: [citat] [citat] På allmän begäran. Lödde dit en tråd som är 173mm lång, längden hittade jag nånstans på nätet oklart hur man ska räkna när det finns en ledningsbana på kretskortet som också ska funka som antenn men resultatet funkar i alla fall. [bild] [bild]
    11 svar · 734 läst
    ·
  10. J
    8d

Markiser och hemautomatisering (utan cloud!)

Joty: Jag styr min vertikalmarkis med ett Shelly 2.5 via Home assistant. Markisen har en vanlig kabel motor med knapp för upp och ner. Fungerar toppen, har även kört en kalibrering av Shelly relät i deras gränssnitt och efter det vet man markisens position även Home assistant.
    8 svar · 533 läst
  11. P
    10d

Säkralarm

Pickadollen: Vi har tidigare haft ett egenägt larm - Ajax - men jag tröttande lite på deras bakåtkompatibilitet (eller brist därav), där nya funktioner inte kunde användas på vissa produkter som inte hade rätt firmware. Dessutom har deras brandvarnare krånglat mycket, fanns länge ingen manöverpanel med tagg osv. Så när vi flyttat nyligen så bestämde jag mig för Länsförsäkringar - jag hade
    2 svar · 262 läst
  12. A
    10d

Förändring av Telldus Basic 2023-04-24

AndersS: [citat] Servern rullar på en Qnap 209 som fått nya TB-diskar, idag är det scannade foton som tar mest plats då det lätt blir 25-50 MB/foto i storlek när 100 åriga bilder ska restaureras, brukar köra hyfsad hög upplösning för att klara återställa bild och laga, samt efter PS-bearbetning blir de inte mindre utan snarare det dubbla i PS-format. Men minns inte format jag rippade i bara
    181 svar · 18,6k läst
    ·
  13. T
    12d

Övervakningskamera för fordon?

Trevlig: https://www.arlo.com/sv_se/cameras/arlo-go-2
    4 svar · 322 läst
  14. R
    13d

Crawford garageport och kodlås

Roobbbiinn: [citat] Okej misstänkte att de kunde vara svårt. Antar att de som inte funkar är själva parkopplingen eller vad man kallar de. Detta tänkte jag på de har ju visserligen rullande kod
    2 svar · 278 läst
  15. O
    17d

Ksenia Larm

ollis: Japp. Det kan fungera... Tidigare har jag använt Doorman V1 till ksenia
    93 svar · 22,1k läst
    ·
  16. StockholmM
    17d

iLOQ till villa

StockholmM: Jag har samma fråga, någon som testat?
    1 svar · 790 läst
  17. G
    17d

Vad betalar ni för Verisure / månad?

gbgustaf: Det var tydligen väldigt ömma tår jag trampade på. Du raljerade själv över att andra lägger alldeles för mycket pengar på sina larm jämfört med dig. Det är tydligen okej att ifrågasätta andras val, men inte så roligt att bli ifrågasatt för sina egna?
    973 svar · 314,6k läst
    ·
  18. blackarrow
    18d

Allmänna Zigbee-tråden

blackarrow: Tänkte tipsa om denna sida med över 2500 Zigbee prylar. Den listar även kompatibilitet med tex ZHA (HA) etc [bild] https://zigbee.blakadder.com/index.html
    75 svar · 4,8k läst
    ·
  19. S
    20d

SiPass Entro - Bewator Entro

sebastiannielsen: Löste det. Man skall hänga på BE före licensnyckeln. Så om licenscertifikatet säger: P/N: XX-XXX S/N: XXXXXXXXXXXX så ska du skriva in i programmet: BEXXXXXXXXXXXX som licensnyckel. Fick googla runt rejält på det men nu funkar det. Ni som har detta problem att licensnyckeln inte funkar i bewator - häng på BE i början,
    1 svar · 270 läst
  20. Hannuse
    23d

Köp av övervakningskameror?

Hannuse: Jag har Arlo Pro 4 och är oerhört nöjd. Batterierna räcker väldigt länge, ca 6 månader i alla fall. Jag har köpt två extra batterier, så jag ska byta lite sekventiellt eftersom jag har fler kameror än så. Bra upplösning, suverän app där du ställer in hur du vill att den ska rörelsedetektera och olika funktion på detta vid "hemmaläge" och "bortaläge". Kopplas upp via WiFi, och
    2 svar · 429 läst
  21. J
    24d

Installationsproblem Extralink Perun EOC-268 PTZ

jonte59: Har köpt en Extralink Perun EOC-268 PTZ men den går inte att installera.Har provat både manuellt och auto men inget går..Kameran läser inte av Qr koden på telefonen och inget fungerar.Kameran startar och frågar efter nätverket och vid manuell installation skall man avläsa någon Qr kod och jag har provat både från kartongen och manualen men inget händer. Är den trasig eller jag gör
    0 svar · 253 läst
  22. R
    27d

Shelly

RoAd: [citat] Jag förstår kanske fortfarande inte. Det finns inget exempel i det du länkade som visar en shelly som bryter eller dimrar nollan. Skrev du fel i förra inlägget och menar "styra Shellyn med fas eller nolla"? I.s.f. ser jag inte fortfarande ingen anledning att använda nolla (visste inte ens att det gick på dimmern, och det går inte på andra enheter). En korrekt utförd
    1,9k svar · 244,3k läst
    ·
  23. E
    29d

Hur uppgradera 2G/3G VillaLarm till 4G/5G?

Erik.jo: [citat] Hej rbn Precis riktigt fint men jobbet var såpass enkelt också så tyckte helt klart de var värt det. Japp det är bara att byta modulen och flytta simkortet mer eller mindre, garda har en guide på nätet som jag följde (finns video också) länk till guide: https://www.gardaalarm.se/kundtjanst-4g-pm10.html Så bara köpte modulen där jag länkade och bytte sen:) Ingen fara och
    8 svar · 2,9k läst
  24. Sthlm1891
    30d

Tråden för oss med Netgear Arlo

Sthlm1891: @Persika Det fick jag inte, tyvärr. Jag laddade upp den med "vanliga" laddaren och sen satte tillbaka solcellsladdaren, och efter det har den fungerat som den ska.
    621 svar · 150,1k läst
    ·
  25. Sittställning
    1 May

Solar Edge + vvb eller liknande.

Sittställning: Jadu, det ska finnas något för home assistant men lycka till att hitta en färdig lösning. Det är mycket värre än jag trodde, hittar inga raka svar. Finns det inga färdiga lösningar? :/
    6 svar · 472 läst
  26. N
    1 May

Yale Doorman på dörr med ruta?

Nalleboda: [citat] Är ju bara tänkt att användas när ingen är hemma...
    6 svar · 706 läst
    ·
  27. D
    29 Apr

Välja bästa SmartHem Gateway

djac: [citat] Ok, så tanken är att ersätta även HA med denna, inte bara som en hub för att ansluta enheter, got it! Jag är nöjd med HA, mest för att jag tycker den hänger med bra, dvs stöd för enheter och tillverkare har hittills varit mycket starkt. Kom själv från Domoticz, som är lite bökigare men absolut bra, där min största anledning att lämna var just detta, saknade stöd för
    66 svar · 4,9k läst
    ·
  28. blackarrow
    29 Apr

Hemautomation när Telldus ska ha prenumeration

blackarrow: Just nu är det rätt rörigt på marknaden för smartahem prylar. Många nya produkter, nya protokoll och de flesta varumärken fungerar inte tillsammans, eller fungerar med begränsad funktionalitet. (Förutom Ikea och Philips Hue om än 8nte med full kompatibilitet). Visst, man kan bli irriterad på Telldus. Dålig information, förseningar, lite krångel och kostiga fel. På begagnatmarknaden
    1 svar · 693 läst
  29. F
    28 Apr

HomeAssistant och effekttariff

fam-lundborg: [citat] Har inte kommit så mycket längre på mina funderingar på hur jag skall bygga sensor-logiken i HA. Har hitills klarat mig utan Node-Red, men det kanske är så att detta är en uppgift som ligger utanför vad som klaras av en eller flera template.
    2 svar · 867 läst
  30. S
    27 Apr

Nexsmart hemlarm - erfarenheter?

sepani: [citat] nu har jag kollat med butiken som sålde modemet till mig (K & Co). De säger följande (som jag även fått bekräfat via sökning på nätet) att 1) det är inte möjligt att idag köpa ett moden som endast sänder på 2,4 ghz samt att modemet sänder på båda frekvenserna (2,4 ghz samt 5 ghz) och att det inte ska kunna påverka uppkopplingen av larmet mot modemet. Annars skulle ingen
    4 svar · 620 läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.