personstarthumb-up

Villalarm & hemautomation

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. B

Återkallelse av Telldus runda plugg

Ok Tack
    bsba · 14 sep · 6 svar · 1,5k läst
    ·
  2. P

Styra elektronik i nybyggt hus

hej! Jag ska snart påbörja bygget av vår nya villa vilket ska bli ett sluttningshus uppdelat på 3 våningar. Storleken ligger på 270 kvm. Jag är grymt intresserad av att kunna styra alla olika lampor, eluttag och larm. Jag har undersökt KNX som uppfyller kraven men har upptäckt att priset för ett sådant system är galet högt. Jag blickar nu mot andra lösningar. Den som verkar passa
    Pelikan · 4m · 0 svar · 1 läst
  3. C

Trådburet Nexa system

[citat] Allting måste ju inte flyttas på en gång väl? I detta fallet handlar det om belysningen, och då kan du ju växla över den delen av systemet till trådlöst. Jag anser nog det som omodernt när man är låst till en position för en sensor utan ett ganska mycket större jobb än att endast flytta Det än sensor man vill flytta till den nya positionen. Trådbundet så blir det en hel
    Cancerman_777 · 18m · 9 svar · 183 läst
  4. H

IKEA Trådfri

Lite demos på mitt bygge av "wifi-puck" för styrning av Trådfri eller Hue så att styrning sker från servern (brytaren blir "fjärrkontroll" mot servern) i normalläget. Relät ser då till att lampan alltid har kraft. Men om det inte går att få kontakt med servern så sker styrning helt lokalt av/på via relät då man trycker på brytaren. Brytaren är alltså inte kopplad till 230V utan
    hanpa · 3h · 120 svar · 24,0k läst
    ·
  5. E

Nexa Bridge

[citat] Nexa verkar bara ha support för sina egna produkter. Dock har de olika 433-mottagarna ofta samma inkråm, så det är inte otänkbart att Nexan kan styra andra fabrikat. Annars har Telldus från start haft som idé att stödja olika fabrikat och typer av sensorer och mottagare. Tellstick stödjer exempelvis långt fler sensorer (temp/fuktighet) än vad Nexa gör.
    etompau · 4h · 811 svar · 101,7k läst
    ·
  6. UPS-tekniker

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

Skulle behöva en enkelbalanserad fördröjd teknikutgång över en NC kontakt. Ska motståndet ligga i serie eller parallellt över larmkontakten? Får sabotage när jag sluter larmkontakten.
    UPS-tekniker · 18h · 2,5k svar · 359,0k läst
    ·
  7. S

Domoticz och Razberrys z-wave modul

Hej, Någon som fått detta att fungera? Jag har installerat Domotiz men är osäker på hur jag lägger till Razberrys HW. Jag får ingen 'config' icon och kan inte lägga till enheter (har Telldus on/off från kjell.com antar att dessa bör funka..) Tacksam för tips
    stefan100 · 21h · 0 svar · 52 läst
  8. J

Någon som testat Smanos

Tack för tipset Gluecifer! Det måste ju vara felmärkt... Jag beställde två trådlösa sirener hur som helst
    JohnMstr · 1d · 22 svar · 2,1k läst
  9. Vispen74

Envisalink 3 sms notice

Säkert gammalt nu, men sedan en tid tillbaka så har EyezOn en egen app till både Android och iOS som är bra.
    Vispen74 · 2d · 3 svar · 654 läst
  10. B

Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering

[citat] Inget av dessa på kameradetektorn, bara kombi. Dolt läge liknar Risco Anti-Cloak, dvs det blir svårare lura detektorn och ta sig förbi genom att tex hålla upp något rumstempererat objekt och dölja sin egen värmestrålning för detektorn. Den upptäcker rörelse genom förändringar i mikrovågsfältet och går i larmläge i alla fall. Antimask är ju när detektorn upptäcker tex
    barfotalasse · 2d · 402 svar · 94,3k läst
    ·
  11. R

PowerSeries Neo

Någon i Göteborgsområdet som har en PC-LINK kabel till Neo-larmet att låna ut?
    Rypos · 2d · 194 svar · 48,2k läst
    ·
  12. anders07

Broadlink Pro, hur vet man vad som fungerar?

Det var Broadlink support som skrev att vissa enheter är "coded", enligt dem t.ex. garagedörröppnare och vissa nyare enheter som Nexa. Dessa fungerar inte med Broadlink pro enligt dem.
    anders07 · 3d · 4 svar · 102 läst
  13. Kendobendo

Ajax alarm systems

[citat] Du har helt klart en poäng där. Jag har inte bestämt mig för något ännu. Men det verkar ju som GSM-data används, vilket känns lite olyckligt då just DATA är rätt dyrt. Det hade varit billigare å enklare med SMS. Och sedan låta data gå över vanliga Internet istället. Ska erkänna att jag bara har läst denna tråden och är inte expert på produkten. :)
    Kendobendo · 3d · 388 svar · 27,6k läst
    ·
  14. L

Kraftigare siren till Verisure

Hur gör du om dom skruvar ur huvudsäkringarna om det ska tjuta med 230V , Nja du får nog ha det batterivägen och du ska vara säker , Kanske du har larm för spänningsbortfall ,( normalt tjuter det inte då , bara larmar ), men det hjälper inte om spänningen försvann
    Liteavvarje · 4d · 1 svar · 127 läst
  15. T

Vrida ett vred på distans!?

[citat] Det är precis vad jag har. Elementen är ställda på 22gradet och hela slingan ligger över en kontaktor. När kontaktorn är dragen så styr elementens tempstat hur varmt det ska bli. Istället för att låta kontaktorn vara dragen hela tiden så styrs den av en extern bimetelltermostat som när det går under 10grader drar kontaktorn. Den ligger alltså före elementens termostat och
    toolman77 · 4d · 48 svar · 3,9k läst
  16. H

Hemautomation: Plejd vs Fibaro?

Säkert inget större fel med Plejd, om man nöjer sig med enklare automatisering. Men då deras lösning är helt egen så vet man inte om de finns kvar på banan om 5-10 år. Finns reservdelar då? Finns apparna kvar? Finns deras molntjänst kvar? Ingen vet.
    hanpa · 5d · 6 svar · 485 läst
  17. buspojken

Vad betalar ni för Verisure / månad?

Själva larmet invaggar i en falsk trygghet, de är detta de lever på, ja struntar faktiskt i kostnad för självrisk / stöldrisken etc, utan känslan att ha haft en bov inne i huset o rivit i våra saker är inte en pengafråga. Dessutom vill ja gärna tro att tjuven hellre väljer grannen är vårt hus om vårt är larmat och de saknar ett, Har annars en teleskopbatong liggandes bredvid
    buspojken · 5d · 41 svar · 12,0k läst
  18. Nyfniken

Tips för val av Larm till avskilt hus på landet

Ajax har i någon tidigare uppdatering tagit bort den funktion som gör att knappsatsen piper när du kommer in och det är larmat. Det är med andra ord helt tyst, så du vet inte om att larmet är aktiverat. Det leder till en del falsklarm när man stövlar in i sitt eget hem utan att larma av. Det här Ajax lovat att ändra på 2017Q4, men det här ännu inte hänt.
    Nyfniken · 5d · 5 svar · 193 läst
  19. Lime113

Vilken kamera?

Kjell säljer just nu en DLink nedsatt från 450 kr till 200 kr såg jag när jag var inne hos dem. Om den duger för dina behov, oklart.
    Lime113 · 5d · 343 svar · 40,5k läst
    ·
  20. P

Tråden för oss med Netgear Arlo

Även jag hade lite problem att få igång mina Arlo Pro. Jag upplevde att det berodde på dålig kontakt mellan batteri och själva kameran. Modifierade (böjde ut) och polerade "blecken" i kameran så att det blev bättre kontakt och med det upphörde problemen. Lite dåligt kan man anse, för att trots allt borde väl Netgear Arlo betraktas vara en så kallad kvalitetsprodukt.
    pilen · 6d · 18 svar · 1,2k läst
    ·
  21. hahalj

Planering av trådlöst larmsystem

[citat] Ok, fyndiq säljer det också, men det är bara en marknadsplats. Typ som Blocket för företag. Larmet säljs bara i Sverige under namnet Tyroz, det är Larmhems egna varumärke. Det är naturligtvis kina-tillverkat, annars hade prislappen sett helt annorlunda ut. Du kan säkert hitta det på kina-sajter under andra namn, men det vet jag inget om.
    hahalj · 6d · 90 svar · 3,9k läst
    ·
  22. C

Koll på temperatur i stugan över GSM

Jag kör med Ontech master + slave sedan många år tillbaka främst för att kunna slå på värmen i förväg. Det går även att kolla temperaturen. SMS-kommando går att använda men nu är det appen som gäller. Jag har Telia kontantkort.
    ClasseClas · 8d · 12 svar · 355 läst
  23. E

Snabbrecension : Teptron MOVE, fjärrstyr persienner / lamellgardiner etc

Fortsätter att uppdatera lite omkring Move. Igår kom det en uppdatering till appen (Android), och nu fungerar det bra att överföra automatiseringsinställningarna varje gång. Tidigare fick man ofta ett felmeddelande. Nu är det också en stor skillnad i hastighetsinställningarna för motorrotationen.
    etompau · 8d · 20 svar · 2,7k läst
    ·
  24. C

Sensor alarm (sensoralarm.se). En enhet , Ingen installation

Jag har ett liknande larm som TS nämt (alairm360+) och funkar genom att känna tryckskillnaden. För oss så funkar det bra: - T.O.M. vidbyggt garage skyddas och larmet går om garageportar öppnas även om dörren in till garage är stängd - Känsligt nog eftersom när jag oförsiktigt körde in cykel i stället monterat i yttervägg bredvid entrédörr så gick larmet. - Nackdelen är att om
    chrille-gäddan · 9d · 29 svar · 3,2k läst
  25. Erik Hellgren

Husdjurssäkra rörelsesensorer?

Placering är a & o när det gäller s.k. husdjursdetektorer Kolla spec'en för detektorn vilken höjd den ska sitta på. Vissa modeller är justerbara ljudmässigt medans andra är är mer strikta De har svårt för rörelser upp/ned så bord, hyllor, trappor och annat man vet med sig att katterna gärna klättrar upp/ned på bör undvikas i detektorer område. Närmare blir också känsligare
    Erik Hellgren · 10d · 7 svar · 197 läst
  26. G

Twinlink 3001 sms

Någon som vet hur man fabriksåterställer twinlink 3001 sms?
    GGL · 10d · 0 svar · 58 läst
  27. hahalj

Erfarenheter av NEXUS GW-3GS ?

Är det någon här som har erfarenheter av NEXUS GW-3GS att dela med sig av? Det verkar prisvärt, men håller det vad det lovar? Bu eller bä?
    hahalj · 12d · 0 svar · 91 läst
  28. G

Heru Vent - KNX

Lite mer Home Assistant, om någon är intresserad: Konfiguration för att ha en slider i frontend för att styra börtemperatur: --- input_number: ftx_setpoint: name: Börtemperatur min: 16 max: 25 step: 1 icon: mdi:temperature-celsius --- Och en automatisering för att skicka uppdaterat värde på slidern via modbus (förutsätter "ny" struktur med automations.yaml): --- - id: ftx_setpoint_1
    genie330 · 12d · 60 svar · 13,5k läst
    ·
  29. mexitegel

Evl-3 och DSC funderingar

Lyfter denna tråden. Det är dax att slå till nu men det blir ju då version 4 så klart. Vore kul att höra lite mer erfarenheter från er som använder Envisa-korten :)
    mexitegel · 12d · 11 svar · 2,7k läst
  30. M

Apple Homekit

Det är en annan burk, jag kör med begagnade maskiner för hela slanten ;-) Jag har även integrerat KNX med en MQTT som ligger på samma maskin, så att jag enkelt kan skapa egna daemoner som byter data med varandra, har dock inte fixat in homebridge där ännu, men jag vet att det finns ett sådant plugin.
    Millox · 12d · 8 svar · 2,1k läst
  31. S

DSc 1864 service krävs batterifel

Det blev byte av batterier, vad förbi grossen och hämtade två nya idag, tack för input.
    synvinkelhaken · 13d · 14 svar · 330 läst
Laddar...