Som Pacman sa så är det nog bra att läsa och förstå J1772 ordentligt om man vill göra detta.

En kompis till mig byggde en laddare i esphome, det var lite för äventyligt för mig så jag har en OpenEVSE. Om du går in och tittar på openevse.org så finns det länkar till github för kontrollprogramvaran. Att bara styra detta med en shelly låter rätt grovt för mig.

Det är inte svårt att bygga en laddare om man kan lite elektronik och programmering. Om man skall modda en existerande så bör man kunna det nästan lika bra...

Då ska vi se. Har ändrat enligt anvisningar.

En elsäkringsbox med flera kablar och en Shelly-enhet installerad i ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag kopplar in bilen händer inget fast batteriet är slut. Startar inte automatiskt som tidigare. Startar Shelly och aktiverar on/off knappen och kanske 5 sek senare slår kontaktorn till och bilen börjar laddas.

Instrumentpanel som visar en bils laddstatus med resterande laddtid på 6:15 timmar.
Skapa konto

Testade att slå av Shellyn efter någon minut, laddningen avslutas med att kontaktorn slår till (av). Bilen ger en "varning", att laddningen avbrutits tror jag det betyder, den försvinner efter någon minut och allt ser normalt ut. Har startat laddningen igen och det funkade som det ska.

Så del 1 av denna fråga är löst. Shelly laddar bilen. Nu behöver jag veta vad som händer efter att batteriet är 50% som är den nivå som ger automatisk laddning så fort man sätter i sladden. Efter 50% behöver man aktivt säga till att den skall laddas.

Tack för all info och hjälp så här långt, hoppas detta kan hjälpa framtida behövande.

• Gilla
kingen101
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte svårt att bygga en laddare om man kan lite elektronik och programmering. Om man skall modda en existerande så bör man kunna det nästan lika bra...
Det är ännu lättare att köpa en som redan har funktionerna man vill ha. 😊

jackt jackt skrev:
Då ska vi se. Har ändrat enligt anvisningar.

[bild]

När jag kopplar in bilen händer inget fast batteriet är slut. Startar inte automatiskt som tidigare. Startar Shelly och aktiverar on/off knappen och kanske 5 sek senare slår kontaktorn till och bilen börjar laddas.

[bild]

Testade att slå av Shellyn efter någon minut, laddningen avslutas med att kontaktorn slår till (av). Bilen ger en "varning", att laddningen avbrutits tror jag det betyder, den försvinner efter någon minut och allt ser normalt ut. Har startat laddningen igen och det funkade som det ska.

Så del 1 av denna fråga är löst. Shelly laddar bilen. Nu behöver jag veta vad som händer efter att batteriet är 50% som är den nivå som ger automatisk laddning så fort man sätter i sladden. Efter 50% behöver man aktivt säga till att den skall laddas.

Tack för all info och hjälp så här långt, hoppas detta kan hjälpa framtida behövande.
Var är gränsen 50% satt? I bilen eller laddaren?
Men oavsett så kan inte bilen börja ladda om shelly inte är on.

Startar shelly och bilen är under 50% så startar den laddning själv.

Jag misstänker att bilöve kan vänta med att ladda om du slår på shelly när bilen är över 50% och då blir det inte så bra.

Låter du shelly styra hela tiden så läggs ansvaret för laddningen över på dig själv.

A Alexn72 skrev:
Var är gränsen 50% satt? I bilen eller laddaren?
Men oavsett så kan inte bilen börja ladda om shelly inte är on.

Startar shelly och bilen är under 50% så startar den laddning själv.

Jag misstänker att bilöve kan vänta med att ladda om du slår på shelly när bilen är över 50% och då blir det inte så bra.

Låter du shelly styra hela tiden så läggs ansvaret för laddningen över på dig själv.
Bilen har den inställningen, man kan ladda upp bilen mellan 0-50% utan att starta "laddningen i bilen / via app eller schema (tex att man skall åka kl 06.00 och vill att bilen är laddad då, då anpassar bilen laddningen så den är klar vid tiden för avfärd", det räcker att sätta i sladden och tidigare innan denna mod, så startade laddningen direkt.

Jag vill ha hela ansvaret, 0-50% och 51-100%. Behöver kontrollera att inte bilen laddas då den inte ska det, tex vid vissa tider eller när tex pannan kör. Och till sommaren när solen skiner och den inte skall laddas via batterierna. Så hela tanken är att kunna automatisera billaddaren.

Då är det bara att ändra bilen.
Ström in= ladda

Då är del 2 löst också, att få bilen att ladda efter 50%. På VW Golf Hybrid så finns denna funktion där man kan sätta avresetider och bilen ska vara laddad och varm.

Bilens skärm visar inställningar för ivägkörningstid med scheman för olika dagar och tider, samt symboler för uppvärmning och laddning.
Skapa konto

På varje schema finns några val, om jag trycker bort "laddning", så satte bilen igång att ladda igen efter 50%. Så nu kommer den bara vara varm kl 7 varje vardagsmorgon. Att den skall vara laddad eller inte kommer styras från Shelly.

Bilens display visar inställningar för avresetid kl. 7:00, klimatanläggning och laddning på en VW Golf Hybrid. Funktionen för lågprisel är också synlig.
Skapa konto

Bild på en bils infotainmentskärm med inställningar för laddning och parkeringstemperatur på en VW Golf Hybrid.
Skapa konto

Bilen fortsatte ladda efter 50% när schemat ändrades.

Instrumentbräda i VW Golf Hybrid med visad laddningsstatus på 50%, återstående laddtid 3:35 timmar och detaljerad körinformation.
Skapa konto
Instrumentpanel i en VW Golf Hybrid visar en laddningsstatus på 51% och en återstående laddtid på 3:35 timmar.
Skapa konto

Så då är detta löst. Nu ska jag bara lära mig hur shelly funkar och i förlängningen hur Home Automation funkar som skall styra hela anläggningen med solcellerna, batterier och elpriserna.

Några extra funktioner som skulle vara coola att ha, att se i Shelly/HA hur mycket laddning jag har. Man kan se det i VW appen, men jag vägrar betala 1500kr/år för att få den funktionen, så antar att jag får leva utan det. Samt att få Shelly att "stänga av" när laddningen är klar, nu när den kom till 50% så var Shelly appen fortfarande "på" fast boxen hade slutat ladda. Så någon tillbaka koppling där skulle vara trevlig.

Tack alla som hjälpt och hoppas detta kan hjälpa någon annan i framtiden.

Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.