993 läst ·
12 svar
993 läst
12 svar
Sätta upp smart system för larm, kamera, brandlarm, hygrometer m.m.
Hej!
Ska installera följande i huset
- Dörrlarm x 4
- Kamera x3
- Brandlarm x4
- Hygrometer och temp i krypgrund x3
- Ev. fuktlarm x4
Vore kanon om man kunde se övervaka alla enheterna via en och samma app. Viktigt att värdena från hygrometern o tempen kan lagras, så att man kan se förändring över tid.
Ska man välja samma märke av allt eller gå på olika tillverkare som följer samma standard? Tips på märken som fungerar bra? Något annat man bör tänka på?
Har även en Veissmann LV-pump som är ca 4-5 år gammal. Vore kanon om även den kunde integreras, men det kanske är att be om för mycket.
Mvh
45-grader
Ska installera följande i huset
- Dörrlarm x 4
- Kamera x3
- Brandlarm x4
- Hygrometer och temp i krypgrund x3
- Ev. fuktlarm x4
Vore kanon om man kunde se övervaka alla enheterna via en och samma app. Viktigt att värdena från hygrometern o tempen kan lagras, så att man kan se förändring över tid.
Ska man välja samma märke av allt eller gå på olika tillverkare som följer samma standard? Tips på märken som fungerar bra? Något annat man bör tänka på?
Har även en Veissmann LV-pump som är ca 4-5 år gammal. Vore kanon om även den kunde integreras, men det kanske är att be om för mycket.
Mvh
45-grader
Jag gör allt det där (nästan) via min Homey Pro.
Du får snygga grafer, och kan gå tillbaka och titta på mätvärden.
Det enda jag inte har i Homeyn är kameror, där kör jag med Arlo, och det finns inget stöd i dagsläget för dessa i Homey.
Sedan har jag nyligen satt upp en 11-tums surfplatta på väggen, där jag har lite nyttiga värden och funktioner visade, förutom att allt finns i mobilen.
Kika gärna i Homey-tråden här på forumet för en liten inblick.
Du får snygga grafer, och kan gå tillbaka och titta på mätvärden.
Det enda jag inte har i Homeyn är kameror, där kör jag med Arlo, och det finns inget stöd i dagsläget för dessa i Homey.
Sedan har jag nyligen satt upp en 11-tums surfplatta på väggen, där jag har lite nyttiga värden och funktioner visade, förutom att allt finns i mobilen.
Kika gärna i Homey-tråden här på forumet för en liten inblick.
Mycket kommer att hänga på vilka kameror du väljer. Det är ofta komptabiliteten brister. Jag köpte en begagnad Smartthingshub för 350kr och har idag bla följande anslutet:
- 6 st. Fibaro dim 2 (z-wave),
- 3 st Fibaro brandvarnare (z-wave),
- 4 st. Sonoff reläer (zigbee),
- 3 st. Sonoff sensor för temp/luftfuktighet (zigbee),
- 3 st. Sonoff rörelsesensor (zigbee),
- 6 st. Sonoff dörr-/fönstersensor (zigbee),
- 2 st. Ikea "Timmerflotte" sensor för temp/luftfuktighet (matter)
- 1 st. Ikea "Klippbok" vattenläckagesensor (matter),
- 2 st. Tapo led-lister (wifi).
Därutöver har jag lite annat småplock, i form av bla smarta pluggar.
Funkar skitbra. All statistik jag någonsin kommer att behöva och väl fungerande automation.
Sambon har vaktlar och så har vi hundgård. Där har vi totalt 3 övervakningskameror. Har en kamera bakom bostaden, en utanför entrén (ser framsidan av fastigheten) och en vid garaget (ser återstoden). Lirar inte med någonting annat. Tyvärr. Började med kamerorna, och då tänkte jag inte alls på möjligheten till integration.
- 6 st. Fibaro dim 2 (z-wave),
- 3 st Fibaro brandvarnare (z-wave),
- 4 st. Sonoff reläer (zigbee),
- 3 st. Sonoff sensor för temp/luftfuktighet (zigbee),
- 3 st. Sonoff rörelsesensor (zigbee),
- 6 st. Sonoff dörr-/fönstersensor (zigbee),
- 2 st. Ikea "Timmerflotte" sensor för temp/luftfuktighet (matter)
- 1 st. Ikea "Klippbok" vattenläckagesensor (matter),
- 2 st. Tapo led-lister (wifi).
Därutöver har jag lite annat småplock, i form av bla smarta pluggar.
Funkar skitbra. All statistik jag någonsin kommer att behöva och väl fungerande automation.
Sambon har vaktlar och så har vi hundgård. Där har vi totalt 3 övervakningskameror. Har en kamera bakom bostaden, en utanför entrén (ser framsidan av fastigheten) och en vid garaget (ser återstoden). Lirar inte med någonting annat. Tyvärr. Började med kamerorna, och då tänkte jag inte alls på möjligheten till integration.
Ja, de har dessa, Unifi All-In-One sensor.Hannuse skrev:
De kan mäta, temp, fuktighet, ljus, etc. Har funkat bra tycker jag.
Homey eller home assistant är två system som kan ta in alla produkter i ett interface.
Om din värmepump inte har app/nätverk så kika på tado Smart AC Control. Emulerar fjärrkontrollen. Tror det finns andra märken som gör samma sak
Om din värmepump inte har app/nätverk så kika på tado Smart AC Control. Emulerar fjärrkontrollen. Tror det finns andra märken som gör samma sak
Klicka här för att svara