419 läst ·
9 svar
419 läst
9 svar
Erfarenhet av smarta radiatortermostater
Jag bytte alla analoga 70-tals termostater till smarta termostater från Danfoss 2018. Det var mitt insteg till "smart hem". Termostaterna har fungerat bra, både med Domoticz och Home Assistant, även om jag upplevt Z-wave som lite opolerat. Förra vintern la en av termostaterna av och nu har ännu en packat ihop. Frågan är om det är värt att fortsätta med smarta termostater eller om man ska gå tillbaka till analoga...? Smarta termostater kostar minst 500:-/st vilket är dubbelt så mycket som analoga. Och om de håller max tio är känns det lite ovärt.
Någon annan med erfarenheter av smarta termostater? Är det värt merkostnaden?
Någon annan med erfarenheter av smarta termostater? Är det värt merkostnaden?
Det med smarta hem, har blivit någon trend i landet. Alla ska ha något i den vägen. Men då första frågan, att ha smart på ellement är nog lite överkurs. Dom ska bara vara öppna helt ( kanske lite snålt stängda ) och ställas ner lite i sovrum kanske. Att sitta i Thailand och kolla huset, samt ställa om en del, är inget som tilltalar mig. Men i andra fall kan det vara bra med att få info, hur det står till i huset.
Men det är inte gratis att få ett s.k. smart hem, som alla försäljare trycker på att alla ska ha. Så dina smarta termostater, skit i dom och sätt vanliga. Efter sen du ställt in dom, så glömmer du att dom finns och rör dom kanske inte mer på måååånga år.
Men det är inte gratis att få ett s.k. smart hem, som alla försäljare trycker på att alla ska ha. Så dina smarta termostater, skit i dom och sätt vanliga. Efter sen du ställt in dom, så glömmer du att dom finns och rör dom kanske inte mer på måååånga år.
Har funderat på det till mitt hemmakontor. Används bara 3 dagar i veckan dagtid, övrig tid kunde man sänkt till 16 grader på schema. Men vet inte hur lång tid det skulle ta innan man hade gått plus på det.
I resten av huset ser jag ingen mening med det.
I resten av huset ser jag ingen mening med det.
Den stora behållningen är ju automatiseringen. Tycker det är väldigt skönt att fönster och utebelysning styrs via solur, att hitta vattenläckor, minimera förbrukningen avfuktaren, parera effekttarifferna, få notifiering när postlådan öppnas mm. Med Home Assistent kostar det inte mycket.J jonaserik skrev:Det med smarta hem, har blivit någon trend i landet. Alla ska ha något i den vägen. Men då första frågan, att ha smart på ellement är nog lite överkurs. Dom ska bara vara öppna helt ( kanske lite snålt stängda ) och ställas ner lite i sovrum kanske. Att sitta i Thailand och kolla huset, samt ställa om en del, är inget som tilltalar mig. Men i andra fall kan det vara bra med att få info, hur det står till i huset.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har många lampor speciellt i trädgården som styrs från Hue, det har jag glädje av.
För värmen är värmepumpen och elgolvärmen kopplad till wifi men de är nu injusterade och får rulla på med fokus på komfort. En tid styrde jag golvvärmen i badrummet efter elpriset men den största behållningen där var nog att man kunde känna med fötterna hur elpriset hade varit under dagen. "Ambient media" pratade vi om på min datautbildning
Jag tror inte man sparar många kronor på att hålla på och fippla dynamiskt med temperaturen i enstaka rum, instegskostnaden är för stor. Skulle väl vara om man har en herrgård med massa gästrum som man vill kunna styra från en kontrollpanel.
För värmen är värmepumpen och elgolvärmen kopplad till wifi men de är nu injusterade och får rulla på med fokus på komfort. En tid styrde jag golvvärmen i badrummet efter elpriset men den största behållningen där var nog att man kunde känna med fötterna hur elpriset hade varit under dagen. "Ambient media" pratade vi om på min datautbildning
Jag tror inte man sparar många kronor på att hålla på och fippla dynamiskt med temperaturen i enstaka rum, instegskostnaden är för stor. Skulle väl vara om man har en herrgård med massa gästrum som man vill kunna styra från en kontrollpanel.
Om det är värt kostnaden kan bara man själv svara på.P pfb skrev:
Men möjligheten att spara pengar genom att sänka inomhustemperaturen är bra. Hur man löser det spelar ingen roll besparingen blir den samma.
År man borta långa perioder tycker jag det är en utmärkt idé. Det går snabbt att spara in investeringen. Hur snabbt beror så klart på div förutsättningar.
Smartheten kanske inte är det viktigaste, snarare sparar man genom möjligheten att minska värmen när man inte är hemma eller när man sover.
Fast i det fallet är det nog inte radiatortermostaterna som är det naturliga sättet att sänka temperaturen. Ett vattenburet system funkar väl bäst om man inte kör ut varmare vatten i systemet än vad som behövs, så skall man vara borta en period är det väl där man lämpligen vid källan man angriper saken.O skrev:
Hos mig används rumstermostater bara för att strypa tillförseln så det inte blir för varmt om solen ligger på eller om man tillför värme på annat sätt (fullt med folk, eldar i kamin etc).
Det finns en poäng att sänka mer i vissa utrymmen än andra. Då är det ett naturligt sätt att utnyttja sina smarta termostater när man har sådana..A alfista skrev:
Absolut. Det ena utesluter inte det andra.A alfista skrev:
Tråden gällde smarta termostater, så jag begränsade mig till det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden