Hej

Behöver lite hjälp i denna djungel av automatiseringar.

Har en vattentank som sitter i en rundslinga med min värmepump. Jag vill att den skall hålla en temperatur tex 10 grader och när temperaturen går under tex 8 grader ska elpatronen gå igång och värma upp vattnet. Har idag en kontaktor (NO) som slår av och på via en strömbrytare. Men det funkar inte så bra då jag inte kan kontrollera den om jag inte är på plats.

Tänkte jag skulle bygga det på Home Assistans för att kunna bygga ut med lösningar för befintlig sol och batteri anläggning senare.

Kontaktor finns. (NO)

Det jag tänkte behövs, är en tempgivare med sladd som jag kan sätta på röret mellan tank och pump så jag får signal om vilket temp vattnet har.
Samt något som styr dessa två, givaren och kontaktorn via Home Assistant.

Har kollat på Shelly, men det finns så många modeller och blir osäker på vad som skulle kunna funka.

Tacksam för alla förslag.

/Thomas

Lekande lätt.
I detalj:
En ESP8266 , rekommenderar en Wemos D1 mini, den behöver en enkel USBladdare som strömförsörjning, till den kopplar du en eller flera DS18b20 temperaturgivare till (max 8).
Programvaran Tasmota flashar du lätt in med en USB-kabel från din datta på den här sidan:
https://tasmota.github.io/install/
Din Wemos med Tasmota har nu en websida som ser ut så här:
Tasmota websida för värmepump, visar temperaturvärden från sex DS18B20 sensorer och kontrollknappar för toggle, configuration, information och firmware upgrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den går att använda men funktionen är rudimentär.
Tasmota pratar dock direkt till din Home Assistant och då kan du få ut dina sensorer med namn, se historia och använda värdena för att styra din elpatron eller annat:
Graf över temperaturer senaste 24 timmarna för olika sensorer: utomhus, golv, värmepump och ackumulatortank, med olika färger för varje sensor.
Skapa konto

• Gilla
spontus
  • Laddar…
Just ja, din kontaktor, vad vill den ha för styrsignal?
Typ 240V, 12V, 24V eller nåt annat?

P Puffen Ingarö skrev:
Just ja, din kontaktor, vad vill den ha för styrsignal?
Typ 240V, 12V, 24V eller nåt annat?
Nu kör jag 240V..

• Gilla
RepJonas
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
Nu kör jag 240V..
Då kan du ju bara ta vilken smartplug som helst som går att styra från HA.
Personligen kör jag massvis med Sonoff S26 med Tasmota men du kan ju ta det du trivs med. :-)
Behöver du fråga mer så kör på! :-)

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Du kan ju tom ta bort ett led om du ändå ska styra 240V genom att koppla in tempavkännaren direkt i en Sonoff S26. Blir ju riktigt snyggt och smidigt och går att styra lokalt i pluggen eller via Home Assistant.

Sonoff S26 smart plug och DS18B20 temperatursensor på ett skrivbord, ansluten strömuttag i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Shelly uni är precis de du söker utan att bland in något annat.

Du kan ansluta 3 eller 5 tempsensorer på samma "tråd"
Och du kan styra 2 utgångar.
Du kan schemalägga samt styra mot temp.
Och den ansluter mot wifi..

• Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
K
Det finns Shelly Plus Add-on. Då kan du sätta det på en vanlig shelly. Ansluta tempgivaren dit. Sedan gör du grundautomationen där. Då fungerar den standalone. Om det är viktigt. Med senaste (eller ev. näst senaste) så går det göra avancerade script. Sedan en watchdog-funktion som kollar om home Assistant är vid liv och avgör om lokala styrning ska vara aktiv eller ej

• Gilla
jackt
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hur mycket drar elpatronen ? Du kan inte bara göra det enkelt och köpa en sådan här. Max 3600w står det, men jag hade nog inte kört mer än 1000 genom ett schuko. En 200hundring.

[bild]
I InsidersUnited skrev:
Hur mycket drar elpatronen ? Du kan inte bara göra det enkelt och köpa en sådan här. Max 3600w står det, men jag hade nog inte kört mer än 1000 genom ett schuko. En 200hundring.

[bild]
Elpatronen är 3-fas, 3000w.. har prövat en liknande som skulle slå till kontaktorn. Fick det aldrig att funka..

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Till min badtunna kör jag Zigbee (via Domoticz och ConBee). En enkel temperatursensor mäter temperaturen och en smartplug styr om värmen är på eller av. Denna smartplug är prisvärd, men köp efter Black Friday på Ali, just nu är allt dyrare...
https://www.aliexpress.com/item/1005009503753957.html

Det finns dock inte många tempmätaren med extern tempgivare till Zigbee, denna fungerar dock bra:
https://www.aliexpress.com/item/1005008143705428.html

Och den innehåller relä också. Den skall in snart hemma hos mig. Jag kommer använda den när jag flyttat in vattnet inomhus i tankar mellan baden (för att spara energi).

Tänk efter en gång extra bara, vad händer om den inte aktiverar när den ska? Min erfarenhet av hembyggen är att de plötsligt lägger sig på rygg för att man missat något i koden, men det kanske bara är jag som är oerfaren.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
J jhall skrev:
Tänk efter en gång extra bara, vad händer om den inte aktiverar när den ska? Min erfarenhet av hembyggen är att de plötsligt lägger sig på rygg för att man missat något i koden, men det kanske bara är jag som är oerfaren.
Bra om det går att konstruera så att den aktivt måste blockera, och om saker går åt skogen så funkar den vanliga automatiken.

• Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Jag brukar bygga med dubbla system. När det gäller värmning i min badtunna så har jag en mekanisk termostat också, men den är ju svårare att justera tempen med så den är backup.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns dock inte många tempmätaren med extern tempgivare till Zigbee, denna fungerar dock bra:
[länk]

Och den innehåller relä också. Den skall in snart hemma hos mig. Jag kommer använda den när jag flyttat in vattnet inomhus i tankar mellan baden (för att spara energi).
Hittade den hos Amazon, men där står det att den behöver en gateway för att funka?

https://www.amazon.se/Dytabepl-Zigb...f9-84ed-8b01c78d0141&pd_rd_i=B0DYJRZYDY&psc=1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.