Villalarm & Hemautomation
useless: [citat] Jag ska testa att flytta orgoniten. Men som du är inne på kanske inte tomten gillar att lampan lyser på natten.
gmogmo: [citat] La till en "last" och då dök den upp på en gång i HA... Tack för hjälpen!
Cff: [citat] Jag behöver trycka på programmeringsknappen. Detta gäller dels den Quad som jag inte kommer åt och dels en annan som jag kommer åt (där behöver jag vid varje download trycka på knappen). Övriga (osäker på om de alla är Quad+) kan jag uppdaterade genom att i ETS trycka på use serial number.
moonsire: [citat] Den här finns ju: https://remne.tech/wimbib/
Karl Heinz: [citat] Jag har några 810 modeller, både med och utan solcellsladdartillbehör. Jättenöjd.
Kalle Karlsson7837: Uppdatering! Jag lämnade tillbaka plugg S gen3 och bytte till samma fast outdoor, den funkade direkt. Nu kör jag värmefläkt i garaget och låter Shelly BLU T&H termometer styra fläkten beroende på temperaturen i garaget.
Gallianoman: Jag svarar mig själv, ifall någon annan undrar…. Det går utmärkt - sen att appen är lite dålig, det är en annan sak… 😊
O: [citat] Standard innebär att man enas om ett gemensamt sätt. Som att mäta i meter och grader Celsius. Så, ja produkter som följer samma standard fungerar ihop. Vara kompatibla. Problemet med nyare standarder är att de ofta inte alltid är implementerade korrekt. Med resultat att det inte fungerar som tänkt. Det kan t.o.m. vara så att produkter från samma tillverkare fungerar lite olika.
Rewrap: Denna färdiga produkt med öppen källkod byggt på esp32 finns att köpa annars. Har kört den i ett år nu tillsammans med home assistant och är väldigt nöjd. Går att köra standalone också. https://www.amsleser.no/home/1-41-pow-k-han-port-reader-for-kamstrup-omnipower-meters.html#/23-enclosure-with
Spiksmeden: Flyttade till hus för 1,5 år sedan där det satt relativt nya kameror och detektorer på dörrar. 479:-/mån ville de ha efter en 3 månaders gratisperiod vill jag minnas, men de där komponenterna har successivt hamnat på tippen med övriga byggsopor under renoveringens gång.
Hannuse: [citat] Håller med. Reagerade dock på att den skulle vara till besvikelse för många, vilket jag inte delar. I alla fall inte i min skrala vänkrets, och inte heller på andra forum. De få problem jag har haft har berott på egen inkompetens, och detta har lösts via Homeys forum. En tredje väg att gå kan vara att TS provar någon av mina två Znet som ligger i en låda 😀
krfsm: [citat] Shelly har en som kanske kan funka? https://www.shelly.com/products/shelly-blu-trv-single-pack "Two operating modes: Supports temperature-based control (TRV mode) and manual valve control (%) for flexible heating management" Fanns indikationer på att det kan gå att göra en bit ner i den här tråden.
tophee: I år (eller i Göteborg) heter det numera "Trygghetspaket". Dock inte riktigt så oemotståndlig som det erbjudande som @bergquist fick: 20% rabatt på hemförsäkringen, några gratisprylar, installation 495 kr, men sedan kostar det 289 kr i månaden. Med försäkringsrabatten blir det i vårt fall 233 kr i månaden. Men om det inte går att koppla till HA, så är det inte för mig. Men annars
nybyggarn3: [citat] Glöm (eventuellt) tidigare svar. Ska hem och kolla hur värmarens termostat är ställt. Det har jag inte tänkt på. Tycker dock att termostaten borde ha hysteres. Edit: Det skulle dock handla om en elektrisk störning vid tillslag som inte har att göra med viken sida om värmaren givaren sitter på.
Dan_j: [citat] Bifogar bilder hur det ser ut i kameran. Routern är en sagecom cs 50001 och jag har Telia fiber. Har endast den rotern. Verkar inte kunna ändra inställningarna i kameran via appen. Routern är återställd så är så som den kom. När jag är på WiFi så får jag aviseringar från kameran, men kan inte komma in på något. Via mobildata fungerar allt utan problem.
Hannuse: [citat] Nu är det en tråd för HA, men du frågade även efter ett dedikerat larmsystem När det gäller inbrottslarm så har jag helt ersatt mitt larmsystem med övervakningskameror som har AI-funktioner. På så sätt får jag en notis INNAN inbrottet sker, och kan även bedöma om det var någon bekant eller om det var "skarpt läge". Kör med kameror från Arlo, och det går att ställa in
Dudeish: Har skapat en esphome configuration för detta. har en esp32 med dht22 sensor på. ger rätt nogranna värden för temperatur och rH Den räknar ut: vattenånga i g/m3 Daggpunkt Temperturskillnad mellan daggpunkt och nuvarande temperatur Risk för möggel vid 0-50 grader, 0-3 Risk i text, low, medium, high och critical https://github.com/stefanh12/HA/blob/main/vinden-temp.yaml
O: [citat] Det finns en poäng att sänka mer i vissa utrymmen än andra. Då är det ett naturligt sätt att utnyttja sina smarta termostater när man har sådana.. [citat] Absolut. Det ena utesluter inte det andra. Tråden gällde smarta termostater, så jag begränsade mig till det.
klaskarlsson: [citat] På mitt Yale så funkar nädäppningen så att man vrdier vredet tills det öppnar mekaniskt (vet inte exakt hur många grader, men man känner ett tydligt motstånd) - det drar mekaniskt undan låskolven så man kan öppna dörren
knightjocke: Homey eller home assistant är två system som kan ta in alla produkter i ett interface. Om din värmepump inte har app/nätverk så kika på tado Smart AC Control. Emulerar fjärrkontrollen. Tror det finns andra märken som gör samma sak
jackt: Då är del 2 löst också, att få bilen att ladda efter 50%. På VW Golf Hybrid så finns denna funktion där man kan sätta avresetider och bilen ska vara laddad och varm. [bild] På varje schema finns några val, om jag trycker bort "laddning", så satte bilen igång att ladda igen efter 50%. Så nu kommer den bara vara varm kl 7 varje vardagsmorgon. Att den skall vara laddad eller inte
Alfredo: [citat] Just denna del löser du enkelt med en vanlig termometer och lite tålamod. Ställ elementratten på ett sätt, vänta någon dag eller så och läs av termometern. Ändra elementratten och gör om. Och så vidare... Sen tror jag du sparar mindre än du önskar med tillfälliga temperatursänkningar dagtid utan det enda som egentligen ger "riktiga" besparingar är en mer permanent
andreaskiesler: I think, TP-Link are really good. They have tons of features, like tracking people and pets and the app is really good. I use them in HomeAssistant too.
Västerbottensgård60: Hej, hur gick det för dig @Christian84, fick du hem brandvarnarna från eu-shoppen? Är på gång att beställa jag med och det var ju betydligt bättre pris där!
Hannuse: [citat] Ja, med Energy+ får du bland annat trefasiga grafer på spänning, energi och effekt. Men trist om elmätaren inte levererar dessa data, man tappar ju lite av finessen då....surt..
LJA: Ajax har tillverkning i ett antal länder inte bara Ukraina.
anders07: Det löste sig genom att jag "bröt" dörren lite fram och tillbaka och då låste den upp efter lite racklande. Det är för att dörren svällt lite så det blivit för tight. Jag har justerat karmen lite inåt och nu fungerar det som det ska. Random blinkande knappar betyder alltså att låset inte "orkar", eller kan, dra låskolven.