2 233 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Jag vill automatisera min styrning av elpatron på vattentank
Det tror jag är en bra lösning. Sedan får du igång en basic styrning i själva shelly. Och gör så att du kan göra override på den styrningen i home assistant, om du vill ta in elpris, sol eller batteri osvjackt skrev:
Fick hem dosorna idag. Satt och funderade hur de skulle kopplas in. Trodde jag tänkte rätt men det tyckte inte jordfelsbrytaren.. Någon som kan leda mig rätt?
Tre faser går från central till el-patron. Jord går vid sidan om. Nollan finns där från centralen.
Antar jag skall koppla det som att jag "tänder/släcker en lampa" men utan strömbrytare..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre faser går från central till el-patron. Jord går vid sidan om. Nollan finns där från centralen.
Antar jag skall koppla det som att jag "tänder/släcker en lampa" men utan strömbrytare..
Redigerat:
En liten uppföljning, har nu kört några dagar och det funkar som det var tänkt. Tack till alla som har kommit med förslag. Den pendlar nu tempen på vattnet mellan ca 9-12 grader. Har ännu inte fått home assistans grejerna så har bara kört via Shelly appen.
Finns mycket som man nu vill automatisera..
Nästa steg är att begränsa att el-patronen inte går när pannan går, sedan att styra billaddaren att den också bara går när ingen av pannan eller el-patronen går.. Enkelt sätt att effektbegränsa hoppas jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finns mycket som man nu vill automatisera..
De sakerna gör jag redan (ungefär, LLVP, FLVP, badtunna och 2st laddboxar). Det fungerar väldigt bra.jackt skrev:
En liten uppföljning, har nu kört några dagar och det funkar som det var tänkt. Tack till alla som har kommit med förslag. Den pendlar nu tempen på vattnet mellan ca 9-12 grader. Har ännu inte fått home assistans grejerna så har bara kört via Shelly appen.
[bild][bild]
Finns mycket som man nu vill automatisera..Nästa steg är att begränsa att el-patronen inte går när pannan går, sedan att styra billaddaren att den också bara går när ingen av pannan eller el-patronen går.. Enkelt sätt att effektbegränsa hoppas jag.
Det jag inte klurat ut än är hur mycket marginal jag skall hålla igen för att inte matlagningen skall toppa upp allt för mycket...
Klicka här för att svara