Villalarm & Hemautomation
chemma: Drog kablar idag så blev en sån här istället https://konnected.io/products/konnected-alarm-panel-pro-12-zone-kit Då kan jag också koppla in trådade deckare om jag skulle vilja.
elmont: https://bestshoptest.com/best-wildlife-camera-in-se-2025/?gad_source=1&gad_campaignid=22195776431&gclid=CjwKCAiA24XJBhBXEiwAXElO3xq_V4Vu_PMrH1KzG53xk87TfcU4TxkZUERkgx_Tmd0ZfR5_OaDgPRoCYkAQAvD_BwE
styren: Tack, skall läsa på lite. Bra förslag. Tre uthus är det. Tänkte mäta den samlade effekten ( alla faserna) från samtliga uthus. Alltså inte elementen specifikt utan totalsumman av hela förbrukningen. Det är draget en ledning från boningshuset till uthus1. Därifrån mätarskåpet till ytterligare två uthus.
Etnoy: Ajax har en hyfsad men inte perfekt integration till home assistant som körs lokalt via sia. Funkar helt ok.
Ursidae: Bumpar tråden. Hur är erfarenheten nu efter några år? Behöver byta laem och Safeland verkar vara ett attraktivt alternativ. Föredrar att öga prylarna själv och bara ha en låg löpande kostnad för tjänster.
paralun: [citat] Här har du en svensk sida om hemautomation https://automatiserar.se/
RoAd: Ja, reolink är ett bra val. De följer standarder och kräver inga molntjänster för att fungera.
corre: Ja, det blir troligen separerat lösning till slut. Men WAF-faktorn med avlämning via Doorman är svårslagen ;)
Automateur: [citat] För ev framtida experiment kan det vara bra att veta att kameran stöder ONVIF, dvs du kan köra en egen kameraserver (Blue Iris, Frigate etc) i en egen dator. Om du någon gång skulle få lust till det. [bild]
Antal: [citat] Du har rätt att säga upp med omedelbar verkan om larmet är så gammalt allt enligt deras skyldighet om larmet ej fungerar.
Hannuse: Jag kör med Arlos kameror, och är mycket nöjd. Kräver dock att du besöker huset ca en gång per halvår (batteribyte), om du inte vill driva dom via nätanslutning. Enda begränsningen som jag har upptäckt är att dom stänger ner vid bra precis 20 minusgrader, men kommer tillbaka när det blir varmare än minus 20.
Mattias_Jo1: [citat] Tack, ja får fundera lite. Kanske slutar med Homey Pro trotts allt😅. Kan man lägga in HUE utan behov av HUE bridge och t ex IKEAs
useless: [citat] Att vara beroende av molntjänster är ju värdelöst.
paralun: [citat] Kollade på HAN-ports läsaren, P1IB och det är en svensk liten firma, Remnetech som skapat den. Kör hans lösning för min digitala vattenmätare. Om P1IB https://remne.tech/p1ib/ Github https://github.com/remne/p1ib Har du WiFi täckning till elmätaren? Dubbelkollat att din elmätare stöds i listan hos m.nu?
KMNelhas: [citat] Gissar det så det känns som en rätt så skottsäker approach att labba med inomhus- och utomhuspemperaturen istället för att flytta värmekurvan på timbasis.
Focksson: Jag kontaktade kundtjänst och de sa då att det inte gick att göra på detta vis. Vad som hänt efter det vet jag dock inte. Har bytt en av två termostater i det aktuella rummet och det känns som att regleringen har blivit bättre med Wisers termostat faktiskt. Men det kan ju vara inbillning. 😁
Mattias_Jo1: Hej Har lite ågren, skall flytta till nytt hus mitt tidigare hade en Yale classic inte uppkopplad som funkat bra i många år. Men nu när jag kan välja och har då funderat på Nimly Code. Tänkte försöka minska antalet bryggor och för kunna använda den remote och t ex ha en zigbee modul som jag även kan använda till belysning. Är då Nimly ett bättre val för andra saker? Behöver
AndersPS: [citat] Utrustningen har en knapp, av/på och kostar under tusen spänn. Men mer sannolikt är att målgruppen tjuvar du tänker på skoter fullständigt i att det finns ett larm och tar dig in ändå. Sannolikheten att de skulle åka fast bara för att det finns larm är minimal jämfört med utan larm.
A_Camera: [citat] Att koppla trådade sensorer till Ajax är inte ett problem alls. Jag har själv Ajax med trådade sensorer. Rubbet, magnetkontakter, rörelsedetektorer, brandlarm, fönsterkross, fukt. Kamera knappsats är de enda som inte kan trådas in. Men det finns en bra app, så knappsats är inte ett måste.
A_Camera: [citat] Då får du nog kalla på en larminstallatör och koppla till en IR detektor plus en extra siren från Ajax. Kostar säkert minst 2-2500kr + arbetskostnader om du inte kan konfigurera allt själv. Jag menar, du vill ha dörren på vid gavel och vill ha en signal när någon kommer in och rör sig i hallen, men inte vill ha larmet på. Det kräver nog att det definieras ett speciellt
Mr L: [citat] Du kan välja minsta lagring på Unifi NVR. Sen kan du koppla Dropbox, NAS, google Drive och Onedrive för extra lagring. [bild]
turbo100: Intressant tråd. Jag sa kolla med min kompis om hen tänker flasha några kretsar eller inte ;) Just nu tänker hen tända och släcka sitt akvarium utifrån när solen går upp/ner, men man vet ju aldrig vad hen får sig i framtiden :O Efter denna diskussion så blir det shelly, jag köper ett par till mig själv oxå. Tack!
Juliastellah: Säkra Larm har varit i rekonstruktion men är sedan några veckor tillbaka ute ur den. Allt ser stabilt ut med bolaget som även har nya ägrare så tror inte det finns någon orsak att vara orolig.
Sebastian_S: En lösning skulle vara att byta låshus mot en 566-50Z ( Assa) Då kan du montera tillbaka samtliga behör och använda Aqara U200 som ett motorvred på insidan. Assa 566 är en ''rullkista'' så du behöver inget trycke på dörren. Du kommer behöva fräsa upp så att låshuset passar. Men om du ändå måste fräsa upp för en 225 mm kista kan du köra på en Yale L3S (smalare insida. Montera
alfista: LandisGyr kan bara mäta vad du importerar/exporterar från nätet, vad solcellerna producerar kan den inte mäta eftersom den inte vet vad hushållet förbrukar. Exporten är ju solcellernas produktion minus hushållets egna förbrukning.
turbo100: [citat] Hej, Det var fel på adaptern. Jag hade en annan liggande och med den fungerade det så jag får skicka tillbaka den som inte funkade till Amazon. Screen bl.a dog direkt och jag såg att adaptern kopplade ner när jag kikade mer noga. Nu funkar det bra :)
Unikt namn: Timer i några fönsterlampor kanske kan va en start? Hon slutar antagligen ungefär samma tid varje dag, och det är väl mysigt om hemmet redan är ljust när hon kommer hem. Finns allt från gamla vrid timers till helt digitala med tillhörande app. Ska du börja med Philips HUE eller Ikea Trådfri så bör du ha ett intresse för sånt. Men då går det relativt enkelt (om än dyrt) att
Tomas_12345: Hej Alla, Det slutade med ett Acresecurity/SPCS larm där vi kör elbläck dagtid och motorlås när ingen är på plats. Systemet fungerar bra men tyvär så känner jag att SPCS/Acresecurity mjukvara för att administrera systemet är helt under all kritik. Det känns som en mjukvara som slutades utveckals typ 2005 och hade det inet varit för att den kunde sköta inpassering och motorlås(