Hej

Jag fortsätter mina små steg att automatisera hemma. Första försöket funkar riktigt bra med elpatronen i vattentanken, så jag tänkte öka svårighetsgraden lite. Nu vill jag styra när bilen ska laddas eller inte..

Har en Golf Hybrid (10kW) och laddar den med en portabel billaddare via ett 3-fas uttag då jag inte kan ha en fast stolpe någonstans. Det funkar som det ska, men jag vill starta och stoppa laddningen när jag vill istället för att bilen ska styra det.

Laddbox för elbil med synliga komponenter som kontaktor och jordfelsbrytare, placerad på mörk yta med kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är laddboxen. Den har en kontaktor, en jordfelsbrytare och lite elektronik som styr hur många A man kan använda.

Elinstallation för bilens laddbox med kontaktor, jordfelsbrytare och olika kablar, inklusive en Shelly-enhet för styrning.
Skapa konto

Har kopplat in Shellyn på samma sätt som jag kopplade in den till el-patronen. Struntade först att inte koppla in kontaktor-styrningen från boxen, utan bara från Shellyn, men då ville inte rikligt bilen börja ladda. Så när jag sedan kopplade in den sladden också, så funkar laddningen, men Shellyn kan inte styra något.

Kopplingsbox med flera kablar, bland annat en Shelly-enhet, ansluten för att styra laddning av en Golf Hybrid med en portabel billaddare.
Skapa konto
Närbild av flera elektriska kablar olika färger, en grön kontakt och en orange kopplingsklämma i en elbox.
Skapa konto

Det jag nu funderar på är om jag på något sätt kan använda den röda ledningen från bilen, antar att det är den som skickar infon till boxen när den vill ha laddning eller inte? Skulle Shelly kunna använda den på något sätt, tänkte på SW-porten på Shellyn.

Nästa problem som jag har, är att bilen bara kan ladda upp till 50% utan att man "måste starta laddning" via en knapp eller genom scheman. Är det någon som vet om det går att gå runt på något sätt?

Farstatjej90
Alltså jag bara slänger ut nåt utan att veta, men är det där rätt Shelly? Styrningen, är det inte lågspänning? Tror du ska ha Shelly Uni?🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alltså jag bara slänger ut nåt utan att veta, men är det där rätt Shelly? Styrningen, är det inte lågspänning? Tror du ska ha Shelly Uni?🤔
Ok. Har ingen aning hur det är. Antog att det skulle funka.. får kolla vidare om man hittar mer info, tacksam för alla förslag och idéer.

Antar att det är kontaktorn du vill styra via Shelly ? Det borde funka.

Nu är det lite svårt att se allt men kontaktorn kan du få att sluta via Shellyn.

jackt jackt skrev:
Hej

Jag fortsätter mina små steg att automatisera hemma. Första försöket funkar riktigt bra med elpatronen i vattentanken, så jag tänkte öka svårighetsgraden lite. Nu vill jag styra när bilen ska laddas eller inte..

Har en Golf Hybrid (10kW) och laddar den med en portabel billaddare via ett 3-fas uttag då jag inte kan ha en fast stolpe någonstans. Det funkar som det ska, men jag vill starta och stoppa laddningen när jag vill istället för att bilen ska styra det.

[bild]

Detta är laddboxen. Den har en kontaktor, en jordfelsbrytare och lite elektronik som styr hur många A man kan använda.

[bild]

Har kopplat in Shellyn på samma sätt som jag kopplade in den till el-patronen. Struntade först att inte koppla in kontaktor-styrningen från boxen, utan bara från Shellyn, men då ville inte rikligt bilen börja ladda. Så när jag sedan kopplade in den sladden också, så funkar laddningen, men Shellyn kan inte styra något.

[bild] [bild]

Det jag nu funderar på är om jag på något sätt kan använda den röda ledningen från bilen, antar att det är den som skickar infon till boxen när den vill ha laddning eller inte? Skulle Shelly kunna använda den på något sätt, tänkte på SW-porten på Shellyn.

Nästa problem som jag har, är att bilen bara kan ladda upp till 50% utan att man "måste starta laddning" via en knapp eller genom scheman. Är det någon som vet om det går att gå runt på något sätt?
Du kanske har sett att shelly har en dedikerad trefasladdare som går utmärkt att styra via wifi eller bara lokalt? Funkar bra än så länge tycker jag o köpte den för drygt 2k:

https://www.shelly.com/products/topac-portable-ev-charger-11kw-eve01-11r

Men en stor del av idén kanske var att skruva o då blir det ju kontraproduktivt :-)

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
K
J Jeppson skrev:
Antar att det är kontaktorn du vill styra via Shelly ? Det borde funka.

Nu är det lite svårt att se allt men kontaktorn kan du få att sluta via Shellyn.
Den har jag fått att funka. Men det verkar som man måste också kunna ”prata” med bilen, och det tror jag sker med den röda kabeln som kommer från bilen. Annars startar inte laddningen verkar det som.

Ja, det har du rätt i.

Då kan inte jag hjälpa dig mer tyvärr.
Men det finns dom som byggt egna laddboxar, sök på forumet, tror en Pacman har byggt egna.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Det är nog inte bara att bryta kontaktorn sådär, det sker normalt kommunikation mellan laddbox och bil.

Men @pacman42 har byggt sin egen box och borde vara mer inläst på detaljerna.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Du har ingen dokumentation för laddboxen? Den kan ha nån plint på kretskortet för styrning av/på med lågspänning alternativt modbus-protokoll

13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog inte bara att bryta kontaktorn sådär, det sker normalt kommunikation mellan laddbox och bil.

Men @pacman42 har byggt sin egen box och borde vara mer inläst på detaljerna.
Man talar om för bilen och laddaren att man avslutar laddningen genom att signalen mellan dem bryts några tiotal millisekunder (till sekunder) innan man drar ur sladden. På detta sätt slipper man svetsa pinnarna i kontakten.

Samma sak gäller när man slår till och från laddning via kommandon till laddboxen. Man talar om att laddningen skall avslutas och då släpper kontaktorn automatiskt. Då slipper man svetsa kontakterna i kontaktorn också.

Man vill verkligen inte bryta rakt av med 16A.

Jag byggde mina tre laddare utifrån denna protokollspecen:
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

På kopplingsschemat kan du lätt se vilken tråd du skall bryta. Öppna en laddsladd och koppla in dig i den...

Edit: eller så bryter du bara den ledaren inne i boxen.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Är det inte bättre att skaffa en laddbox som har funktionerna integrerade? Det känns som att detta labbandet kan bli dyrt…

• Gilla
philsson87 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att mina laddare består av en 30 kronors CPU, reläer som styr kontaktorerna, kontaktorer (två faser på ena samt fas och nolla på den andra) några motstånd, en transistor, 12V nätagg, 12V till 5V buck converter och lite mjukvara. Inga konstigheter alls...

Attitudeswe
Kan inte Shellyn bara öppna/stänga CP/PP för att simulera att kabeln är i/ur?

• Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kan inte Shellyn bara öppna/stänga CP/PP för att simulera att kabeln är i/ur?
Som jag skrev i inlägg 10 (om än mindre explicit).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.