Hej
Jag fortsätter mina små steg att automatisera hemma. Första försöket funkar riktigt bra med elpatronen i vattentanken, så jag tänkte öka svårighetsgraden lite. Nu vill jag styra när bilen ska laddas eller inte..
Har en Golf Hybrid (10kW) och laddar den med en portabel billaddare via ett 3-fas uttag då jag inte kan ha en fast stolpe någonstans. Det funkar som det ska, men jag vill starta och stoppa laddningen när jag vill istället för att bilen ska styra det.
Detta är laddboxen. Den har en kontaktor, en jordfelsbrytare och lite elektronik som styr hur många A man kan använda.
Har kopplat in Shellyn på samma sätt som jag kopplade in den till el-patronen. Struntade först att inte koppla in kontaktor-styrningen från boxen, utan bara från Shellyn, men då ville inte rikligt bilen börja ladda. Så när jag sedan kopplade in den sladden också, så funkar laddningen, men Shellyn kan inte styra något.
Det jag nu funderar på är om jag på något sätt kan använda den röda ledningen från bilen, antar att det är den som skickar infon till boxen när den vill ha laddning eller inte? Skulle Shelly kunna använda den på något sätt, tänkte på SW-porten på Shellyn.
Nästa problem som jag har, är att bilen bara kan ladda upp till 50% utan att man "måste starta laddning" via en knapp eller genom scheman. Är det någon som vet om det går att gå runt på något sätt?
Jag fortsätter mina små steg att automatisera hemma. Första försöket funkar riktigt bra med elpatronen i vattentanken, så jag tänkte öka svårighetsgraden lite. Nu vill jag styra när bilen ska laddas eller inte..
Har en Golf Hybrid (10kW) och laddar den med en portabel billaddare via ett 3-fas uttag då jag inte kan ha en fast stolpe någonstans. Det funkar som det ska, men jag vill starta och stoppa laddningen när jag vill istället för att bilen ska styra det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är laddboxen. Den har en kontaktor, en jordfelsbrytare och lite elektronik som styr hur många A man kan använda.
Logga in
Skapa konto
Har kopplat in Shellyn på samma sätt som jag kopplade in den till el-patronen. Struntade först att inte koppla in kontaktor-styrningen från boxen, utan bara från Shellyn, men då ville inte rikligt bilen börja ladda. Så när jag sedan kopplade in den sladden också, så funkar laddningen, men Shellyn kan inte styra något.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det jag nu funderar på är om jag på något sätt kan använda den röda ledningen från bilen, antar att det är den som skickar infon till boxen när den vill ha laddning eller inte? Skulle Shelly kunna använda den på något sätt, tänkte på SW-porten på Shellyn.
Nästa problem som jag har, är att bilen bara kan ladda upp till 50% utan att man "måste starta laddning" via en knapp eller genom scheman. Är det någon som vet om det går att gå runt på något sätt?
Du kanske har sett att shelly har en dedikerad trefasladdare som går utmärkt att styra via wifi eller bara lokalt? Funkar bra än så länge tycker jag o köpte den för drygt 2k:jackt skrev:
Hej
[bild]
[bild]
[bild] [bild]
https://www.shelly.com/products/topac-portable-ev-charger-11kw-eve01-11r
Men en stor del av idén kanske var att skruva o då blir det ju kontraproduktivt
K
Den har jag fått att funka. Men det verkar som man måste också kunna ”prata” med bilen, och det tror jag sker med den röda kabeln som kommer från bilen. Annars startar inte laddningen verkar det som.J Jeppson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 833 inlägg
Man talar om för bilen och laddaren att man avslutar laddningen genom att signalen mellan dem bryts några tiotal millisekunder (till sekunder) innan man drar ur sladden. På detta sätt slipper man svetsa pinnarna i kontakten.13th Marine skrev:
Samma sak gäller när man slår till och från laddning via kommandon till laddboxen. Man talar om att laddningen skall avslutas och då släpper kontaktorn automatiskt. Då slipper man svetsa kontakterna i kontaktorn också.
Man vill verkligen inte bryta rakt av med 16A.
Jag byggde mina tre laddare utifrån denna protokollspecen:
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
På kopplingsschemat kan du lätt se vilken tråd du skall bryta. Öppna en laddsladd och koppla in dig i den...
Edit: eller så bryter du bara den ledaren inne i boxen.
Jag kan lägga till att mina laddare består av en 30 kronors CPU, reläer som styr kontaktorerna, kontaktorer (två faser på ena samt fas och nolla på den andra) några motstånd, en transistor, 12V nätagg, 12V till 5V buck converter och lite mjukvara. Inga konstigheter alls...
Här är en länk till den andra tråden om att bygga laddbox, den första länkas ett par inlägg ned i den också:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dags-att-bygga-ny-laddbox.462377/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dags-att-bygga-ny-laddbox.462377/