Nyinköpt Homewizard P1 mätare, inkopplad i elmätare med med hjälp av en HAN-konventerare och strömadapter.

Som jag har förstått ska det finnas möjlighet att kunna se förbrukning av alla tre separata faser med denna manick, men det verkar inte fungera här trots Energy + abonnemang. Allt annat verkar funka som det ska, jag kan se totala förbrukningen i realtid och all det där.

Är det möjligtvis någon inställning/justering som behöver göras eller är det bara så att jag har så dålig elmätare att det inte går att få ut den datan ur den?

Upplands Energi elmätare KAIFA MA304H4D
Appvy för Homewizard P1 med felmeddelande om att 3-fas distribution inte stöds, visar strömtotal och förbrukningsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En exempletikett av elmätaren KAIFA MA304H4D med inzoomade beskrivningar av dioder, LCD-display, kontrollampa och användargränssnitt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet du vilken IP-adress din Homewizard P1 har på nätet så kan du se vilken information mätaren levererar. Skriv in adressen i din webläsares adressfält på formatet http://192.168.1.19/api/v1/data
Beroende på vilken webläsare du har kan du behöva trixa lite för att få det i läsbar form.

A alfista skrev:
Vet du vilken IP-adress din Homewizard P1 har på nätet så kan du se vilken information mätaren levererar. Skriv in adressen i din webläsares adressfält på formatet [länk]
Beroende på vilken webläsare du har kan du behöva trixa lite för att få det i läsbar form.
Lite osäker om jag gjort rätt, men det här är det jag fick fram:

Wifi","wifi_strength":58,"meter_model":"HDLC_NO_OBIS","unique_id":"","total_power_import_kwh":128289.582,"total_power_import_t1_kwh":128289.582,"total_power_export_kwh":0.000,"total_power_export_t1_kwh":0.000,"active_power_w":2024.000,"active_voltage_l1_v":236.000,"active_voltage_l2_v":235.800,"active_voltage_l3_v":233.000,"active_current_a":9.090,"active_current_l1_a":1.091,"active_current_l2_a":0.844,"active_current_l3_a":7.155,"external":[]

tommib
Den skickar ju ut spänning och strömmen per fas så det är bara att räkna. Min skickar iofs aktiv effekt också men det kanske är skillnader mellan olika implementationer av P1-protokollet

• Gilla
NiOh
  • Laddar…
Protokollet är nog det samma, men det verkar om om olika elmätare skiljer i hur utförlig information de skickar ut på porten, min mätare skickar också ut effektvärden per fas, resultatet ovan talar bara om strömmen per fas.

Läser man dokumentationen från Homewizard så står det:
The /api/v1/data endpoint allows you to get the most recent measurement from the device. All data points are "optional"; The API does not send data points that are null or not available at all. This mostly depends on the connected smart meter.

Tyvärr verkar appen från Homewizard bara arbeta med effektvärden, kan inte se att den visar någon graf med ström, men det kan för all del vara värt att kolla med supporten på Homewizard.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
N NiOh skrev:
Nyinköpt Homewizard P1 mätare, inkopplad i elmätare med med hjälp av en HAN-konventerare och strömadapter.

Som jag har förstått ska det finnas möjlighet att kunna se förbrukning av alla tre separata faser med denna manick, men det verkar inte fungera här trots Energy + abonnemang. Allt annat verkar funka som det ska, jag kan se totala förbrukningen i realtid och all det där.

Är det möjligtvis någon inställning/justering som behöver göras eller är det bara så att jag har så dålig elmätare att det inte går att få ut den datan ur den?

Upplands Energi elmätare KAIFA MA304H4D
[bild][bild]
Jag fick Dala Energi att byta protokoll i porten från P1 till HAN då jag också körde med adaptern. Efter de gjorde den inställning så hoppade visningen igång på alla tre faser direkt.

A alfista skrev:
Tyvärr verkar appen från Homewizard bara arbeta med effektvärden, kan inte se att den visar någon graf med ström, men det kan för all del vara värt att kolla med supporten på Homewizard.
Tyvärr verkar det vara så, men prylen i sig tar in mer än vad appen kan visa, lite trist.
Men integrerar man den i ett "smart-hem" system, så kan man se "allt", även strömvärden.
Håller dock med om att appen skulle kunna få vara lite "fylligare".

Hannuse Hannuse skrev:
Tyvärr verkar det vara så, men prylen i sig tar in mer än vad appen kan visa
Japp, fast som synes handlar det även om vilka värden mätaren bjuder på så därför kan det skilja från nätbolag till nätbolag vad man får även om man kör egen lösning som Homey, Home Assistant eller liknande. Sen är det väl så att appen visar lite mer om man abonnerar på Homey Energy+ har jag för mig.

A alfista skrev:
Japp, fast som synes handlar det även om vilka värden mätaren bjuder på så därför kan det skilja från nätbolag till nätbolag vad man får även om man kör egen lösning som Homey, Home Assistant eller liknande. Sen är det väl så att appen visar lite mer om man abonnerar på Homey Energy+ har jag för mig.
Ja, med Energy+ får du bland annat trefasiga grafer på spänning, energi och effekt.
Men trist om elmätaren inte levererar dessa data, man tappar ju lite av finessen då....surt..

• Gilla
Lars.rpk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.