10 944 läst ·
109 svar
11k läst
109 svar
Larmdjungeln - Garda, Verisure eller Ajax!?
Gick i tankarna att byta till Ajax för att även få kameror och dörrklocka i samma system samt att det verkar vara hög kvalitet på komponenterna. Men några punkter får mig att fundera ett varv till:
-Molnlagring av video kan bara köpas genom återförsäljare? Inte så kul att betala även till en tredje part som man inte vet finns kvar i längden?
-Ajax är baserade i Ukraina. Långsiktig stabilitet och prioriteringingar för bolaget känns lite oklara. Men samtidigt vill man ju stötta genom att köpa Ukrainska produkter och tjänster.
-Oklart hur väktarbolagen ställer sig till att övervaka ett amatörinstallerat Larm? Man kan ju skicka förfrågningar i appen men man vet inte hur de svarar?
-Molnlagring av video kan bara köpas genom återförsäljare? Inte så kul att betala även till en tredje part som man inte vet finns kvar i längden?
-Ajax är baserade i Ukraina. Långsiktig stabilitet och prioriteringingar för bolaget känns lite oklara. Men samtidigt vill man ju stötta genom att köpa Ukrainska produkter och tjänster.
-Oklart hur väktarbolagen ställer sig till att övervaka ett amatörinstallerat Larm? Man kan ju skicka förfrågningar i appen men man vet inte hur de svarar?
1) Varför inte lagra lokalt? Jag hade inte velat betala för att lägga integriteskänsliga videoklipp på någon annans dator.S Staffan-N skrev:Gick i tankarna att byta till Ajax för att även få kameror och dörrklocka i samma system samt att det verkar vara hög kvalitet på komponenterna. Men några punkter får mig att fundera ett varv till:
2) Ajax vill säkert överleva. I övrigt kan vi bara sia om framtiden. Ukrainska posten levererar till exempel bättre under krig än Postnord gör här utan krig.
3) Varför skulle de bry sig om du betalar för tjänsten? I vissa fall betalar du dessutom för utryckning på grund av falsklarm och då är det bara ditt problem. Om larmet inte löser vid åverkan så är det också ditt problem, inte ens med Verisure är det garanterat att de tar ansvar för brister i sitt system.
1) Jag inbillar mig att det är lite tryggare med innekamerorna i molnet, om någon skulle rycka med sig NVRen. Frågan är dock om videos på folk som rotar i huset har något värde. Kamerorna är väl mest till för att bekräfta pågående inbrott.A Alikzus skrev:1) Varför inte lagra lokalt? Jag hade inte velat betala för att lägga integriteskänsliga videoklipp på någon annans dator.
2) Ajax vill säkert överleva. I övrigt kan vi bara sia om framtiden. Ukrainska posten levererar till exempel bättre under krig än Postnord gör här utan krig.
3) Varför skulle de bry sig om du betalar för tjänsten? I vissa fall betalar du dessutom för utryckning på grund av falsklarm och då är det bara ditt problem. Om larmet inte löser vid åverkan så är det också ditt problem, inte ens med Verisure är det garanterat att de tar ansvar för brister i sitt system.
2) Scenariot som inte känns så kul är om Ukraina får en rysk marionettregering. Det är illa nog med kinesiska uppkopplade produkter...Men detta är ju ytterst spekulativt.
3) Ja förhoppningsvis gör det ingen skillnad. Men det är en osäkerhetsfaktor. Verisure lever och dör på sitt löfte om väktare. Securitas behöver nog inte bry sig om Ajax så mycket.
Lutar nog mot att behålla befintligt Verisure och köra utekameror från Unifi istället... det omedelbart behovet är en ny ringklocka och den gamla ringlednignstrafon är död sen länge, så man kan ju lika gärna dra POE...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden