3 230 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Styrning av utebelysning - hur koppla in rörelsedetektor?
Vi har en 20 m lång enplansvilla där garaget är fristående men nära huset så det blir en gång emellan dem.
Gången leder från framsidan till baksidan av tomten och passerar en liten 15 kvm uteplats mitt på huset.
Vi har belysning som sitter på garaget i höjd med uteplatsen och vi har tidigare haft en styrning för denna med följande funktioner:
- Den ställer in en inbyggd "klocka" efter dagsljusets variation så den vet när det är midnatt efter ett par dygn.
- Den slår på lampan när det blir mörkt.
- Den släcker lampan vid midnatt.
- Den har också en rörelsedetektor som tänder lampan när man rör sig i närheten, tex i gången.
Detta har fungerat bra i många år men när vi skulle ta loss den vid ett fasadbyte i våras så gick den sönder.
Plasten hade helt enkelt vittrat så att den sprack bara man tog i den....
Vi försökte köpa en ny men den hade utgått ur produktion... 🤬☹️
Efter fasadbytet så kopplade jag om lampan så att den nu strömförsörjs med en Shelly-Plug i garaget och denna styr jag från min Linux-server via WiFi. Där har jag ställt in att den skall tändas vid solens nedgång (alltså tidsstyrt utan ljussensor) och släckas vid midnatt.
Solens upp- och nedgångstider tas från Internet och med det slår jag på/av ShellyPlug.
Problemet:
Mitt problem nu är hur jag skall få till rörelsedetekteringen så att belysningen tänds när något rör sig i gången mellan garage och hus eller inne på gården.
Vad för sorts rörelsedetektor kan jag sätta upp som kan skicka en signal till mitt system när den upptäcker rörelse inom området?
Jag hittade en Shelly-produkt på StyraHem:
Shelly BLU Motion
är en Bluetooth-rörelsesensor med snabb respons och lång batterilivslängd.
Den skickar omedelbara larm vid rörelse och har justerbar känslighet.
Den fungerar med Shelly-appen och andra smarta plattformar och har integrerad ljussensor.
Jag vill inte dra in något sorts övergripande "Home-Automation" system bara för att få meddelande om när en rörelsesensor larmar...
Bluetooth är ju inte vad jag kan te amot i min Linux-server tex.
Så vad finns det för lösning på detta problem?
Någon annan sorts sensor, kanske?
Idealt vore om den kunde skicka rapport om rörelse till min MQTT-broker så kan jag själv fixa hur der skall utnyttjas avseende belysningen.
Tacksam för förslag.
Gången leder från framsidan till baksidan av tomten och passerar en liten 15 kvm uteplats mitt på huset.
Vi har belysning som sitter på garaget i höjd med uteplatsen och vi har tidigare haft en styrning för denna med följande funktioner:
- Den ställer in en inbyggd "klocka" efter dagsljusets variation så den vet när det är midnatt efter ett par dygn.
- Den slår på lampan när det blir mörkt.
- Den släcker lampan vid midnatt.
- Den har också en rörelsedetektor som tänder lampan när man rör sig i närheten, tex i gången.
Detta har fungerat bra i många år men när vi skulle ta loss den vid ett fasadbyte i våras så gick den sönder.
Plasten hade helt enkelt vittrat så att den sprack bara man tog i den....
Vi försökte köpa en ny men den hade utgått ur produktion... 🤬☹️
Efter fasadbytet så kopplade jag om lampan så att den nu strömförsörjs med en Shelly-Plug i garaget och denna styr jag från min Linux-server via WiFi. Där har jag ställt in att den skall tändas vid solens nedgång (alltså tidsstyrt utan ljussensor) och släckas vid midnatt.
Solens upp- och nedgångstider tas från Internet och med det slår jag på/av ShellyPlug.
Problemet:
Mitt problem nu är hur jag skall få till rörelsedetekteringen så att belysningen tänds när något rör sig i gången mellan garage och hus eller inne på gården.
Vad för sorts rörelsedetektor kan jag sätta upp som kan skicka en signal till mitt system när den upptäcker rörelse inom området?
Jag hittade en Shelly-produkt på StyraHem:
Shelly BLU Motion
är en Bluetooth-rörelsesensor med snabb respons och lång batterilivslängd.
Den skickar omedelbara larm vid rörelse och har justerbar känslighet.
Den fungerar med Shelly-appen och andra smarta plattformar och har integrerad ljussensor.
Jag vill inte dra in något sorts övergripande "Home-Automation" system bara för att få meddelande om när en rörelsesensor larmar...
Bluetooth är ju inte vad jag kan te amot i min Linux-server tex.
Så vad finns det för lösning på detta problem?
Någon annan sorts sensor, kanske?
Idealt vore om den kunde skicka rapport om rörelse till min MQTT-broker så kan jag själv fixa hur der skall utnyttjas avseende belysningen.
Tacksam för förslag.
Jag köpte en IKEA Vallhorn rörelsedetektor i maj 2025 och installerade Home Assistant på en RaspberryPi för att sedan få den att ge rörelsedetekteringen. Men det var otroligt komplicerat att få det att fungera över huvud taget och för att koppla in Vallhorn behövde jag också köpa en Aerotec Zi-Stick USB ZigBee gateway till Raspberryn.useless skrev:
Men jag fick inte något att över huvud taget fungera så jag gav upp...
Gick aldrig att para ihop Vallhorn med den där gatewayen heller.
Nu har detta med rörelsedetekteringen poppat upp i familjen igen så jag gör ett omtag.
Jag kan hur lätt som helst styra ShellyPlug på/av från min Linuxdator och där kan jag också automatisera det hela med shellscript och AT-funktionen. I mina andra automatfunktioner använder jag också MQTT för att hantera elförbrukningen, regnmätarna mm.
Behövs ingen Home Assistant för det....
Det som behövs här är antagligen något sätt att få rörelsedetektorns utdata (Bluetooth) att ta sig fram till en server som kan trycka in det i MQTT. Sen är allt på plats.
Men hur får man till den BT <-> WiFi kopplingen?
Eller finns det förslag på andra sorters rörelsedetektorer?
Om du har räckvidd mellan pucken och blu-sensorn borde du ju få in styrningen rätt och kunna hämta signalen som idag? alternativt bygga styrningen direkt i shelly. För deras BLU kräver ju bara en kompatibel shelly-puck i närheten för att få in det i "nätverket"
Nu har jag kollat lite bättre om VALLHORN och den är ju en renodlad inomhus-pryl som inte kan sitta utomhus i regn- och snörusk...
Så nu letar jag efter en lösning som klarar vädret...
Kan denna från ClasOlle funka tro?
Den kör med 433 MHz överföring...
Hur kan man koppla in det till en Linux-dator?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men går inte att köpa längre... Utgående.
Du behöver väl ingen signal in utan kan köra två separata kretsar? Krets 1 konstant tänt mellan kl e och kl f samt krets 2 med detektorn i kretsen tänt mellan kl f och kl g.B Bo Berglund skrev:Nu har jag kollat lite bättre om VALLHORN och den är ju en renodlad inomhus-pryl som inte kan sitta utomhus i regn- och snörusk...
[bild]
Å andra sidan kan du lika gärna sätta en sensor som mäter ljuset så funkar det dessutom när det är mörkt även på dagtid och inte enligt en kalender.
Jag vet inte vad du menar med en "vanlig rörelsedeckare"...D Dilato skrev:
Men den lampa som skall styras är kopplad till en Shelly-plug som styrs av min Linux-server via WiFi så att den tänds vid solens nedgång och släcks vid dess uppgång. Finns redan.
Därutöver släcks den också kl 00:05 (nattstängning) och slås på kl 06:30 men bara ifall solen ännu inte gått upp. Det här sköts via ett skript på min server som räknar ut omslagstidpunkterna varje dygn och lägger upp styrschemat.
Nu vill jag alltså tillföra en extra ljusperiod för lampan beroende på rörelsesensorn och då behövs en signal från den in till min Linuxserver så att den får reda på att något har rört sig.
Vi det tillfället skall den alltså tända lampan (om den är släckt under natten) och låta den lysa inprogrammerad tid som skriptet är konfigurerat för.
Allt detta är en s.k. "piece of cake" om jag bara kan få in meddelandet från sensorn att något har rört sig....
Med 433 MHz signalering så handlar det om att jag sätter upp en mottagare för 433 MHz signaler och avkodar det som kommer in där. Ifall det är från sensorn så triggas aktiveringen.
Så det jag egentligen är i behov av är tips om en 433 MHz mottagare som på ett enkelt vis kan kopplas in till min NUC-13 baserade Linux-server. Idealt vore en USB-dongle med mottagaren inuti och som visas upp som en serieport tex. Då skulle resten vara rätt enkelt. Bara skriva ett program som öppnar den port som mottagaren definierar och läser data därifrån.
Men jag hittar ingen sån produkt....
Pratar du om att parallell-koppla en switch styrd av rörelsedetektorn med min existerande shelly-plug?Z z_bumbi skrev:Du behöver väl ingen signal in utan kan köra två separata kretsar? Krets 1 konstant tänt mellan kl e och kl f samt krets 2 med detektorn i kretsen tänt mellan kl f och kl g.
Å andra sidan kan du lika gärna sätta en sensor som mäter ljuset så funkar det dessutom när det är mörkt även på dagtid och inte enligt en kalender.
Så kan man väl inte göra för blandar man ihop faserna så blir det väl kortslutning...
Det finns inställningar på dom flesta och satte upp min från biltema och fungerar bra.
JUSTERA RÖRELSESENSORN (PIR)Ljuskänslighet (LUX)Med reglaget LUX kan du justera när skymningssensorn ska tända/släcka lampan vid avkänning avrörelse. Närmre "Sol" kommer lampan att tändas närdet är mer dagsljus och närmare "Måne" tänds dennär det är mörkare. Ställs reglaget på "Sol" kommerlampan att tändas vid avkänning av rörelse även närdet är ljust ute och ställs reglaget på "Måne" kommerlaman bara att tändas när det är mörkt ute.
JUSTERA RÖRELSESENSORN (PIR)Ljuskänslighet (LUX)Med reglaget LUX kan du justera när skymningssensorn ska tända/släcka lampan vid avkänning avrörelse. Närmre "Sol" kommer lampan att tändas närdet är mer dagsljus och närmare "Måne" tänds dennär det är mörkare. Ställs reglaget på "Sol" kommerlampan att tändas vid avkänning av rörelse även närdet är ljust ute och ställs reglaget på "Måne" kommerlaman bara att tändas när det är mörkt ute.
Jag har jobbat med Linux i 30 år och skulle kunna göra det du beskriver. Men det är enklare och mer framtidssäkert att sätta upp ett färdigt system typ Home Assistant.B Bo Berglund skrev:Jag vet inte vad du menar med en "vanlig rörelsedeckare"...
Men den lampa som skall styras är kopplad till en Shelly-plug som styrs av min Linux-server via WiFi så att den tänds vid solens nedgång och släcks vid dess uppgång. Finns redan.
Därutöver släcks den också kl 00:05 (nattstängning) och slås på kl 06:30 men bara ifall solen ännu inte gått upp. Det här sköts via ett skript på min server som räknar ut omslagstidpunkterna varje dygn och lägger upp styrschemat.
Nu vill jag alltså tillföra en extra ljusperiod för lampan beroende på rörelsesensorn och då behövs en signal från den in till min Linuxserver så att den får reda på att något har rört sig.
Vi det tillfället skall den alltså tända lampan (om den är släckt under natten) och låta den lysa inprogrammerad tid som skriptet är konfigurerat för.
Allt detta är en s.k. "piece of cake" om jag bara kan få in meddelandet från sensorn att något har rört sig....
Med 433 MHz signalering så handlar det om att jag sätter upp en mottagare för 433 MHz signaler och avkodar det som kommer in där. Ifall det är från sensorn så triggas aktiveringen.
Så det jag egentligen är i behov av är tips om en 433 MHz mottagare som på ett enkelt vis kan kopplas in till min NUC-13 baserade Linux-server. Idealt vore en USB-dongle med mottagaren inuti och som visas upp som en serieport tex. Då skulle resten vara rätt enkelt. Bara skriva ett program som öppnar den port som mottagaren definierar och läser data därifrån.
Men jag hittar ingen sån produkt....
Jag tycker ändå du ska lägga tiden på att få igång någon form av hemautomationplattform.B Bo Berglund skrev:Jag köpte en IKEA Vallhorn rörelsedetektor i maj 2025 och installerade Home Assistant på en RaspberryPi för att sedan få den att ge rörelsedetekteringen. Men det var otroligt komplicerat att få det att fungera över huvud taget och för att koppla in Vallhorn behövde jag också köpa en Aerotec Zi-Stick USB ZigBee gateway till Raspberryn.
Men jag fick inte något att över huvud taget fungera så jag gav upp...
Gick aldrig att para ihop Vallhorn med den där gatewayen heller.
Nu har detta med rörelsedetekteringen poppat upp i familjen igen så jag gör ett omtag.
Jag kan hur lätt som helst styra ShellyPlug på/av från min Linuxdator och där kan jag också automatisera det hela med shellscript och AT-funktionen. I mina andra automatfunktioner använder jag också MQTT för att hantera elförbrukningen, regnmätarna mm.
Behövs ingen Home Assistant för det....
Det som behövs här är antagligen något sätt att få rörelsedetektorns utdata (Bluetooth) att ta sig fram till en server som kan trycka in det i MQTT. Sen är allt på plats.
Men hur får man till den BT <-> WiFi kopplingen?
Eller finns det förslag på andra sorters rörelsedetektorer?
Nästa gång är det någon annan pryl som ska styras och något annat som ska mätas. Ska du sitta och skriva egna script, 15 cronjobb för schemaläggning och ett eget webgränssnitt för att se historien blir det snabbt många timmar....
Ja, det är väl inget konstigt att du behöver en Zigbee-adapter för att prata Zigbee? Det är ju exakt samma sak med Bluetooth om inte det är inbyggt i hårdvaran.B Bo Berglund skrev: