Jag har skaffat mig en Homey pro 2023 och försöker att få in några enheter i appen, men det mesta går inte alls. Jag har sedan tidigare Telldus Live där jag styr lampor med hjälp av vägguttag (Z-wave och 433 MHz). Jag har nu även köpt en Shelly H&T Gen3 som är en temperatur- och fuktighetssensor som går på wifi.
Jag har laddat ner apparna för ovanstående i Homey-appen.
Jag har inte lyckats att installera en ett enda vägguttag från Telldus till min Homey. Det står att man ska sätta uttagen i parningsläge vilket jag då gör och sen får jag frågan om uttaget sätts av eller på, men uttaget blinkar bara och sen slutar blinka. Kan det vara för att jag måste ta bort dom från Telldus Live-appen först och att man inte både kan köra i Telldus och Homey samtidigt eller varför funkar det inte?
Jag får heller inte in Shelly H&T Gen3 i Shelly-appen och då inte heller i Homey. Jag har anslutit till Shelly-nätverket via datorn och kommit in på 192.168.33.1. Där har jag valt mitt hemnätverk och skrivit in mitt lösenord. Jag kan se på displayen på temperatursensorn att den fått wifi-symbol. Däremot så kan jag inte lägga till den som en enhet i Shelly-appen. Den hittar inte sensorn när den skannar. I routerns app så dyker sensorn upp några sekunder då och då och sen försvinner igen.
Sen läste jag att man rekommenderar att sensorn får en statisk ip-adress, men jag har ingen aning om hur man gör det. Jag ser när jag är inloggad på 192.168.33.1. var man fyller i uppgifterna men har ingen aning vad man ska skriva.

R Rooney skrev:
Kan det vara för att jag måste ta bort dom från Telldus Live-appen först och att man inte både kan köra i Telldus och Homey samtidigt eller varför funkar det inte?
Ja, du måste ta bort z-wave-enheterna från ditt gamla z-wavenätverk och para ihop dem med homeyn. "Ingen kan tjäna två herrar" - det dokumenterades redan i Lukasevangeliet :-)
Vad gäller 433 MHz tror jag du kan glömma det ihop med Homeyn - den är rätt lomhörd om man säger så. Jag har ett par UPM-termometrar som den knappast hör om inte avståndet är 1-2 meter.

Vad gäller shellyn så låter det lite som att den trots allt inte har kontakt med ditt trådlösa hemmanätverk, av någon anledning.
R Rooney skrev:
I routerns app så dyker sensorn upp några sekunder då och då och sen försvinner igen.
Låter lite som att det glappar i anslutningen. Är du långt ifrån din närmsta accesspunkt? Vad har du för router och känner du till vad du har för inställningar på ditt nätverk (typ ipnummerområde och nätmask) ?

433-mottagare har normalt flera minnesplatser, så det ska gå att koda dom mot din nya controller utan problem.

Vissa modeller kan inte ta emot fler registreringar om alla minnesplaster är fyllda, så testa med att rensa minnet i mottagarna. Detta kan göra på olika sätt, antingen sätt mottagaren i registreringsläge och skicka sedan en "grupp från-signal" från en fjärrkontroll, eller håll inne registreringsknappen 5-6 sekunder, släpp knappen och tryck kort igen på den.

Tänk på att du enbart ska tryck kort på registreringsknappen på mottagaren för att den ska gå in i registreringsläget, långt tryck sätter den i ett raderingsläge gäller nexa-enheter). Därefter ska du direkt skicka en upplärningssignal från din controller. Mottagaren kvitterar upplärningen med två klick i reläet.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag har tvärtom från tidigare talare, goda erfarenheter med Homey Pro och 433-enheter.
Fungerar riktigt bra tycker jag.
Nu byter jag dock efterhand ut även dessa till Zwave eller Zigbee (även WiFi) eftersom jag vill ha återkoppling på statusen, energimätning och även återgång till tidigare läge efter strömavbrott.
Men jag tror att du fått svar på dina övriga funderingar tidigare.

Jag fick in min Shelly H&T Gen3 i Homey till slut. Jag var tvungen att ta bort plastskalet och trycka på aktivera-knappen för den skulle hittas.
Vad gäller mina Telldus-enheter så får de vara kvar i Telldus Live ett tag till. Jag vågar inte hålla på och fixa med detta när jag har så mycket lampor och julbelysning just nu. Skulle nåt börja strula nu så skulle hela julfriden vara förstörd!

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.